In gesprek met de ‘founding fathers’ van Heutink ICT
In 2024 hebben we als Heutink ICT iets bijzonders te vieren: we bestaan 25 jaar. In de eerste aflevering van deze reeks jubileumartikelen heb ik je in vogelvlucht meegenomen door de hele geschiedenis van ons bedrijf. Deze keer ga ik in gesprek met de twee heren die aan de wieg stonden van Heutink ICT: Jan de Jonge, voormalig commercieel directeur van Heutink, en Hans Lesscher, voormalig CEO van Odin Groep.
Wanneer is alles begonnen?
Volgens Jan begon het allemaal zo rond 1997. “De computer kwam toen langzaam in beeld in het onderwijs en ik was ervan overtuigd: dit is de toekomst, daar moeten we als Heutink iets mee. Ik stelde toenmalig eigenaar Bertus Heutink voor een speciaal bedrijfje op te richten. Bertus zag dat nog niet zo zitten, maar hij liet me wel mijn gang gaan. Ik moest op een gegeven moment natuurlijk wel met een goed plan komen. Met dat doel ben ik eerst bij een heleboel grote partijen in de Nederlandse IT-wereld langsgeweest, maar dat werd veel te veel gedoe. Uiteindelijk had de man die in die tijd onze digitale catalogus maakte een goed idee. Hij gaf me de tip om eens met Hans Lesscher van Lesscher IT te gaan praten.”
Megakans
Hans was op dat moment eigenlijk nog nauwelijks bekend met Heutink: “Ik kende ze vooral van de schriften en pennen, zoals iedereen. Maar ik ben toch met Jan gaan praten, want we hadden meteen een klik. Ik zag het ook als een megakans om veel meer te gaan doen dan alleen de zakelijke markt. Onder de naam Lesscher IT kwamen we in het onderwijs nergens binnen. Maar de naam Heutink op een visitekaartje voor een IT-bedrijf zou heel wat deuren openen.” Jan: “Onze adviseurs vonden het ook wel een interessant idee dat ze IT aan hun aanbod konden toevoegen. Het mooie was dat we niet eens echt hoefden te investeren in het nieuwe bedrijf. Samen hadden we alles al wat we nodig hadden, dus we konden gewoon beginnen. Daarbij hebben we wel één ding heel duidelijk gesteld: als een klant een probleem heeft, lossen we het op. Wat er ook gebeurt en waar die klant ook zit. Daar hebben we altijd aan vastgehouden.”
V.l.n.r: Jan de Jonge, Hans Lesscher, Rogier Borggreve
De aftrap
Jan vertaalde de gesprekken met Hans naar een bedrijfsplan, dat door Bertus Heutink goed werd ontvangen. “Maar hij moest wel cijfers zien”, lacht Hans. “Die heb ik hem voorgelegd, en dat beviel hem wel. Uiteindelijk zijn we begonnen met een aftrap voor alle adviseurs van Heutink, in Ede. Daarvoor hadden we ook al allerlei marketingmiddelen voorbereid, zoals een mooie krant. Bij die bijeenkomst zat ik tussen Jan en Bertus in. Bertus gaf een inleiding over waarom hij het belangrijk vond om IT te gaan verkopen, en vervolgens mochten Jan en ik ons verhaal vertellen. Dat ging goed, al waren sommige adviseurs wel wat huiverig voor wat er allemaal mis kon gaan met zo’n computer.”
Mijn eigen start
In 1999 was Heutink ICT officieel een feit. De eerste medewerker was Erik Boes, die na al die jaren nog steeds aan boord is, tegenwoordig als teamleider verkoop binnendienst. Ondergetekende volgde vrij kort daarna, in eerste instantie als accountmanager, nota bene op voordracht van Jan. We kenden elkaar al van de tennisvereniging en doordat ik tegelijk met zijn dochter was afgestudeerd. Ik werkte toen nog op dat moment bij het grote System Plus en vond het eigenlijk maar niets om bij zo’n klein beginnend bedrijf aan de slag te gaan. Maar Jan heeft me overtuigd. Als hij dat niet had gedaan, had ik hier nu niet gezeten.
Deklas.nu
Heutink ICT begon met het leveren van computers en het aanleggen van eenvoudige netwerkjes. Er werd zelfs een eigen merk in het leven geroepen: Heutink Quality Line. Maar wij hadden al snel in de gaten dat scholen niet alleen behoefte hadden aan hardware. “Het IT-beheer lag bij scholen in die tijd altijd bij een ouder of leerkracht die er aardigheid in had. Als zo iemand dan wegging, was in één keer alle kennis verdwenen en zat iedereen met de handen in het haar. We beseften dat scholen behoefte hadden aan een one-stop-shop, eigenlijk zoals Heutink dat ook al jaren was. Daar hebben we toen op ingezet, en vanuit die gedachte zijn we ook ons netwerkconcept deklas.nu gaan ontwikkelen. Daarmee kon elk kind, elke groep, heel eenvoudig bij de juiste applicaties. En aan de achterkant zorgden wij ervoor dat het allemaal beheerd werd.” Jan: “Daar waren wij de eerste mee, dat was meteen raak. En om het concept te promoten, schaften we een trailer aan waarin we een compleet werkend deklas.nu-netwerk konden demonstreren. Met die trailer hebben we scholen in het hele land bezocht. Op de NOT hebben we er zelfs een keer onze complete stand omheen gebouwd.”
Wisselwerking
Hans is ervan overtuigd dat er sprake is geweest van een gezonde wisselwerking tussen Heutink en Lesscher IT. “Wij waren gewend alles te doen op onze eigen IT-manier, maar Heutink heeft ons als partner geleerd dat het ook anders kan. Daar hebben we ook best discussies over gehad, maar Heutink ICT is er uiteindelijk alleen maar beter van geworden.” Jan: “Wat we ook al snel doorhadden, is dat IT voor scholen een marketinginstrument zou worden. Ouders zouden er scholen op gaan selecteren. Maar de gemiddelde leerkracht had nog geen idee wat hij met zo’n computer moest, bijvoorbeeld tijdens een ouderavond. Daar zijn we dus in gaan ondersteunen, daar waren we slim in.” Hans: “Na verloop van tijd hebben we dat uitgebouwd naar een nog veel bredere ondersteuning. Om een echte strategische partner voor het onderwijs te worden, zijn we ook onderwijskundigen gaan aannemen. Dankzij hun kennis en die vanuit Heutink konden we gericht meedenken over waar scholen in de praktijk tegenaan liepen en welke middelen en implementatie daar het beste bij pasten. Verder hebben we vanaf het begin veel geïnvesteerd in aftersales, daar hebben we ook altijd goed mee gescoord.”
HD Bord
Met het lanceren van Heutink ICT als bedrijf was de rol van Jan nog lang niet uitgespeeld, memoreert Hans. “Jan heeft ons in 2004 ook naar China gebracht, voor de digitale schoolborden. De intrede van die borden betekende voor Heutink ook een omslag. Het was een ontwikkeling waardoor traditionele producten verdwenen, dus het was echt een terrein waar wij elkaar als bedrijven vonden. Heutink kocht in China al veel andere spullen in, maar ik was nog niet zo overtuigd dat het voor die digitale schoolborden zo’n goed idee was. We zijn toen samen naar een paar beurzen geweest en daar zagen we al een paar interessante fabrikanten staan. Vervolgens hebben we ook een paar fabrikanten bezocht, en uiteindelijk kwamen we helemaal enthousiast terug met een topbord. Dat hebben we HD Bord genoemd. Die naam had trouwens niets met high definition te maken, het betekende gewoon ‘Heutink Digitaal’.” Jan: “En wat jij toen heel goed hebt gedaan, Rogier, is die educatieve software erbij maken, de Digibord Essentials. Dat was wederom een primeur in de markt. Met de Digibord Essentials koppelden we techniek aan content, in de vorm van simpele tools die niet alleen nuttig waren voor het lesgeven maar ook hielpen bij de praktische implementatie in de klas. Bovendien konden scholen ouders meteen laten zien wat er allemaal mogelijk was met zo’n bord. Mede dankzij de Digibord Essentials kwam ons HD Bord in een onderzoek van Kennisnet zelfs als nummer 1 uit de bus. De populaire rekentool met de verjaardagstaart was binnen no-time 1 miljoen keer gebruikt.”