Concept kerndoelen digitale geletterdheid gepubliceerd
De concept kerndoelen digitale geletterdheid zijn bekendgemaakt door SLO en het ministerie van OCW. Goed om te zien dat ze er zijn! De concept kerndoelen zijn onder leiding van een procesregisseur ontwikkeld door een kerndoelenteam bestaande uit leraren uit het po en vo, vakexperts en curriculumexperts. Zij werden bijgestaan door een advieskring met vertegenwoordigers uit de onderwijssector en daarbuiten.
Digitale geletterdheid in de klas
"Ik weet zeker dat ze bij Heutink ICT allang hebben nagedacht over hoe je vorm kunt geven aan onderwijs in digitale geletterdheid, en dat ze ons daarin mee kunnen nemen"
- Valentine de Ruiter over Digitale geletterdheid | Burg. W.A. Storkschool
Invoering kerndoelen digitale geletterdheid
Er zijn 9 kerndoelen geformuleerd, onderverdeeld in 3 'domeinen':
- Praktische kennis & vaardigheden (ook A.I. komt hierin terug)
- Ontwerpen en maken
- Wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving
Het is de verwachting dat deze fase voor digitale geletterdheid in 2025 wordt afgerond. Dan wordt er een definitieve set kerndoelen aangeboden aan het ministerie van OCW, die samenhangt met de kerndoelen van de zeven andere leergebieden. Daarna start het ministerie het wetgevingstraject en politieke besluitvorming. De verwachting is dat de kerndoelen in 2026 definitief in wetgeving zijn vastgelegd. Het ministerie van OCW besluit op welke manier en wanneer de kerndoelen landelijk worden ingevoerd.
Bron: SLO, conceptkerndoelen leergebied digitale geletterdheid + toelichtingsdocument
Krachtige samenhang met huidige curriculum
We zijn blij om te lezen dat de inhoud wordt verbonden aan de leergebieden die er al zijn en dat er mooie combinaties gemaakt kunnen worden in het huidige curriculum; de samenhang maakt het krachtig. Hierdoor krijgt digitale geletterdheid nog meer betekenis voor de leerlingen en is het niet weer een nieuw vak(gebied) dat erbij komt. Ook mooi om te zien dat het belang van het vakmanschap van de leraar en schoolleider als een belangrijke factor wordt gezien bij deze kerndoelen. Digitale geletterdheid begint bij de leerkracht! Voor een goede vertaalslag van kerndoelen naar onderwijsactiviteiten, didactiek en toetsing is de rol van leraren en schoolleiders cruciaal.
Vanuit een sterke visie naar de praktijk
Het is aan scholen om vanuit een goede en sterke visie de vertaalslag te maken naar de praktijk. Uiteraard helpen we graag om samen een visie en beleid op te stellen rondom digitale geletterdheid.
Succes met de implementatie!
Aan de slag met digitale geletterdheid
Wil jij digitale geletterdheid binnen jouw school of stichting op de kaart zetten? Dan is onze ICT-vaardigheidsscan een mooie eerste stap. Je kunt natuurlijk ook eerst contact met ons opnemen voor nadere informatie. Eén ding is nu al zeker: als jij aan de slag wilt met digitale geletterdheid, maak je er samen met Heutink ICT een succes van.