Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Ga terug
Predia touchscreens en andere hardware
Als jij op school prettig wilt werken met ICT, heb je een goede basis nodig. Met touchscreens, digiborden, devices en oplossingen voor opbergen en opladen. En natuurlijk de infrastructuur en connectiviteit om je ICT-oplossingen optimaal te laten werken.
Terug naar berichten

20 jaar digitalisering in het onderwijs

Toen Rogier Borggreve bij Heutink ICT begon was IT in het onderwijs nog geen gemeengoed. Sterker nog, de meeste scholen hadden geen computers en geen internet. Inmiddels is dat heel anders: IT is niet meer weg te denken uit scholen. Rogier was betrokken bij de oprichting van Heutink ICT in 1999 en is nu directeur. Samen met hem blikken we terug op de veranderingen in de afgelopen twee decennia.

Onderwijs in coronatijd

Het zal niemand verbazen dat corona invloed heeft gehad op digitalisering in het onderwijs. Dat ziet Rogier ook: “Door corona is het gebruik van IT op school in een stroomversnelling geraakt. Ineens konden scholen niet anders dan onderwijs op afstand geven. IT ging in één klap van redelijk vrijblijvend naar noodzakelijk. Voor scholen die al via de cloud werkten was dit een minder grote uitdaging dan voor scholen die deze stap nog moesten maken. Maar eerlijk is eerlijk, voor iedereen was het een uitdaging om volledig thuis te werken. In het begin werkten veel scholen nog met papier wat thuis werd afgeleverd, maar in de tweede lockdown was dit heel anders. Maar liefst 350.000 leerlingen en leerkrachten maakten in de tweede lockdown gebruik van ons platform MOO”. Op de vraag of klaslokalen in de toekomst niet meer bestaan, antwoordt Rogier heel duidelijk: “Die blijven absoluut bestaan. Het onderwijs hoort in de klas met klasgenoten en een leerkracht, dat verandert niet met de komst van IT. IT biedt een extra dimensie, helpt kinderen ontwikkelen en maakt bepaalde processen eenvoudiger en inzichtelijker. Daardoor houdt de leerkracht tijd over voor de leerlingen. Ik geloof dat je digitale middelen kunt inzetten voor de meest optimale ontwikkeling van de leerlingen en het ontlasten van de leerkracht, maar zeker niet als vervanger van de school of de leerkracht.”

Van krijtborden naar touchscreens

Als IT-organisatie moet je blijven innoveren met als doel om oplossingen te realiseren die écht werken voor de klant. In 2007 begon Heutink ICT daarom met de realisatie van eigen digitale schoolborden. “We zagen de vraag naar digitale schoolborden groeien en wilden scholen ook hierin de beste oplossing bieden. Hans Lesscher (algemeen directeur van Odin Groep), en Jan de Jonge (destijds Commercieel directeur van Heutink Rijssen) kwamen met de suggestie om te onderzoeken of we de borden zelf konden gaan maken. Dat vond ik wel gewaagd, want waarom zou je dat doen als er al goede bestaande borden in de markt zijn? En is dit wel een richting die we op moeten gaan? We zochten alles uit en toen ons eerste bord, het HD-bord, binnenkwam overtrof het alle verwachtingen. De twijfel was gelijk weg! Inmiddels zijn er honderden klaslokalen ingericht met onze Predia touchscreens”.