Cybercrisisoefening
Weten wat je moet doen bij een cybercrisis
Organisaties in Nederland moeten moeten volgens het normenkader IBP elk jaar een crisisoefening organiseren om aandacht te besteden aan cyberdreigingen en iedereen alert te houden. Speciaal voor organisaties in het onderwijs ontwikkelden wij de Heutink ICT cybercrisisoefening.
Plan een adviesgesprekWaarom zo’n crisisoefening?
Met onze crisisoefening simuleren we een cybercrisis zoals die zich in werkelijkheid zou kunnen voordoen. De oefening is voor schoolbesturen een goed vertrekpunt om het crisismanagement op orde te brengen en werk te maken van een concreet DRP (Disaster Recovery Plan) inclusief communicatieplan.
Normenkader IBP
Extra relevant door het normenkader
De Heutink ICT crisisoefening is extra waardevol geworden in het kader van het Normenkader Informatiebeveiliging en Privacy. Met de oefening wordt namelijk voldaan aan norm 14.5 (Crisismanagement). Ook de normen 3.3 (Plan voor behandeling en beperking van risico’s) en 4.6 (Veiligheidsbewustzijn) komen aan de orde.
Bekijk alle normen in onze normenkaderwijzer.
Wat krijg je precies?
Duidelijke taakverdeling binnen het crisis-managementteam voor een efficiënte respons.
Gedetailleerde stappen om systemen en diensten snel te herstellen na een incident.
Uitgebreide analyse van bedreigingen en kwetsbaarheden om risico's te begrijpen en te beheren.
Plan voor effectieve interne en externe communicatie tijdens een crisis.
Wat levert het op?
Als het crisismanagement van jouw school(bestuur) goed is geregeld, weet iedereen wat er moet gebeuren om:
-
Snel, grondig en gecoördineerd kunnen reageren op incidenten
Het crisismanagementteam weet precies welke stappen ze moeten nemen zodra een incident zich voordoet, zodat ze snel kunnen handelen. Door duidelijke protocollen en een goed gecoördineerde aanpak wordt ervoor gezorgd dat alle noodzakelijke acties direct en effectief worden uitgevoerd.
-
De gevolgen van incidenten verminderen
Door voorbereid te zijn en te weten hoe te handelen in een crisis, kan de impact van een incident aanzienlijk worden verminderd. Dit betekent dat de schade beperkt blijft, systemen sneller weer operationeel zijn en de verstoring van de dagelijkse gang van zaken tot een minimum wordt beperkt.
-
De dienstverlening op tijd kunnen herstellen
Dankzij een goed opgesteld DRP en effectief communicatieplan kan de organisatie de normale dienstverlening snel hervatten. Dit zorgt ervoor dat de school(bestuur) na een incident zo snel mogelijk weer volledig operationeel is, met minimale onderbreking voor medewerkers en studenten.
Aan de slag met Privacy & Security?
Hoe krijg je grip op veilig digitaal onderwijs? En dat op zo’n manier dat je er zelf zo min mogelijk omkijken naar hebt? Heutink ICT helpt je verder!