Co-teaching
De ICT-vaardigheden van je leraren bepalen het rendement dat je als school behaalt met de inzet van ICT, zeker als het gaat om onderwijs in digitale geletterdheid en andere 'nieuwe' leergebieden. Om die vaardigheden te vergroten, kun je ervoor kiezen het hele team een cursus aan te bieden. Maar zo’n cursus kost tijd die je misschien niet hebt. Bovendien verschilt de scholingsbehoefte sterk per leerkracht. Daarom biedt Heutink ICT ook een heel andere vorm van scholing aan: co-teaching.
Vraag een adviesgesprek aanWat is co-teaching?
Bij co-teaching werkt co-teacher van Heutink ICT samen met een leerkracht en leerlingen aan een vooraf gesteld doel. Dat doel heeft vaak te maken met handelingsbekwaamheid van leerkrachten én leerlingen op een bepaald terrein, zoals het gebruik van Chromebooks of MOO, of het werken met een nieuwe digitale methode.
De leerkracht vervult vaak de rol van assistent. Hij of zij heeft een actieve rol, helpt leerlingen bij het maken van opdrachten en raakt zo zelf ook steeds meer vertrouwd met de materie. Naast dit ‘assistent-model’ wordt ook het ‘observator-model’ gehanteerd. De leerkracht beperkt zich dan tot observeren en na afloop gaan de co-teacher en leerkracht met elkaar in gesprek over wat hij/zij heeft geleerd en wat hem/haar is opgevallen.
Wat levert co-teaching op?
Voor de leerlingen:
- Twee docenten in de klas betekent meer aandacht en betrokkenheid per leerling
- Meer één-op-één-interactie tussen leerkrachten en leerlingen leidt tot beter leren
- Kinderen vinden het meestal leuk als er eens iemand anders voor de klas staat.
Voor de leerkracht:
- Tijdwinst
Leren van en met elkaar zorgt voor enthousiasme en professionalisering op individueel niveau - Elkaar aanvullen in de klas leidt tot synergie
Samen ben je meer dan een optelsom van wat je afzonderlijk van elkaar kunt - Het is altijd inspirerend om elkaar les te zien geven
Voor de school:
- Het feit dat leerkrachten elkaar stimuleren en inspireren zorgt voor een schoolbrede ontwikkeling zonder overduidelijke ‘achterblijvers’
- Co-teaching versterkt het teamgevoel op school; je bent samen met iets belangrijks bezig
- Doordat leerkrachten samen bezig zijn en blijven met co-teaching, is het effect ervan duurzaam
Co-teaching in de praktijk
Co-teaching is een effectief middel om een leerkracht én zijn of haar leerlingen te helpen bij de inzet van ICT. Een onderwijsconsulent van Heutink ICT staat samen met de leerkracht voor de klas en geeft uitleg over een bepaald thema. Hoe dat in de praktijk werkt, hebben we nu op video vastgelegd bij de Dorpsschool in Wolvega.
Ook kennis van leerlingen benutten
Het mooie van het assistent-model is dat je de assisterende rol in bepaalde situaties ook kunt neerleggen bij leerlingen in plaats van bij een leerkracht. Je kunt bijvoorbeeld enkele leerlingen uit een hogere groep inzetten om jongere kinderen te helpen bij het gebruik van ICT-middelen in de klas. Wanneer je co-teaching op deze manier inzet, hoeven er geen twee leerkrachten voor de klas staan. Dat betekent dus pure besparing van tijd en capaciteit. Bovendien blijkt in de praktijk dat er kinderen zijn die eerder iets aannemen van een ICT-vaardige leerling dan van een leerkracht, vooral als die laatste weinig affiniteit heeft met het onderwerp.
Op maat en expertise voor jouw school
Een ander pluspunt van co-teaching is dat je het helemaal op maat kunt inzetten, afgestemd op de behoefte per leerkracht. In co-teaching-lessen kun je de andere leerkracht ook leren om niet alleen leerlingen, maar ook collega-leerkrachten te helpen bij het ontwikkelen van ICT-vaardigheden. En wanneer de onderwijsconsulenten van Heutink ICT co-teaching verzorgen, fungeren ze op dat moment ook nog eens als een vakdocent met een hoge mate van expertise, vergelijkbaar met een gym- of muziekdocent. Doordat onze co-teachers hun expertise rechtstreeks overbrengen in de klas, is het effect maximaal.
Adviesgesprek aanvragen Co-teaching
Meer weten? We helpen je graag verder met een vrijblijvend adviesgesprek.