Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Ga terug
Predia touchscreens en andere hardware
Als jij op school prettig wilt werken met ICT, heb je een goede basis nodig. Met touchscreens, digiborden, devices en oplossingen voor opbergen en opladen. En natuurlijk de infrastructuur en connectiviteit om je ICT-oplossingen optimaal te laten werken.
Terug naar berichten

Kleuters & ICT van visie naar werkwijze

Door Karen Kamstra

Tablets, iPads, Chromebooks, touchscreens, apps, software... er zijn nogal wat verschillende devices, digitale leermiddelen en toepassingen voor het kleuteronderwijs. Juist daarom is het zo belangrijk om goed te kijken naar het doel van al die leermiddelen en toepassingen – en in hoeverre ze bijdragen aan het betekenisvol leren van het jonge kind.

Hoe begin je?

Voordat je begint met het gebruiken van ICT in de kleutergroepen, is het van belang om ervoor te zorgen dat je werkt vanuit een goede basis. Om die basis te bepalen, kun je gebruik maken van het Vier in balans-model. Dit model beschrijft materiële en menselijke randvoorwaarden in de vorm van vier bouwstenen. Deze bouwstenen moeten met elkaar in balans zijn wanneer je als school de gewenste opbrengsten op ICT-gebied wilt bereiken. Het model kan jou dus helpen om een visie op de inzet van ICT in het kleuteronderwijs te ontwikkelen. Het helpt ook zicht te krijgen op de ICT-vaardigheden van medewerkers en op de investeringen die nodig zijn op het gebied van leermateriaal, software en infrastructuur.

Vier in balans-model

Bron: kennisnet.nl - Het Vier in balans-model: optimaal rendement met ict

De 4 bouwstenen

• Visie
Waarom zou je ICT inzetten in een kleutergroep? Hoe kijkt het team naar ICT en het jonge kind? Welke doelen willen we behalen? Doordat jullie als team een visie hebben op het gebied van ICT in de kleutergroepen, kun je doordacht en kritisch keuzes maken in het hoe en wat rondom digitale leermiddelen en toepassingen.

• Deskundigheid
Welke manieren zijn er om ICT in te zetten in jouw kleuteronderwijs en hoe pak je dat aan? Welke vaardigheden zijn belangrijk voor jou als leerkracht om de digitale leermiddelen of toepassingen te gebruiken?

• Inhoud en toepassingen
Wat voor digitale leermiddelen en toepassingen zijn er allemaal voor jouw kleuterklas? Wat past bij jullie visie en wat is het doel? Waar wil je dat jouw kinderen aan gaan werken en wat hebben ze daarvoor nodig? Door kritisch te kijken naar de verschillende mogelijkheden, gekoppeld aan jullie visie, kun je keuzes maken in wat je gaat gebruiken.

• Infrastructuur
Om devices met succes in te zetten, heb je internet (oftewel WiFi) nodig. Bepaalde digitale leermiddelen en toepassingen werken nu eenmaal alleen met een internetverbinding. Ook de beheeromgeving en het opladen van de devices zijn belangrijke punten om langs te lopen als je naar de infrastructuur kijkt.

Nieuw: Kleuters & ICT Workshop
Nieuw in het trainingsaanbod van Heutink ICT (sinds maart 2021) is de Kleuters & ICT Workshop. Met deze unieke workshop gaan we in drie bijeenkomsten in op het waarom, hoe en wat van ICT in het kleuteronderwijs. Tijdens de bijeenkomsten zijn we vooral praktisch bezig, afgewisseld met theorie. Het doel is tweeledig: een visie vormen op het thema kleuters en ICT en aan de slag gaan met digitale leermiddelen en toepassingen. Natuurlijk krijg je ook de tijd om het geleerde in de praktijk uit te werken en te testen.