Ga terug
Van wishful thinking naar whizzful learning
Wil jij meer weten over al onze activiteiten en leuke prijzen die we hebben rond ons 25 jarig jubileum? Bekijk ze op onze website.
Terug naar overzicht

De Week van de Mediawijsheid: waarom eigenlijk?

Rik Hooftman, teamleider Training & Advies bij Heutink ICT

Verantwoord omgaan met media is vandaag de dag een hele kunst. Dat wordt bevestigd door recent onderzoek dat werd gepubliceerd door Netwerk Mediawijsheid: een ruime meerderheid van de Nederlandse bevolking is onvoldoende mediawijs. Hoe brengen we daar verandering in? Dat begint met gericht onderwijs. Tijdens de Week van de Mediawijsheid, van 10 tot en met 17 november, wordt hieraan ook dit jaar weer aandacht besteed. Wat mij betreft is dat een goede zaak.

Waarom vinden we mediawijsheid zo belangrijk?

Omdat we willen dat leerlingen kritisch en bewust omgaan met media en technologie. Voor de jeugd van nu zijn de mediawereld en het ‘echte’ leven helemaal met elkaar verweven. Veel kinderen hebben het gevoel dat ze moeten meedoen met de media, omdat ze er anders misschien niet meer bij horen. Zo missen ze eigenlijk een stukje van dat echte leven.

Jong geleerd...

Media komt op steeds jongere leeftijd in het leven van kinderen binnen. Niet voor niets staat in het beweegadvies van de Gezondheidsraad (2022) dat schermtijd voor kinderen onder de twee jaar compleet wordt afgeraden. Maar de praktijk is anders: volgens berichtgeving van de NOS kijkt een op de vier baby’s van 9 maanden tot 1 jaar al minstens twee uur per dag naar een beeldscherm. Kleine peuters weten al als de beste hoe swipen werkt en je ziet steeds vaker dat leerlingen al op jonge leeftijd een eigen mobieltje bij zich hebben. Je kunt er van alles van vinden. Maar het belangrijkste is: we moeten er iets mee.

5 tips voor mediawijsheid in de les

In het verlengde van het voorafgaande heb ik vijf eenvoudige tips geformuleerd die misschien nuttig kunnen zijn, met enkele links naar webpagina’s met aanvullende informatie.

  1. Leer leerlingen kritisch te kijken naar wat ze zien en gebruiken en hoe vaak ze dat doen. Wanneer pak je wel je telefoon en wanneer leg je hem even weg? Lees meer
  2. Besteed aandacht aan zelfbescherming en privacy; wat post je wel en wat niet? Lees meer
  3. Maak leerlingen ervan bewust dat er veel desinformatie wordt verspreid en leer hen nepnieuws te herkennen door er in de les samen naar te kijken en erover te praten. Lees meer
  4. Platforms als Snapchat, TikTok, Instagram en BeReal worden zo ontworpen dat je er als gebruiker zoveel mogelijk tijd op wilt doorbrengen. Breng leerlingen bij dat ze zich niet (teveel) moeten laten afleiden door de constante aanwezigheid van media. Lees meer en nog meer
  5. Benader mediawijsheid niet als een vak maar als een terugkerend onderwerp dat in alle vakken aan de orde komt. Integreer het bewust in je onderwijs en begin er vroeg mee.

Adviesgesprek aanvragen

Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.

Maak een afspraak

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico