Isendoorn College Warnsveld: Nieuw onderwijs in een nieuwe leeromgeving
Voor het inrichten van een onlangs toegewezen extra locatie van het Isendoorn College in Warnsveld (gemeente Zutphen) trokken Heutink en Heutink ICT samen op. Onderdeel van de opdracht was het leveren en installeren van touchscreens en interactieve wandoplossingen die de school gaan helpen invulling te geven aan project-based learning.
Nieuwe visie op onderwijs
De afgelopen drie jaar heeft het Isendoorn College gebouwd aan een nieuwe visie op onderwijs. “We willen af van de situatie waarin docenten de les vullen met informatie die voor alle leerlingen hetzelfde is. Daarom hebben we als onderdeel van een groter plan nu gekozen voor drie concrete veranderingen. In de eerste plaats hebben we de lestijden verlengd van 45 naar 80 minuten en richten we de lessen anders in, met minder zenden en meer dynamiek. 80 procent van de lestijden die we voorheen hadden is nu op deze manier ingevuld. De tweede keuze die we hebben gemaakt, is de invulling van de resterende 20 procent over te laten aan de leerlingen door er flexuren van te maken. Leerlingen kunnen zelf een keuze maken uit stilteflex – waarbij ze voor zichzelf werken in een groot lokaal waar wel een docent aanwezig is maar geen les wordt gegeven – en werkflex – waar ze in groepjes aan een onderwerp kunnen werken onder begeleiding van een leerkracht. De derde ontwikkeling waarvoor we hebben gekozen is project-based learning of, in goed Nederlands, projectonderwijs.”
Projectonderwijs à la Isendoorn
Een belangrijke inspiratiebron voor de keuze voor projectonderwijs vormde het Amerikaanse San Diego. De conrector vertelt dat het onderwijs daar bloeit en groeit dankzij project-based learning. “Maar wij hebben er natuurlijk wel onze eigen Isendoorn-variant van gemaakt, die past bij onze kijk op onderwijs. Leerlingen krijgen vier keer per jaar een ander thema voor een project waar ze samen aan gaan werken. Daarbij zien wij er uiteraard op toe dat er leerdoelen van verschillende vakken worden gerealiseerd.” Voor de implementatie van deze vorm van onderwijs gebruikt het Isendoorn College een gebouw waarin voorheen een andere school gehuisvest was. De helft van dit gebouw is nu bestemd voor project-based-learning.
Flexibiliteit
Naast zijn onderwijskundige taken is Arjen Haffmans vanuit de directie verantwoordelijk voor facilitaire zaken. “Project-based learning is een nieuwe benadering van onderwijs en verdient daarom ook een nieuwe leeromgeving. Dat moet meer zijn dan alleen tafeltjes en stoeltjes. De voornaamste eis is flexibiliteit, met veel mogelijkheden om dingen te maken, bronnen te raadplegen en gedachten uit te werken. Heutink en Heutink ICT vertaalden onze wensen in een passende inrichting, met speciaal meubilair en interactieve schermen. Her en der in het gebouw staan ook pc’s waar leerlingen aan kunnen gaan werken. Verder is er een maker’s space gerealiseerd, een grote ruimte waar leerlingen echt aan de slag kunnen met bijvoorbeeld boren, zagen, timmeren en solderen.”
Uitstekend meegedacht
De nieuwe leeromgeving valt bij de leerlingen kennelijk goed in de smaak. “Wat ik zie, is dat er overal leerlingen aan het werk zijn. Zij zitten niet meer vast in een lokaal en dat was precies de bedoeling. De nieuwe touchscreens worden goed gebruikt en de komende tijd willen we ook de oudere digiborden elders in de school gaan vervangen. Heutink heeft uitstekend met ons meegedacht. Ze hebben goed gesnapt wat wij zochten en ons echt geïnspireerd.”
Wil je weten hoe wij jouw school verder helpen?
Neem dan contact op met onze specialisten.