20 jaar digitalisering in het onderwijs
Toen Rogier Borggreve bij Heutink ICT begon was IT in het onderwijs nog geen gemeengoed. Sterker nog, de meeste scholen hadden geen computers en geen internet. Inmiddels is dat heel anders: IT is niet meer weg te denken uit scholen. Rogier was betrokken bij de oprichting van Heutink ICT in 1999 en is nu directeur. Samen met hem blikken we terug op de veranderingen in de afgelopen twee decennia.
“Ten opzichte van 20 jaar geleden is er veel veranderd”, vertelt Rogier. “Als je scholen vroeger de vraag stelde of zij wilden digitaliseren, dan was het antwoord: liever niet. Scholen waren bekend met boeken, niet met IT. Bij veel scholen was er dan ook geen IT te vinden. Dat betekent geen digitale schoolborden, geen touchscreens en geen devices in de klas. Als er al een PC aanwezig was, dan stond deze bij de directeur op kantoor. Hoe anders is het vandaag de dag, leerkrachten weten hoe IT werkt, digitale middelen helpen kinderen uit te dagen en scholen zijn in staat om, ook op afstand, onderwijs te geven. Met onze oplossingen als MOO, Klasbord Ouderapp en Predia kunnen wij waarde toevoegen aan het onderwijs en daar ben ik heel trots op!”
Leerkrachten worden steeds IT vaardiger
“Al vrij snel na de start van Heutink ICT zijn we begonnen met het begeleiden van scholen op het gebied van digitalisering. Leerkrachten wilden wel met IT werken, maar dan moest het wel net zo eenvoudig zijn als met de bekende (werk)boeken. Boek open op de juiste pagina en gaan! Dit vraagt meer dan alleen IT-middelen. Na vele gesprekken met scholen hadden we scherp wat de behoefte was en realiseerden we een pakket van oplossingen dat scholen hielp bij zowel de harde IT-zaken (zoals PC’s, netwerken, wifi en printers), de zachte kanten (begeleiding en trainingen) als een goed beveiligde werkomgeving. Leerkrachten begeleiden bij digitalisering in het onderwijs deden we toen, en dat doen we nog steeds, alleen zijn de vraagstukken nu heel anders. Zo krijgen we veel vragen over werken in de Cloud, het op afstand lesgeven, koppelen van data en leren programmeren. Als je terugkijkt naar het begin dan hebben leerkrachten zich in no-time veel nieuwe mogelijkheden op het gebied van ICT eigen gemaakt en zijn de leerkrachten veel IT-vaardiger dan vroeger.”
Onderwijs in coronatijd
Het zal niemand verbazen dat corona invloed heeft gehad op digitalisering in het onderwijs. Dat ziet Rogier ook: “Door corona is het gebruik van IT op school in een stroomversnelling geraakt. Ineens konden scholen niet anders dan onderwijs op afstand geven. IT ging in één klap van redelijk vrijblijvend naar noodzakelijk. Voor scholen die al via de cloud werkten was dit een minder grote uitdaging dan voor scholen die deze stap nog moesten maken. Maar eerlijk is eerlijk, voor iedereen was het een uitdaging om volledig thuis te werken. In het begin werkten veel scholen nog met papier wat thuis werd afgeleverd, maar in de tweede lockdown was dit heel anders. Maar liefst 350.000 leerlingen en leerkrachten maakten in de tweede lockdown gebruik van ons platform MOO”. Op de vraag of klaslokalen in de toekomst niet meer bestaan, antwoordt Rogier heel duidelijk: “Die blijven absoluut bestaan. Het onderwijs hoort in de klas met klasgenoten en een leerkracht, dat verandert niet met de komst van IT. IT biedt een extra dimensie, helpt kinderen ontwikkelen en maakt bepaalde processen eenvoudiger en inzichtelijker. Daardoor houdt de leerkracht tijd over voor de leerlingen. Ik geloof dat je digitale middelen kunt inzetten voor de meest optimale ontwikkeling van de leerlingen en het ontlasten van de leerkracht, maar zeker niet als vervanger van de school of de leerkracht.”
Van krijtborden naar touchscreens
Als IT-organisatie moet je blijven innoveren met als doel om oplossingen te realiseren die écht werken voor de klant. In 2007 begon Heutink ICT daarom met de realisatie van eigen digitale schoolborden. “We zagen de vraag naar digitale schoolborden groeien en wilden scholen ook hierin de beste oplossing bieden. Hans Lesscher (algemeen directeur van Odin Groep), en Jan de Jonge (destijds Commercieel directeur van Heutink Rijssen) kwamen met de suggestie om te onderzoeken of we de borden zelf konden gaan maken. Dat vond ik wel gewaagd, want waarom zou je dat doen als er al goede bestaande borden in de markt zijn? En is dit wel een richting die we op moeten gaan? We zochten alles uit en toen ons eerste bord, het HD-bord, binnenkwam overtrof het alle verwachtingen. De twijfel was gelijk weg! Inmiddels zijn er honderden klaslokalen ingericht met onze Predia touchscreens”.
Passie voor het onderwijs
Ruim twintig jaar na zijn eerste werkdag bij Heutink ICT spreekt Rogier nog steeds met veel passie over het onderwijs en de IT-oplossingen van Heutink ICT. “Waar die passie vandaan komt? Poeh, dat is meerledig”, zegt Rogier. “We hebben een enthousiast, innovatief en gedreven team binnen Heutink ICT waarmee we, samen met onze partner Heutink, continu oplossingen realiseren die passen bij het onderwijs. Dat geeft me zoveel energie! We sparren veel met specialisten uit het onderwijs zoals leerkrachten, directies, bestuurders en onderwijsadviseurs zodat we oplossingen maken die écht voor het onderwijs werken. Zien dat mijn eigen kinderen elke dag leren met oplossingen die Heutink ICT heeft gerealiseerd, maakt me natuurlijk supertrots!