Implementatie Basicly
Basicly is een interactief online platform dat is opgezet om invulling te geven aan alle aspecten van digitale geletterdheid: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking.
Het platform biedt een doorlopende leerlijn en een ruime keuze aan lesmateriaal, met onder andere werkbladen, lespresentaties, praatplaten en instructievideo’s. Daarbij krijg je tips en begeleiding via chat, mail of videobellen.

Implementatie als succesfactor
Het implementeren van een nieuw onderdeel in het curriculum vraagt tijd en aandacht. Het gaat allemaal pas echt werken wanneer het op de juiste manier wordt geïmplementeerd in het onderwijs. Sommige scholen heb zelf een kartrekker en andere scholen kunnen daar ondersteuning bij gebruiken. Als school kun je bij die implementatie van Basicly begeleiding inschakelen van een onderwijsconsulent om te zorgen dat digitale geletterdheid een goede plek binnen de school krijgt.
Heutink ICT als preferred partner
Voor scholen die deze begeleiding willen bij de implementatie van Basicly is Heutink ICT preferred implementatie- en trainingspartner van Basicly. Heb je als school nog niet bepaald hoe je invulling wilt geven aan digitale geletterdheid of heb je een kartrekker nodig? Dan kun je daar als team onder begeleiding van een onderwijsconsulent van Heutink ICT mee aan de slag.
Hoe werkt zo'n implementatieproject?
Centraal in het implementatietraject staat het Basicly werkboek waar de ICT-coördinator zich in anderhalf à twee jaar doorheen werkt.
Aan de hand van werksessies met het team wordt stapsgewijs een visie op digitale geletterdheid ontwikkeld, én een concreet plan om digitale geletterdheid met behulp van Basicly in te bedden in het onderwijsaanbod.

Wat levert het op
1. Complete ondersteuning
In deze variant bieden wij ondersteuning tijdens het hele implementatietraject. We wonen alle werksessies bij en begeleiden school/bestuur en ICT-coördinator bij alle vraagstukken die zij onderweg tegenkomen.
2. Gedeeltelijke ondersteuning
In deze 'light' variant wonen wij alleen een aantal cruciale bijeenkomsten bij. We fungeren dan als de gespreksleider die de juiste vragen stelt. Zo houdt de ICT-coördinator de handen vrij om vanuit zijn/haar eigen rol waardevolle input te leveren voor de visie en het plan. Na zo'n sessie is de ICT'er weer aan zet en komen wij pas weer in beeld bij de volgende cruciale bijeenkomst.
"Als ik kijk naar digitale vaardigheden en social media op school, weet ik zeker dat Heutink ICT daar allang over heeft nagedacht en ons daarin kan meenemen."
- Valentine de Ruiter over Digitale Geletterdheid | Burg. W.A. Storkschool

