Kleuters & ICT van visie naar werkwijze
Ipads, chromebooks, touchscreens, apps, QR-codes, robots.. Er zijn zo veel verschillende devices en (digitale) materialen voor het kleuteronderwijs. Daarnaast horen we ook steeds meer over de aanbodsdoelen van digitale geletterdheid in het onderwijs. Maar wat is digitale geletterdheid? Wat kunnen leerkrachten hiermee in het kleuteronderwijs? En waar begin je?
Start met het ontwikkelen van een visie
Voordat je start met het inzetten van ICT in je kleutergroep is het van belang om een visie hierop te ontwikkelen. Het Vier in balans-model kan je hierbij helpen. Dit model beschrijft vier bouwstenen bestaande uit materiële- en menselijke randvoorwaarden die met elkaar in balans moeten zijn om als school de gewenste opbrengsten op het gebied van ICT te bereiken. Daarnaast geeft het Vier in balans-model inzicht in de ICT-vaardigheden van de medewerkers en in de investeringen die nodig zijn op het gebied van leermateriaal, software en infrastructuur.
De 4 bouwstenen
- Visie
Waarom wil je aan de slag met digitale geletterdheid in je kleutergroep? Hoe kijkt het team naar de inzet van ICT in kleutergroepen? En welke doelen wil je behalen? Door als team na te denken over deze vragen ontwikkel je een visie op het gebied van ICT in de kleutergroepen. Op basis van deze visie kan je doordacht en kritisch keuzes maken in het hoe en wat rondom digitale leermiddelen en toepassingen - Deskundigheid
Welke manieren zijn er om ICT in te zetten in het kleuteronderwijs? Hoe pak je dit aan? Welke (digitale) vaardigheden zijn belangrijk voor jou als leerkracht? En welke (digitale) vaardigheden zijn belangrijk voor de leerlingen? - Inhoud en toepassingen
Welke digitale leermiddelen en toepassingen zijn er voor de kleutergroep? Wat past er bij jullie visie? Wat is het doel van de betreffende leermiddelen of toepassingen? Waar wil je dat je kinderen aan gaan werken? En wat hebben ze daarvoor nodig? Door kritisch te kijken naar de verschillende mogelijkheden, gekoppeld aan jullie visie, kan je keuzes maken in wat je gaat gebruiken. - Infrastructuur
Om aan de slag te gaan met devices heb je stabiele wifi nodig. Een belangrijke bouwsteen omdat bepaalde apps en software alleen werken wanneer je verbinding met wifi hebt. Hoe zit het met de beheerdersomgeving en met het opladen van de devices? Belangrijke punten om langs te lopen samen met de ICT-coördinator van je school.
Aan de slag!
ICT-hulpmiddelen kunnen ondersteuning bieden aan de doelstellingen van je school. De implementatie van deze hulpmiddelen zijn vaak grote investeringen die niet vanzelf het gewenste resultaat opleveren. Welke keuzes maak je als school? Vanuit welke doelen? Welke ICT-hulpmiddelen sluiten daar het beste op aan? Kortom veel vragen die niet gemakkelijk te beantwoorden zijn. De onderwijsadviseurs van Heutink ICT kunnen je met dit vraagstuk ondersteunen en bieden daarnaast ook workshops en bootcamps aan.
Adviesgesprek aanvragen
Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.