Ga terug
Van wishful thinking naar whizzful learning
Wil jij meer weten over al onze activiteiten en leuke prijzen die we hebben rond ons 25 jarig jubileum? Bekijk ze op onze website.
Terug naar Home

Verdiepingsdag

Heb jij bij ons een opleiding gevolgd? Dan ben je van harte welkom op onze verdiepingsdag 13 november 2024. Aan de hand van een aantal thema's praten we je bij over de nieuwste ontwikkelingen.

Meld je direct aan

Waarom de verdiepingsdag?

Tijdens onze opleidingen Post-hbo I-Coach en Specialist Digitale Geletterdheid verwerf je competenties die je nodig hebt om het gebruik van digitale middelen beleidsmatig te integreren in je onderwijs. Bij beide opleidingen behandelen we een breed scala aan thema’s die in dit verband relevant zijn. Op een aantal van die thema’s valt nog een interessante verdiepingsslag te maken. Daarom organiseren we na afronding van de opleidingen voor alle deelnemers een verdiepingsdag op een centrale plek in Nederland. Tijdens deze dag leer je theorie te vertalen naar praktijk, in hands-on sessies waarin we ook veel aandacht hebben voor netwerken, inspiratie en kennisdeling.

Thema’s:

  1. Digitale geletterdheid
  2. Privacy en AVG
  3. Kleuters en ICT
  4. Blended learning met Google en Microsoft
  5. STEAM
  6. Digitaal welzijn
  7. A.I. in het onderwijs

1. Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid is een thema dat in onze opleidingen uitgebreid aan de orde komt. Maar het is ook een onderwerp dat volop in beweging is en waarover continu veel wordt gesproken. Daarom grijpen we de verdiepingsdag aan als middel om je bij te praten over de actuele stand van zaken en eventuele nieuwe ontwikkelingen en inzichten. Op het moment dat de dag plaatsvindt, zal het landelijke Kerndoelenteam waarschijnlijk de eerste pilots hebben afgerond. Als dat inderdaad het geval is, kunnen we de resultaten en bevindingen daarvan met je delen en bespreken. Daarbij leggen we ook verbindingen met onderwijskundige concepten die samenhangen met de belichte aspecten van digitale geletterdheid. Zo ben je na de verdiepingsdag weer helemaal op de hoogte!

2. Privacy en AVG
Regels op het gebied van AVG en privacy zijn belangrijk voor scholen. Het naleven van deze regels draagt ertoe bij dat persoonlijke gegevens van leerlingen en medewerkers worden beschermd, en niet onrechtmatig worden gebruikt of gedeeld. Scholen moeten ervoor zorgen dat technologie en medewerkers aan de wet- en regelgeving voldoen. In de praktijk levert het implementeren van een AVG- en privacybeleid op scholen heel wat uitdagingen op. I-coaches hebben er vaak de handen vol aan. In deze workshop bekijken we eerst hoe de wet- en regelgeving in elkaar zit. Die theorie vertalen we vervolgens naar een aantal praktische tips waar jij op school direct mee aan de slag kunt.

3. Kleuters en ICT
Het integreren van ICT in het kleuteronderwijs is cruciaal en een belangrijke taak voor een I-coach in het onderwijs. Als je kleuters al op jonge leeftijd laat kennismaken met technologie, leren zij spelenderwijs om te gaan met de digitale wereld en middelen op een verantwoorde manier te gebruiken. In deze sessie zoeken we de verdieping door belangrijke materialen en werkvormen onder de loep te nemen. Vervolgens maken we de praktische vertaalslag naar didactiek, en leer je hoe jij als ICT’er/I-coach je onderbouwcollega’s kunt begeleiden in het maken van keuzes op dit gebied.

4. Blended learning met Google of Microsoft
Blended learning is een effectieve manier om digitale geletterdheid aan te leren. Door de combinatie van fysieke en digitale leeromgevingen krijgen leerlingen de kans om op verschillende manieren met het materiaal om te gaan en hun digitale vaardigheden te verbeteren. Bovendien biedt blended learning meer flexibiliteit en efficiëntie voor zowel docenten als leerlingen. Er zijn nu al scholen in Nederland waar de leerlingen vier dagen per week naar school gaan en de vijfde dag thuis werken aan een onderzoekend leren-opdracht in Google Classroom en/of Microsoft Teams. Als ICT’er/I-coach kun jij een belangrijke rol spelen in het begeleiden van je collega’s bij de toepassing van blended learning in de klas. In deze sessie kijken we wat we wel en niet verstaan onder blended learning en hoe je komt tot een goede balans tussen fysiek en digitaal. Vervolgens leer je hoe je de implementatie heel praktisch kunt aanpakken met behulp van Google Classroom of Microsoft Teams, en hoe jij je collega’s daarin kunt coachen.

5.STEAM
STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics) ligt op het vlak van computational thinking, een belangrijk onderdeel van digitale geletterdheid. Het is gekoppeld aan het concept Onderzoekend en Ontwerpen Leren en het vak Wetenschap en Techniek. Als ICT’er/I-coach kun je STEAM integreren in digitale geletterdheid door projecten aan te bieden die technologie, kunst en wetenschap samenbrengen. Dat bevordert creativiteit en innovatieve denkvaardigheden en bereidt leerlingen voor op digitale uitdagingen. Daarbij is het proces belangrijker dan het product. In deze sessie maak je kennis met concrete middelen in dit verband. Je leert hoe je techniek- en roboticalessen en concepten als kunstmatige intelligentie praktisch kunt inzetten in de les, en welke begeleidende rol jij daarin kunt spelen voor je collega’s.

6. Digitaal welzijn
Digitaal welzijn gaat een stap verder dan mediawijsheid, onderdeel van digitale geletterdheid. Hier gaat het om de vraag hoe leerlingen zichzelf in balans houden in de gedigitaliseerde wereld van nu. Een belangrijk onderwerp, zeker in een tijd waarin steeds meer kinderen kampen met burn-outverschijnselen door de druk van digitale media en oogproblemen krijgen als gevolg van overmatige schermtijd. Het is belangrijk om kinderen te leren dat er in het leven ook offline-tijd moet zijn, en dat ze zich niet moeten laten leiden door de enorme hoeveelheden digitale prikkels die ze iedere dag kunnen krijgen. Jij kunt hierin een belangrijke rol spelen op jouw school. In deze sessie gaan we op zoek naar waar je in de praktijk tegenaan kunt lopen. Je krijgt ook handvatten voor hoe je op beleidsniveau richting kunt geven aan het omgaan met dit ethische vraagstuk, en hoe je collega’s hierin kunt coachen.

7. A.I. in het onderwijs
Artificial Intelligence (A.I), ofwel kunstmatige intelligentie. We horen er de laatste tijd veel over in de media en niet altijd in een positieve zin. Maar, welke kansen biedt A.I. voor het onderwijs? Er ontstaan steeds meer programma’s en tools op basis van (elementen van) A.I. die een hoop tijdswinst kunnen opleveren voor de leerkracht. Daarnaast kan A.I. ook voor meer inclusie voor het onderwijs zorgen. Tijdens deze sessie zal je, met een rugzak vol inspiratie, weer terug de school in lopen!

Kosten
Deze verdiepingsdag kost € 150,- per deelnemer (incl. lesmateriaal). Genoemde prijzen zijn vrij van BTW.

Whitepaper Digitale Geletterdheid: Het begint bij de leerkracht

Digitale geletterdheid is opgenomen in het nieuwe onderwijscurriculum voor 2023! Hoe vertaal je de eisen van het nieuwe curriculum naar de praktijk?

Download de Whitepaper

Meld je aan voor de verdiepingsdag

  • Datum: 13 november 2024
  • Locatie: volgt nog (ergens centraal in Nederland)
  • Kosten: 150,-

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico