Ga terug
Van wishful thinking naar whizzful learning
Wil jij meer weten over al onze activiteiten en leuke prijzen die we hebben rond ons 25 jarig jubileum? Bekijk ze op onze website.

Het begint bij de leerkracht

Werken aan digitale geletterdheid

Hoe vertaal je de eisen van het nieuwe curriculum naar de praktijk? Hoe kom je tot een goede en passende aanpak van het digitaal geletterd maken van je leerlingen, met optimaal rendement van je IT-middelen? En hoe zorg je ervoor dat je leerkrachten beschikken over de competenties om het allemaal uit te voeren?

Met onze ICT-vaardighedenscan, adviesdiensten en trainingen kunnen we je heel concreet helpen om stappen te zetten.

Onze aanpak

Flinke impuls

De sprong naar digitale geletterdheid

De coronaperiode heeft het ontwikkelen van digitale geletterdheid een flinke impuls gegeven. Het thuisonderwijs heeft de competenties van zowel leerkrachten als leerlingen op dit gebied vergroot.

Maar digitale geletterdheid is veel meer dan weten hoe een computer werkt, of hoe je lessen geeft en volgt in Teams of via Google Meet.

Kennisnet

Wat is digitale geletterdheid?

Digitale informatievaardigheden

Hoe je online informatie zoekt, vindt, beoordeelt en verwerkt.

Computational thinking

Hoe je denkt volgens dezelfde logica als een computer.

Mediawijsheid

Hoe je op een bewuste, kritische en creatieve manier omgaat met media.

Praktische ICT-vaardigheden

Wat je in ieder geval nodig hebt om devices en programma’s te kunnen gebruiken.

Onze Visie

Twee globale manieren van digitale geletterdheid

Wat ons betreft zijn er globaal twee manieren waarop je naar digitale geletterdheid kunt kijken:

Vanuit kennisoverdracht

Met een focus op het onthouden, begrijpen en toepassen van concrete vaardigheden.

Vanuit kennisconstructie

Met aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden op het gebied van bijvoorbeeld creatief denken, problemen oplossen en nieuwsgierig naar de wereld kijken. In onze visie combineren we beide benaderingen. Zo helpen we scholen digitale geletterdheid compleet te integreren in het overkoepelende domein dat talentontwikkeling heet.

Download onze whitepaper

Digitale geletterdheid:
het begint bij de leerkracht

Download whitepaper

Onze aanpak

Op vier niveaus werken aan digitale geletterdheid

De kracht van onze aanpak is dat er geen sprake is van een strenge lineaire opbouw. Scholen kunnen op elk gewenst niveau instappen. Om dat niveau te bepalen gebruiken we de ICT-vaardigheidsscan. Hiermee krijgen we een goed beeld van de vaardigheden van leerkrachten op de school en kunnen we desgewenst samen op meerdere niveaus tegelijk aan digitale geletterdheid werken.

Niveau 1

Het zelf ontwikkelen van de vereiste ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid en informatievaardigheden.

Wij kunnen helpen met de volgende bootcamp en workshops:

Niveau 2

Het opleiden van leerlingen tot ICT-geletterde mensen.

Heutink ICT heeft de volgende lespakketten om invulling te geven aan dit niveau:

  • Basicly
    Werk stap voor stap aan de digitale vaardigheden van uw leerlingen in het basis- en voortgezet onderwijs.

Niveau 3

Het pedagogisch-didactisch verantwoord inzetten van ICT.

Heutink ICT maakt daarbij in maatwerkadviestrajecten vaak gebruik van het TPACK-model. Voor een meer concrete invulling van dit niveau hebben we o.a. de volgende bootcamps:

Niveau 4

Het ontwerpen van ICT-rijke leerarrangementen, bijvoorbeeld aan de hand van STEAM, met aandacht voor computational thinking.

Op dit niveau heeft Heutink een zeer rijk aanbod STEAM-lesmaterialen. Als Heutink ICT bieden we allerlei opleidingen, bootcamps en workshops:

>
1
Basisvaardigheden ontwikkelen
2
Opleiding tot ICT-geletterde mensen
3
Pedagogisch - Didactische inzet van ICT
4
Ontwerpen van ICT-rijke leerarrangementen

Niveau

Jouw kennispartner

Heutink ICT helpt bij digitale ontwikkeling

Wil jij met jouw school ook stappen zetten op dit gebied? Denk dan niet alleen in devices maar ook in wat je kunt doen om de gewenste digitale ontwikkeling over de hele linie te realiseren. Hoeveel doe je al? Hoe staat het met de digitale kennis en vaardigheden van je team? Het zelf ontwikkelen van initiatieven is niet makkelijk en kost veel tijd en geld. Bij Heutink ICT hebben we veel ervaring op dit gebied en kunnen we helpen leerlingen én leerkrachten digitaal geletterd te maken. Onze experts weten wat werkt, maar ook wat niet werkt. Bovendien zorgen ze ervoor dat de leerkrachten de vernieuwing omarmen en er op de gewenste manier mee aan de slag gaan.

Hier doen wij het voor

"Als ik kijk naar digitale vaardigheden en social media op school, weet ik zeker dat Heutink ICT daar allang over heeft nagedacht en ons daarin kan meenemen"

- Valentine de Ruiter over Digitale Geletterdheid | Burg. W.A. Storkschool

Aan de slag met digitale geletterdheid

Wil jij digitale geletterdheid binnen jouw school of stichting op de kaart zetten? Dan is onze ICT-vaardigheidsscan een mooie eerste stap. Je kunt natuurlijk ook eerst contact met ons opnemen voor nadere informatie. Eén ding is nu al zeker: als jij aan de slag wilt met digitale geletterdheid, maak je er samen met Heutink ICT een succes van.

Adviesgesprek aanvragen
Lees onze visie

Lees onze visie

Digitale geletterdheid: het begint bij de leerkracht.
Download whitepaper

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico