Ga terug
Van wishful thinking naar whizzful learning
Wil jij meer weten over al onze activiteiten en leuke prijzen die we hebben rond ons 25 jarig jubileum? Bekijk ze op onze website.
Terug naar Home

ICT-vaardighedenscan

Digitale geletterdheid is een must voor de generaties van nu en de toekomst. Maar wil je als school je leerlingen digitaal geletterd maken, dan moeten je leraren wel de vereiste competenties hebben. Met de ICT-vaardighedenscan helpen we je de op jouw school aanwezige kennis en skills in kaart te brengen. Naar aanleiding van de scan krijg je advies over hoe je de vaardigheden op jouw school verder kunt ontwikkelen.

Adviesgesprek aanvragen

Zelfscan

Onze ICT-vaardighedenscan is in feite een zelfscan, gebaseerd op het ‘Kader voor ICT-vaardigheid van leraren’ van Kennisnet. In dit document wordt beschreven welke bekwaamheden leraren nodig hebben om ICT op zo’n manier te integreren dat het hun onderwijs aantrekkelijker, efficiënter en/of effectiever maakt. Het uitgangspunt hierbij is dat ICT geen doel op zich is, maar een middel om de leraar te helpen een doel te behalen. ICT-bekwame leraren zijn in staat te beoordelen wanneer ICT een meerwaarde heeft voor de uitoefening van hun beroep.

De zelfscan levert een individuele rapportage op voor de leraar en een schoolrapportage met aanknopingspunten voor verdere ontwikkeling. Onderdelen die centraal staan zijn ICT- basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden, lessituaties, organisatie, attitude en professionalisering. De scan kan worden aangevuld met extra modules als Office 365, Google en MOO Startportaal om te bepalen hoe vaardig de leraar op deze specifieke thema's is.

De ICT-vaardighedenscan is geen toets. Het is altijd mogelijk dat een leraar bij het invullen van de vragenlijst een te positief of te negatief beeld van de werkelijkheid geeft. Daarom is het belangrijk om in gesprek te gaan met het team of de leraar en samen de resultaten te bespreken.

Wat krijg je?

  • Toegang tot een digitale vragenlijst, specifiek samengesteld voor de school.
  • Een individuele rapportage per leraar. Als de leraar het rapport terugkrijgt, kan hij/zij op de laatste pagina van het rapport maximaal drie persoonlijke leerdoelen noteren. Deze rapportage kan bijvoorbeeld besproken worden bij het volgende voortgangsgesprek.
  • Een schoolrapportage, waarbij wordt gekeken naar het totaal en naar de resultaten per bouw. Deze resultaten worden afgezet tegen het gemiddelde van Nederland.
  • Een rapport met aanbevelingen voor scholing of begeleiding bij de huidige ICT-situatie of op handen zijnde veranderingen binnen de school.

Adviesgesprek aanvragen ICT-vaardighedenscan

Meer weten? We helpen je graag verder met een vrijblijvend gesprek.

Plan een gesprek in

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico