Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Ga terug
Predia touchscreens en andere hardware
Als jij op school prettig wilt werken met ICT, heb je een goede basis nodig. Met touchscreens, digiborden, devices en oplossingen voor opbergen en opladen. En natuurlijk de infrastructuur en connectiviteit om je ICT-oplossingen optimaal te laten werken.
Terug naar Home

Digitale geletterdheid

De samenleving wordt steeds meer digitaal. Ook de omgeving van kinderen. De ervaring heeft intussen geleerd dat digitale vaardigheden gericht moeten worden ontwikkeld. Scholen kunnen – en moeten – een cruciale rol spelen in het digitaal geletterd maken van leerlingen. Maar hoe geef je er als school invulling aan, op een manier die past bij jouw visie en doelstellingen? Bij Heutink ICT hebben we de kennis en ervaring om je daarbij te helpen.

Adviesgesprek aanvragen

Wat is digitale geletterdheid?

Onderwijs in digitale geletterdheid geeft leerlingen vaardigheden die ze straks nodig hebben in de digitale wereld. Er zijn mensen die denken dat digitale geletterdheid betekent dat je met een computer kunt werken. Maar het is veel breder. Digitale geletterdheid omvat vier gebieden, namelijk: ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Als leerlingen hiermee bekend zijn, kunnen ze bewust, kritisch en creatief gebruik maken van digitale technologie, digitale media en andere technologieën. Zo zijn ze optimaal voorbereid op de huidige en toekomstige maatschappij.

Gelijke kansen

Uit onderzoek blijkt dat kinderen digitale vaardigheden met name van hun ouders meekrijgen, maar vooral als de ouders hoogopgeleid zijn. Dat kan leiden tot ongelijke kansen voor kinderen in de digitale wereld. Dat is ook wel gebleken in de coronatijd, toen onderwijs op afstand werd gegeven. Om alle kinderen gelijke kansen te bieden, dienen scholen hen 'geletterd' te maken op een aantal essentiële terreinen, die ook zijn opgenomen in het nieuwe curriculum:

• ICT-basisvaardigheden
Wat je in ieder geval nodig hebt om devices en programma’s daarop te kunnen gebruiken.

• Mediawijsheid
Gericht op het bewust, kritisch en actief inzetten van media, zowel digitaal als analoog.

• Informatievaardigheden
Vrijwel onmisbaar bij het zoeken, vinden, beoordelen en verwerken van online informatie.

• Computational thinking
Omdat het gebruiken van computers nu eenmaal een andere manier van denken vereist.

Hoe pak je dat aan?

Het is geen wonder dat steeds meer scholen digitale geletterdheid willen integreren in hun onderwijs. Maar waar moet je beginnen? Hoeveel doe je al? Hoe staat het met de digitale kennis en vaardigheden van je team? Het zelf ontwikkelen van initiatieven is niet makkelijk en kost veel tijd en geld. Daarom laten steeds meer scholen zich op dit gebied adviseren en begeleiden door de experts van Heutink ICT.

Het beste begin: een slimme quickscan

Om digitale geletterdheid op een passende manier te implementeren en verankeren op een school, moet je eerst de startsituatie kennen. Daarvoor hebben wij een slimme quickscan ontwikkeld, in de vorm van de Checklist Digitale Geletterdheid. Deze checklist vullen we tijdens het intakegesprek samen in. Zo brengen we in één oogopslag in beeld waar jouw school staat in relatie tot de concept-leerlijnen, waar de hiaten zitten, welke kennis er al aanwezig is en welke kennis nog ontbreekt.

Een zorgvuldig begeleidingstraject in 4 stappen

Nadat we samen de resultaten van de Checklist Digitale Geletterdheid hebben besproken, begint het begeleidingstraject. In zijn meest volledige vorm bestaat dit traject uit de volgende 4 stappen:

  • 1

    Inventarisatie: visie, kennis en vaardigheden

    Samen met betrokkenen van jouw school brengen we in kaart waar jullie momenteel staan, zorgen we voor draagvlak en bepalen we waar de kansen en risico's liggen in de volgende stappen.

  • 2

    Voorbereiding: prioriteiten en middelen

    Gezamenlijk bepalen we welke onderdelen van digitale geletterdheid wanneer aan bod komen. Zo komen we tot een doordachte en passende leerlijn digitale geletterdheid, al dan niet geïntegreerd in de al aanwezige methodiek. Gezamenlijk methodeonderzoek is hierbij een mogelijkheid.

  • 3

    Uitvoering: lessen voorbereiden, geven en evalueren

    De leukste stap: de leerkrachten gaan digitale geletterdheid aanbieden in de klas. De lessen worden zodanig ontwikkeld dat ze het beoogde resultaat hebben, én overdraagbaar zijn.

  • 4

    Borging: dynamische leerlijn

    In de leerlijn worden methoden, lessen, onderdelen en weblinks die we in de voorgaande fasen hebben ontwikkeld up-to-date gehouden.