Ga terug
Predia touchscreens en andere hardware
Als jij op school prettig wilt werken met ICT, heb je een goede basis nodig. Met touchscreens, digiborden, devices en oplossingen voor opbergen en opladen. En natuurlijk de infrastructuur en connectiviteit om je ICT-oplossingen optimaal te laten werken.
Terug naar berichten

Hoe complexer het wordt, hoe makkelijker wij het maken

Heutink ICT bouwt aan de toekomst van ICT in het onderwijs

1 augustus is een datum die bij Heutink ICT elk jaar met rode letters in de agenda staat. Het is de dag waarop de schooljaarovergang begint. In een enorme operatie worden dan alle mutaties voor het komende schooljaar – dit jaar waren het er zo’n 2 miljoen – vanuit de diverse leerlingadministratie- en HR-systemen doorgevoerd in MOO (Mijn Omgeving Online, onze eigen DLWO), Microsoft 365, Google Workspace for Education en allerlei andere achterliggende systemen.

Door Jeroen Krikke, directeur Innovatie & Ontwikkeling bij Heutink ICT

Technische complexe systemen

Het gaat hier, mede door het enorme volume, om een technisch complex proces van gebruikers aanmaken, mensen in de juiste groep zetten, oude groepen op een toegankelijke manier archiveren, licenties aanpassen en nog veel meer handelingen, tot op deviceniveau. Die handelingen hebben we weliswaar compleet geautomatiseerd, maar het is wel zaak dat we het proces in de vakantieperiode haarfijn monitoren en waar nodig softwarematig bijsturen of optimaliseren. Want voor al die scholen die straks een goede schoolstart willen maken, is het heel belangrijk dat alles direct goed staat.

Eenvoud aan de voorkant

De jaarovergang is een goed voorbeeld van hoe complex ICT is geworden, ook in het onderwijs. Althans: aan de achterkant. Want bij Heutink ICT doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat het voor de gebruiker aan de voorkant juist allemaal zo eenvoudig mogelijk is. We weten uit ervaring dat in het onderwijs vrijwel niemand zich erover verbaast dat alle gebruikers, groepen en mappenstructuren aan het begin van een nieuw schooljaar inderdaad volgens de nieuwe indeling in alle systemen weer goed staan. Dat is ook precies wat wij willen. Maar het gaat allemaal niet vanzelf. Het betekent continu werk aan de winkel voor ons als organisatie. We hebben hier te maken met een mate van automatisering die zelfs verder gaat dan wat je over het algemeen in zakelijke settings tegenkomt.

Ketenintegratie

Voor Heutink ICT begon het allemaal ruim twintig jaar geleden, toen we het eerste dedicated netwerkconcept voor het onderwijs lanceerden. Zo’n tien jaar later gaven we daaraan een succesvol vervolg met de online leer- en werkomgeving MOO. Maar met name de afgelopen jaren zijn we ons gaan realiseren dat MOO in die vorm ook nog geen eindstation kon zijn. Dat kwam voor een belangrijk deel door de stormachtige opkomst van de cloud, waarbij het onderwijs massaal koos voor werken met Microsoft en/of Google. Om mee te gaan in die ontwikkeling, besloten we te focussen op een optimale integratie met Microsoft en Google en afscheid te nemen van diverse eigen oplossingen die remmend werkten op onze ontwikkeling. We zagen bovendien dat onze toegevoegde waarde met name lag in het veilig automatiseren van de keten. Dat doen we door ook koppelingen te maken met bijvoorbeeld LASsen en HR-systemen voor zowel het PO als het VO. Zo halen we een enorme berg administratief werk en frustratie weg bij het onderwijs.

Nieuwe oplossingen

Parallel aan deze ontwikkeling voegden we diverse nieuwe oplossingen toe om ons aanbod compleet te maken. Zoals Schermcontrole, dat leraren de regie geeft over wat leerlingen op hun apparaten doen. Klasbord Ouderapp, een slimme tool om ouders meer te betrekken bij wat er op school gebeurt. En Apparaatbeheer, een gebruiksvriendelijk middel waarmee ICT’ers zelf hun Chromebooks, Windows-apparaten en iPads kunnen beheren, zonder complexe tools als Intune. Een belangrijke extra kracht van Apparaatbeheer is dat er, net als in de genoemde keten, veel op de achtergrond wordt uitgevoerd. Ook voor alle apparaten die op school worden gebruikt passen we alles automatisch aan voor het nieuwe schooljaar. Daardoor staan de devices van leerlingen meteen goed ingericht voor hun nieuwe groep.

Binnenkort: de MOO-suite

En zo bereiden we ons, ongeveer tien jaar na de introductie van MOO, nu voor op een volgende grote stap voor onderwijs met ICT. Op dit moment werken onze teams volop aan de MOO-suite: een allesomvattende onderwijssuite met één herkenbare look & feel en een dito gebruikerservaring. Met deze suite laten we als Heutink ICT eens temeer zien dat we in staat zijn ICT voor de gebruiker steeds toegankelijker te maken, hoe complex het achter de schermen ook wordt. Begin van het najaar introduceren we de eerste apps in deze vernieuwde suite.

Samen naar meer tijd voor onderwijs

Het ultieme doel dat we bij Heutink ICT nastreven, is dat scholen minder bezig zijn met hoe alles werkt en meer tijd hebben om de vele mogelijkheden van ICT te benutten. Daarvoor is het wel cruciaal dat scholen ICT de aandacht geven die het verdient. Niet voor niets benadrukt de PO-Raad steeds weer hoe belangrijk het is dat scholen een visie ontwikkelen op ICT en die visie vertalen in passend beleid. Die oproep zou ik ter afsluiting van dit artikel ook willen doen aan scholen en schoolbestuurders. Denk goed na over wat je wilt met ICT, bepaal zorgvuldig wat je wel en niet zelf wilt doen en hoe je dat gaat organiseren, en zorg dat je te allen tijde zelf de regie houdt. Dat is het ideale vertrekpunt om samen te komen tot meer tijd voor onderwijs.

MOO: dè nieuwe educatieve suite voor het onderwijs

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen rondom dit project.

Lees verder

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico