Microsoft wijzigt licentievoorwaarden met limieten op cloudopslag
Jeroen Koster, Cloud Consultant
We hebben belangrijk nieuws te delen over enkele veranderingen binnen het Microsoft 365 Educatie aanbod die onlangs zijn aangekondigd. Microsoft laat weten dat ze limieten gaan stellen aan de gratis, onbeperkte opslagruimte. De nieuwe limieten zijn actief per februari 2024 of augustus 2024 voor contractverlengingen. Hoewel deze veranderingen niet door ons worden ingevoerd en de meeste scholen op dit moment ruim onder de nieuwe opslaglimieten zitten, willen we je toch graag op de hoogte brengen van de eventuele gevolgen voor jouw organisatie.
Wat verandert er precies?
Microsoft stapt af van onbeperkte opslagruimte voor scholen en onderwijsinstellingen en stelt voor alle educatieve klanten met Microsoft 365 een limiet in van 100 TB gratis gegroepeerde opslag vanuit OneDrive, SharePoint en Exchange bij hun volgende contractvernieuwing. Daarbovenop ontvang iedere klant 50 GB opslagruimte per A3 licentie of 100 GB opslagruimte per A5 licentie. Verder krijgen gebruikers van Office 365 A1 licentie een maximum van 100 GB OneDrive-opslag per gebruiker. De meeste organisaties zullen hiermee over ruim voldoende opslag beschikken.
Waarom wordt Office A1 Plus stopgezet?
Naast wijzigen aan de opslaglimieten wordt het Office A1 Plus-programma stopgezet omdat het, hoewel bedoeld om scholen te helpen met de overstap naar de cloud, zaken extra complex maakte. De huidige Microsoft 365 A3- en A5-licenties zijn eenvoudiger aan te bieden, waardoor een overgangsprogramma overbodig is geworden.
Moet ik actie ondernemen?
Om scholen te helpen bij deze wijzigingen stelt Microsoft gratis tools beschikbaar waarmee beheerders het huidige opslagprofiel van hun organisatie kunnen inzien. We raden scholen die momenteel Office 365 A1 Plus gebruiken aan om aan om eerst te controleren of ze nog steeds dergelijke licenties in gebruik hebben. Indien ja, is het verstandig om actie te ondernemen.
Vanzelfsprekend kan Heutink ICT je helpen bij het in kaart brengen van de eventuele gevolgen voor jouw organisatie. Neem hiervoor contact op met je accountmanager.
Waarom voert Microsoft deze wijzigingen door?
Met de overstap naar de cloud is de omvang van opgeslagen bestanden, gegevens en ongebruikte accounts toegenomen zonder noodzaak om deze op te schonen. Ongebruikte opslagruimte heeft namelijk ook invloed op het milieu. Dit is niet duurzaam vanuit een kosten- of milieuperspectief, en het brengt extra risico's met zich mee bij een datalek.
Wil je meer weten over deze veranderingen bekijk dan de officiële aankondiging van Microsoft op hun website voor meer informatie. Wanneer je hulp nodig hebt, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via je accountmanager.
Meer weten over Microsoft 365?
Wil jij weten hoe Microsoft 365 jou kan helpen? Vraag dan een adviesgesprek aan met één van onze experts.