25 jaar digitalisering in het onderwijs
Rogier Borggreve, Algemeen Directeur
Heutink ICT bestaat 25 jaar. Dat is een mooie mijlpaal waar ik erg trots op ben. Helemaal omdat ik de hele reis vanaf het begin heb mogen meemaken. Die reis begon in 1999 toen de Twentse zakelijke IT-dienstverlener Lesscher IT (inmiddels Odin Groep) een samenwerking aanging met Heutink Primair Onderwijs. Heutink is met ruim een eeuw ervaring de toonaangevende speler in het primair onderwijs en speelt die prominente rol intussen ook in het voortgezet onderwijs. Samen hebben we Heutink ICT ontwikkeld tot het bedrijf dat het nu is.
"We hebben onszelf meerdere keren opnieuw uitgevonden."
- Rogier Borggreve, algemeen directeur Heutink ICT
Waar gaan we het over hebben?
In dit jubileumjaar ga ik in gesprek met verschillende mensen die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van Heutink ICT of aan de digitalisering van het Nederlandse onderwijs in een bredere zin. In dit eerste blog blik ik zelf terug op 25 jaar Heutink ICT. Een mooi inkijkje op mijn 25-jarig jubileum bij Heutink ICT op 22 januari 2023.
Bedrijfscultuur
Wat kenmerkt Heutink ICT? Waarom zijn jullie al zo lang toonaangevend in het onderwijs? Dit soort vragen krijg ik regelmatig. Ik kom dan telkens terug op twee dingen: onze bedrijfscultuur en onze samenwerking met Heutink. We komen voort uit een nuchter technisch bedrijf en vanaf dag één hebben we kunnen profiteren van de enorme onderwijskennis van Heutink. Die combinatie heeft geleid tot een unieke cultuur. Met één been in de techniek en met het andere in het onderwijs. Bedreven. Enthousiast. En ondernemend. Het zijn termen die we zelfs als kernwaarden hebben bestempeld.
Vanaf het begin voorop
Ga er maar aan staan. Je bent de eerste in de onderwijsmarkt die zich uitsluitend richt op ICT en onderwijs. 25 jaar geleden betekende dat PC’s verkopen en in een netwerk hangen. Deklas.nu - digitaal onderwijs volgens Heutink, noemden we dat concept. En het sloeg aan. In no-time hadden we 600 scholen die zo’n server met allerlei features en dienstverlening eromheen afnamen. Dat inspireerde ook concurrenten die soortgelijke diensten gingen aanbieden.
Groeistuipen
In de loop der jaren hebben we door schade en schande geleerd dat groeien nooit zonder slag of stoot gaat. Bij een bepaalde grootte kan het gaan schuren. Als er op een gegeven moment 600-700 scholen op je rekenen voor service & support, moet je zaken anders gaan organiseren. Bij 1500 scholen – iets later in ons bestaan – schuurde het ook weer en stond onze klanttevredenheid zelfs een tijdje onder druk. Het zijn groeistuipen die je kunnen blokkeren in je ontwikkeling. Maar je kunt ook stappen zetten om er doorheen te komen. En daar hebben we wat mij betreft onze kracht getoond. Op momenten dat het even niet meer vanzelf ging, zijn we altijd in staat geweest onszelf opnieuw uit te vinden. Door dingen anders te gaan doen. Ons portfolio aan te passen en uit te breiden. En onze organisatie anders in te richten.
Drie mijlpalen
Terugkijkend zie ik in onze ontwikkeling drie mijlpalen die absoluut cruciaal zijn geweest.
- De ontwikkeling van deklas.nu
In 2000 waren wij het eerste netwerkconcept speciaal voor het onderwijs. - De introductie van MOO
In 2010 kwamen wij met MOO mijn omgeving online, als alternatief voor het lokale deklas.nu. - De introductie van de MOO Suite
In 2022 gingen we volledig naar de cloud met een geïntegreerde, OS-onafhankelijke online softwaresuite voor allerlei onderwijsspecifieke applicaties.
Altijd blijven innoveren
Als eindverantwoordelijke voor Heutink ICT weet ik als geen ander dat transities niet altijd even makkelijk zijn. Zo is ‘legacy’ een verschijnsel dat je flink in de weg kan zitten. Legacy betekent dat je platformen en techniek – en daarmee samenhangend je processen en personeelsbestand – zijn ingericht op oude diensten. Als dat er heel veel zijn, zoals in ons geval, voelt het soms als een olietanker die gekeerd moet worden. Verandering moet dan zorgvuldig en gefaseerd plaatsvinden. Want je hebt wel te maken met bestaande klanten die bepaalde functionaliteiten en service gewend zijn en ook simpelweg verdienen. In zo’n geval kost veranderen tijd. Veel tijd. Die tijd werd ons niet altijd gegund. Bijvoorbeeld doordat nieuwe concurrenten op de markt niet gehinderd werden door legacy. Zij hadden de luxe om goed te kijken welke techniek op dat moment beschikbaar was en gevraagd werd en konden zo vanaf de basis gaan bouwen. Dat heeft ons op verschillende momenten wel pijn gedaan. Ineens hadden we niet de leidende techniek. Hoe gaaf is het dan dat je keer op keer die plek weer terug kunt pakken en steeds efficiënter gaat werken om bij te blijven in de snel veranderende techniek.
Meer tijd voor onderwijs
Dat we de switch als organisatie steeds weer hebben kunnen maken, maakt me erg blij. En onlangs bij de introductie van het Normenkader is maar weer eens gebleken hoe belangrijk het is om wendbaar te blijven. Het is indrukwekkend om te zien hoe snel er in dat kader wordt geschakeld in alle geledingen van onze organisatie en hoe er nieuwe privacy- en securityoplossingen worden ontwikkeld. Allemaal vanuit onze klantbelofte dat we de mogelijkheden van ICT willen laten werken voor het lerende kind, met als ultiem doel meer tijd voor onderwijs. Trouwens, bij alles wat we doen, kijken we ook heel goed naar onszelf, bijvoorbeeld om te bepalen wat we zelf moeten doen om te voldoen aan het Normenkader. Practice what you preach, nietwaar?
Onze internationale samenwerking met Predia
Wat we en passant ook nog hebben gerealiseerd is het opzetten van een succesvolle productlijn in hardware en AV-middelen. Dat begon aanvankelijk met eigen digiborden onder de naam HD-bord en concepten als PC-plus en een eigen iPad, de Paddy. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we ook hier hebben geleerd met vallen en opstaan. Maar in 2012 hebben we alles wat we hadden geleerd vertaald naar de lancering van het merk Predia, inmiddels een begrip in touchscreens, laptopkarren en audio-oplossingen. Ook hierbij hebben we overigens veel gehad aan de expertise van Heutink Primair Onderwijs.
Overnames
We hebben in al die jaren ook veel geleerd van nieuwe mensen die onze organisatie verder hielpen. Die mensen kregen we binnen doordat we als organisatie autonome groei realiseerden door middel van overnames. Bij elke overname kregen we een nieuwe groep collega’s met frisse ideeën en inzichten in huis. Die nieuwkomers leerden ons anders te kijken naar oplossingen en diensten, en dat heeft onze ontwikkeling sterk bevorderd.
Tot het volgende blog!
De eerder genoemde samenwerking met Heutink Primair Onderwijs is wat mij betreft een cruciale succesfactor geweest. Dankzij Heutink ademden we vanaf het eerste uur onderwijs. Het was ook makkelijk, want een belletje naar een school in de regio Amsterdam voor een afspraak was nooit zo succesvol geweest als ik dat met een andere naam dan Heutink had moeten beginnen. Veelal was het antwoord: “Heutink? Doen jullie ook ICT? Tuurlijk mag je langskomen.” In het volgende blog ga ik daarom in gesprek met de twee heren die écht aan de wieg stonden van Heutink ICT: Jan de Jonge, voormalig directeur van Heutink, en Hans Lesscher, voormalig CEO van Odin Groep.