Ga terug
Van wishful thinking naar whizzful learning
Wil jij meer weten over al onze activiteiten en leuke prijzen die we hebben rond ons 25 jarig jubileum? Bekijk ze op onze website.
Terug naar trainingen

Opleiding Post-hbo I-Coach

In het onderwijs van vandaag is een prominente rol weggelegd voor ICT-coördinatoren en I-coaches. Zij zijn met hun ondersteunende en adviserende functie in hoge mate verantwoordelijk voor het rendement van ICT op hun school of scholen.

De opleiding Post-hbo I-Coach is een officieel geaccrediteerde opleiding en is erop gericht ICT vanuit de onderwijskundige visie van de school optimaal te integreren in de dagelijkse lespraktijk. Deze opleiding heeft een totale studiebelasting van 212 uren, waarvan 40 contacturen. Afhankelijk van de situatie en mogelijkheden zijn de contacturen online of op locatie.

Onderwijsinhoudelijke competenties

De opleiding Post-hbo I-Coach neemt één jaar in beslag en is geschikt voor zowel beginnende als gevorderde ICT’ers. Tijdens de opleiding ligt de focus op het ontwikkelen en vergroten van de onderwijsinhoudelijke competenties van de ICT-coördinator. De deelnemer kan na afronding een diploma toevoegen aan zijn of haar bekwaamheidsdossier en in aanmerking komen voor salarisschaal L11.

Tijdens deze opleiding staan de volgende thema's centraal:

  • De rol van de ICT-coördinator
  • Visie en beleid met betrekking tot leren met ICT
  • Kennis over ICT opdoen, delen en beheren
  • Project- en verandermanagement
  • Lesmaterialen en innovatief ICT-gebruik
  • Borgen van ontwikkelingen

Waarom kies je voor de de opleiding Post-hbo I-coach?

  • Houd relevante ICT-kennis up-to-date
  • Focus op zowel persoonlijke ontwikkeling als schoolontwikkeling
  • Gericht op de praktijk, en vooral op je eigen praktijk
  • Sluit aan op de laatste ontwikkelingen
  • Al 15 jaar toonaangevend in onderwijsland; bijna 1.000 ICT'ers opgeleid
  • Aangemeld bij Registerleraar
  • Officieel geaccrediteerd en officieel diploma van Stichting Post-hbo

Verdiepingsdag

Tijdens de opleiding Post-hbo I-Coach verwerf je competenties die je nodig hebt om het gebruik van digitale middelen beleidsmatig te integreren in je onderwijs. Bij beide opleidingen behandelen we een breed scala aan thema’s die in dit verband relevant zijn. Op een aantal van die thema’s valt nog een interessante verdiepingsslag te maken. Daarom organiseren we na afronding van de opleidingen voor alle deelnemers een verdiepingsdag op een centrale plek in Nederland. Tijdens deze dag leer je theorie te vertalen naar praktijk, in hands-on sessies waarin we ook veel aandacht hebben voor netwerken, inspiratie en kennisdeling. Lees meer.

Let op: in-company werkt nóg beter!

Deze opleiding kunnen we ook in-company aanbieden, op jouw locatie en voor alle ICT’ers binnen je bestuur. De ervaring leert dat zo’n in-company traject de hoogste opbrengst heeft. Lees er meer over in het blog van Rik.

De opleiding bestaat uit 10 bijeenkomsten van 3 uur maar kan in-company ook gegeven worden op 5 hele dagen verspreid over 1 jaar.

Kosten

De kosten van de opleiding Post-hbo I-Coach zijn € 2.775,- + € 150,- verdiepingsdag per deelnemer (incl. lesmateriaal). Dit bedrag is vrij van BTW.

In samenwerking met CPION

Meld je aan
Navigeer naar
Doelgroepen
  • PO
  • VO
  • Leraren
  • Schoolteams
  • ICT’ers
Trainingsduur
10 modules van 3 uur
Onderwerp in training
  • ICT-beleid
Extra informatie
Totale studiebelasting: 212 uren, waarvan 40 contacturen. Kosten: € 2.775,- + € 150,- verdiepingsdag per deelnemer.
Meld je aan

Mariska van der Brug volgde de opleiding Post-hbo I-Coach

Mariska van der Burg werkt 25 jaar in het onderwijs, waarvan de afgelopen vijf jaar bij Montessori Delft. Dat ze daar de rol van ICT'er vervult, vloeit min of meer voort uit haar afstudeeropdracht voor de Montessori-opleiding. In dat kader ontwikkelde ze een leerlijn digitale geletterdheid, en de stap naar de rol van ICT'er lag op dat moment voor de hand.

Lees verder

Verdiepingsdag

Themas's:

  1. Privacy en AVG
  2. Kleuters en ICT
  3. Blended learning met Google en Microsoft
  4. STEAM
  5. Digitaal welzijn
  6. A.I. in het onderwijs

1. Privacy en AVG
Regels op het gebied van AVG en privacy zijn belangrijk voor scholen. Het naleven van deze regels draagt ertoe bij dat persoonlijke gegevens van leerlingen en medewerkers worden beschermd, en niet onrechtmatig worden gebruikt of gedeeld. Scholen moeten ervoor zorgen dat technologie en medewerkers aan de wet- en regelgeving voldoen. In de praktijk levert het implementeren van een AVG- en privacybeleid op scholen heel wat uitdagingen op. I-coaches hebben er vaak de handen vol aan. In deze workshop bekijken we eerst hoe de wet- en regelgeving in elkaar zit. Die theorie vertalen we vervolgens naar een aantal praktische tips waar jij op school direct mee aan de slag kunt.

2. Kleuters en ICT
Het integreren van ICT in het kleuteronderwijs is cruciaal en een belangrijke taak voor een I-coach in het onderwijs. Als je kleuters al op jonge leeftijd laat kennismaken met technologie, leren zij spelenderwijs om te gaan met de digitale wereld en middelen op een verantwoorde manier te gebruiken. In deze sessie zoeken we de verdieping door belangrijke materialen en werkvormen onder de loep te nemen. Vervolgens maken we de praktische vertaalslag naar didactiek, en leer je hoe jij als ICT’er/I-coach je onderbouwcollega’s kunt begeleiden in het maken van keuzes op dit gebied.

3. Blended learning met Google of Microsoft
Blended learning is een effectieve manier om digitale geletterdheid aan te leren. Door de combinatie van fysieke en digitale leeromgevingen krijgen leerlingen de kans om op verschillende manieren met het materiaal om te gaan en hun digitale vaardigheden te verbeteren. Bovendien biedt blended learning meer flexibiliteit en efficiëntie voor zowel docenten als leerlingen. Er zijn nu al scholen in Nederland waar de leerlingen vier dagen per week naar school gaan en de vijfde dag thuis werken aan een onderzoekend leren-opdracht in Google Classroom en/of Microsoft Teams. Als ICT’er/I-coach kun jij een belangrijke rol spelen in het begeleiden van je collega’s bij de toepassing van blended learning in de klas. In deze sessie kijken we wat we wel en niet verstaan onder blended learning en hoe je komt tot een goede balans tussen fysiek en digitaal. Vervolgens leer je hoe je de implementatie heel praktisch kunt aanpakken met behulp van Google Classroom of Microsoft Teams, en hoe jij je collega’s daarin kunt coachen.

4.STEAM
STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics) ligt op het vlak van computational thinking, een belangrijk onderdeel van digitale geletterdheid. Het is gekoppeld aan het concept Onderzoekend en Ontwerpen Leren en het vak Wetenschap en Techniek. Als ICT’er/I-coach kun je STEAM integreren in digitale geletterdheid door projecten aan te bieden die technologie, kunst en wetenschap samenbrengen. Dat bevordert creativiteit en innovatieve denkvaardigheden en bereidt leerlingen voor op digitale uitdagingen. Daarbij is het proces belangrijker dan het product. In deze sessie maak je kennis met concrete middelen in dit verband. Je leert hoe je techniek- en roboticalessen en concepten als kunstmatige intelligentie praktisch kunt inzetten in de les, en welke begeleidende rol jij daarin kunt spelen voor je collega’s.

5. Digitaal welzijn
Digitaal welzijn gaat een stap verder dan mediawijsheid, onderdeel van digitale geletterdheid. Hier gaat het om de vraag hoe leerlingen zichzelf in balans houden in de gedigitaliseerde wereld van nu. Een belangrijk onderwerp, zeker in een tijd waarin steeds meer kinderen kampen met burn-outverschijnselen door de druk van digitale media en oogproblemen krijgen als gevolg van overmatige schermtijd. Het is belangrijk om kinderen te leren dat er in het leven ook offline-tijd moet zijn, en dat ze zich niet moeten laten leiden door de enorme hoeveelheden digitale prikkels die ze iedere dag kunnen krijgen. Jij kunt hierin een belangrijke rol spelen op jouw school. In deze sessie gaan we op zoek naar waar je in de praktijk tegenaan kunt lopen. Je krijgt ook handvatten voor hoe je op beleidsniveau richting kunt geven aan het omgaan met dit ethische vraagstuk, en hoe je collega’s hierin kunt coachen.

6. A.I. in het onderwijs
Artificial Intelligence (A.I), ofwel kunstmatige intelligentie. We horen er de laatste tijd veel over in de media en niet altijd in een positieve zin. Maar, welke kansen biedt A.I. voor het onderwijs? Er ontstaan steeds meer programma’s en tools op basis van (elementen van) A.I. die een hoop tijdswinst kunnen opleveren voor de leerkracht. Daarnaast kan A.I. ook voor meer inclusie voor het onderwijs zorgen. Tijdens deze sessie zul je, met een rugzak vol inspiratie, weer de terug de school in lopen!

Kosten
Deze verdiepingsdag kost € 150,- per deelnemer (incl. lesmateriaal). Genoemde prijzen zijn vrij van BTW.

Heb je al een opleiding gevolgd en wil je je alleen aanmelden voor de verdiepingsdag? Klik dan hier.

Adviesgesprek aanvragen

Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.

Maak een afspraak

Misschien ook interessant voor jou:

Opleiding 8 sessies van 3 uur

Opleiding Specialist Digitale Geletterdheid

Gedurende het opleidingsjaar werk je aan een concreet projectplan voor het integreren van digitale geletterdheid in het onderwijs van jouw school.

Bekijk training
Bootcamp 4 sessies van 3 uur

AI in het onderwijs

Maak in vier bijeenkomsten kennis met alles wat AI te bieden heeft voor het onderwijs en ontdek de voordelen en praktische inzet.

Bekijk training
DOWNLOAD DE STUDIEWIJZER

DOWNLOAD DE STUDIEWIJZER

Studiewijzer Opleiding Post-hbo I-Coach: De ICT-Coach in het onderwijs. Vraag hem aan!
Download de studiewijzer

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico