Lesgeven met touchscreens in het vo: 5 tips voor de praktijk
Frank Wesdijk, adviseur Onderwijs & ICT voortgezet onderwijs
In een vorig blog heb ik het gehad over de voordelen van interactief lesgeven met touchscreens in het voortgezet onderwijs. Deze keer wil ik je 5 tips geven voor hoe je touchscreens in de praktijk kunt inzetten. Niet alleen om je lessen extra impact te geven, maar ook om je werk makkelijker en efficiënter te maken.
1. Werk direct vergelijken
Zet eens een opdracht uit naar leerlingen die in groepjes één product moeten maken, zoals een analyse van een stuk tekst of een visuele bron. Laat aan het eind van de opdracht de leiders van ieder groepje hun scherm casten naar het touchscreen. Je kunt dan meerdere vensters op dat ene touchscreen zetten. Zo kunnen jij en de leerlingen direct zien welke aanpak ieder groepje heeft gehanteerd om de opdracht uit te voeren. Leerlingen kunnen hun werk vervolgens toelichten en anderen kunnen erop reageren. Zo’n setting is leerzaam voor de leerlingen maar ook voor jou als docent. Op deze manier is het scherm een instrument van de klas en de les en niet alleen van de docent.
2. Eigen bronnen gebruiken
Op een touchscreen kun je in plaats van een statische presentatie ook heel dynamisch werken met bronnen die je zelf hebt verzameld. Als docent geschiedenis gebruikte ik bijvoorbeeld vaak spotprenten en kaartmateriaal als basis voor mijn verhaal. Met een touchscreen kun je dan meerdere van die bronnen tegelijk laten zien en er met de pen direct live annotaties bij maken. Je kunt ook leerlingen naar voren halen: “Wat valt jou op aan deze spotprent? Pak de pen en schrijf het er maar bij.”
3. Werken met livebeelden
Stel, je bent een docent aardrijkskunde die klimaatsystemen wil uitleggen. Dan hoef je niet per se allemaal kaarten te gaan printen of een statisch plaatje in PowerPoint te laten zien. Je kunt er ook voor kiezen een live weerbeeld van bijvoorbeeld het KNMI of Windy op je touchscreen te zetten. Bij die livebeelden kun je dan je verhaal vertellen en er tegelijkertijd ook nog van alles bijschrijven op het scherm. Zo krijg je meer leven en dynamiek in de les.
4. Zelf materiaal creëren
Een docent natuurkunde die ik kende, had een tablet waarop hij voor zijn lessen zelf allemaal tekeningen, tabellen en figuren maakte. Die zette hij vervolgens klaar op zijn laptop. In het lokaal sloot hij die laptop dan aan op het touchscreen, waarna hij zijn zelfgemaakte plaatjes naar het scherm sleepte. Zo hoefde hij niet eindeloos te zoeken of scrollen in bestaande bronnen maar kon hij zijn eigen materiaal gebruiken en daar vervolgens zelf weer formules en aantekeningen bij zetten.
5. Maak het je makkelijk!
Tot slot: benut de enorme hoeveelheid tools die al in je touchscreen zijn geïntegreerd en neem ook de tijd om ze te leren kennen. Wil je je leerlingen bijvoorbeeld een opdracht geven waar ze vijf minuten de tijd voor hebben? Zet dan een timer op het scherm waarop die vijf minuten voor iedereen zichtbaar worden afgeteld. Kleine moeite, veel meer focus!
De inzet van touchscreens naar een hoger plan brengen?
Behoefte aan meer tips? Of wil je op jouw school/scholen de educatieve inzet van touchscreens structureel naar een hoger plan brengen? De onderwijsadviseurs van Heutink ICT kunnen je helpen. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend gesprek. Dan gaan we samen kijken wat we kunnen doen.
Adviesgesprek aanvragen
Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.