“Als we bij de aanschaf van Chromebooks hadden bespaard op deze hulp, dan waren we veel tijd kwijt geweest”
De St. Mattheüsschool in Joure schafte recent vijftig Chromebooks aan. ICT-coördinator Reitse-Geert Strien legt uit dat hij zocht naar een optimale manier om snel met de Chromebooks aan de slag te kunnen. Onderwijsconsulent Bastiaan Kooij van Heutink ICT heeft St. Mattheüs op weg geholpen.
Soepele uitleg in de klas
“Bastiaan heeft ’s morgens de Chromebooks geïnstalleerd en de oplaadkar ingericht. Daarna is hij de klassen ingegaan om door middel van co-teaching het gebruik van een Chromebook uit te leggen aan de leerlingen. Daarbij kwam ook de digitale leer- en werkomgeving MOO aan de orde. Leerlingen moeten even weten hoe we de bestandenmodule van MOO gebruiken. Het is heel fijn dat Bastiaan zelf jaren voor de klas heeft gestaan dus weet hoe hij dit moet doen. Een willekeurige ICT’er kun je niet zomaar voor een klas zetten. Bastiaan sluit heel goed aan bij de belevingswereld van de kinderen en bij het niveau van de leerkrachten. Niet iedereen is namelijk even thuis in de ICT. Het is heel handig dat hij tips geeft. Dit zorgt ervoor dat je als leerkracht dingen niet opnieuw hoeft te bedenken. Nadat de leerlingen naar huis waren, hebben we als team uitleg gekregen. Vooral de tips over MOO en de inrichting van Chromebooks waren waardevol.”
Gemakkelijk aan de slag
“Als we bij de aanschaf van Chromebooks hadden bespaard op deze hulp, dan waren we veel tijd kwijt geweest. Allereerst had ik een dag moeten inplannen om ze te installeren en vervolgens zou ik in mijn eigen klas moeten uitproberen hoe je ze kan inzetten. Vervolgens had ik dat aan mijn collega’s moeten overdragen. Dat kost zo twee tot drie weken, want de tijd is moeilijk te vinden. We zijn nu veel sneller aan de slag gegaan en de Chromebooks worden direct al veel gebruikt bij de verwerking van taal, spelling en rekenen.”
Middelen die passen bij de school
“Ik vind het belangrijk dat we bij de aanschaf van ICT-middelen zorgen dat ze betekenisvol zijn voor het team. De middelen moeten aansluiten bij de vraag van het team en gericht zijn op kinderen. De inrichting, de kwaliteit van het apparaat en het beheer ervan. Voor nu sluiten Chromebooks goed aan op onze behoefte. Als we in ons team verder zijn met ICT kunnen weer uitbreidingen in functionaliteit van de apparaten nodig zijn, bijvoorbeeld als we meer met filmpjes willen gaan doen. Voor nu is het belangrijk dat ze opstarten en gaan! Dan kunnen we ervaren hoe techniek ons onderwijs kan versterken.”