Lessen van de coronatijd: 7 tips voor jouw onderwijs
Scholen hebben in de coronatijd te maken gehad met veel uitdagingen, zoals het vormgeven van onderwijs op afstand en (inmiddels) hybride onderwijs. Zo is de ontwikkeling van ICT binnen het onderwijs in een enorme stroomversnelling gekomen. Nu het leven weer steeds meer 'normaal' wordt, is dit een goed moment moment om de balans op te maken en te besluiten welke parels we behouden, bijvoorbeeld om invulling te geven aan het thema digitale geletterdheid. Wij vroegen onze onderwijsconsulenten om een aantal tips te formuleren op basis van hun ervaringen.
1. Rik Hooftman
Google Classroom en Microsoft Teams zijn veel gebruikt bij afstandsonderwijs, maar hebben ook ín de klas veel meerwaarde. Denk aan de weektaak. Je bespaart veel tijd, papier en werk door de weektaak in je Classroom of Teams te zetten en één keer goed in te richten. Leerlingen kunnen digitaal afvinken en bijhouden wat ze hebben gedaan en leveren de weektaak aan het eind van de week digitaal in. Extra voordeel is dat leerlingen de weektaak niet meer kwijtraken.
2. Robert Berenschot
De apps van Google en Office verrijken het onderwijs enorm. Veel leerlingen zijn in staat welbekende apps als Word en PowerPoint te gebruiken. Maar ook het maken van een online vragenlijst en een website over een bepaald onderwerp zorgt ervoor dat doelen van zaakvakken, taal en spelling heel goed gecombineerd worden met het aanleren van digitale geletterdheid. Bovendien spreekt het veel leerlingen aan om op deze manier bezig te zijn.
3. Ralph van der Stroom
Bij het aanleren van digitale geletterdheid wordt vaak gedacht dat het samengaat met veel schermtijd. Dat is echter niet zo. Veel lessen mediawijsheid zijn analoog en daarbij bespreek je hoe je met elkaar omgaat. De soft skills, zoals overleggen, luisteren naar elkaar en vragen stellen, vormen ook bij digitale geletterdheid de basis. Net als het denken in stappen en het zoeken van oplossingen. Het gebruik van de soft skills kan dus ook bij ICT-leerdoelen in de klas uitstekend worden ingezet.
4. Wim van der Veen
Veel scholen hebben de laatste periode flink geïnvesteerd in ICT. Op zich een mooie ontwikkeling en in veel gevallen ook noodzakelijk om les te kunnen geven in de coronaperiode. Het is echter wel van belang om na te denken over welke positie ICT gaat innemen in de nieuwe, hybride schoolsituatie. Hoe gaan we het inzetten? Is de kennis bij leerkrachten en leerlingen op niveau? Welke doelen stellen we onszelf? Door hierover goed na te denken, kan ICT daadwerkelijk van meerwaarde zijn op school en in de klas.
5. Karen Kamstra
Ook voor de kleuterleerkrachten was de coronaperiode een uitdaging. Het was mooi om te zien hoe creatief en flexibel daarmee werd omgegaan. Online-gesprekken met de kinderen en ouders, het opnemen van voorleesverhalen of beweegspelletjes op afstand. Ook werd er thuis én op de scholen veel geëxperimenteerd met digitale leermiddelen, software en apps. Nu de kinderen weer op school zijn, zien we dat veel daarvan nog steeds wordt gebruikt in de klas. Dit betekent dat leerkrachten ook de meerwaarde hebben ingezien van deze nieuwe middelen.
6. Marco Claassen
Het online lesgeven was voor velen een beproeving, maar het zorgde er wel voor dat veel leerlingen en medewerkers in aanraking kwamen met onderwijskundig sterke tools. Gaan scholen weer terug naar hoe het was, of zien ze dit als kans om door te pakken en uit te bouwen? Het inzetten van een online leeromgeving en het gebruik van tools als de Myndr knop kunnen rust geven voor de leerkracht, maar dat alleen is niet de oplossing. Maak ook in de klas afspraken over dit onderwerp, want sociale vaardigheden en ICT zijn nauw met elkaar verbonden. Het maken van afspraken over hoe je omgaat met digitale middelen, zou net zo vanzelfsprekend moeten zijn als het maken van afspraken over hoe je met elkaar omgaat op school.
7. Henk Heurter
De ICT-coach heeft op veel scholen het verschil kunnen maken. In recordtempo werden voorzieningen ingericht, leerkrachten getraind en online lessen gegeven. De ICT-coach is voor veel collega's een steun en toeverlaat geweest. Dat zal ook zo blijven. Ik adviseer scholen om aandacht te besteden aan het ontwikkelen van beleid voor een goede integratie van ICT in het onderwijs. Denk aan de invoering van digitale geletterdheid. Dat gaat binnen enkele jaren een prominente plek innemen in het curriculum. En daarvoor is deskundigheid nodig. Die deskundigheid kun je bijvoorbeeld ontwikkelen door het volgen van onze opleiding Post-hbo I-Coach.
Over onze onderwijsconsulenten
Onze onderwijsconsulenten vormen samen het team Training & Advies van Heutink ICT. Allemaal hebben ze hun sporen verdiend in het onderwijs en hebben ze voor de klas gestaan. Hun interesse voor vernieuwing en het gebruik van ICT in het onderwijs heeft hen bij Heutink ICT gebracht. Vanuit hun ervaring, kennis en betrokkenheid zijn ze in staat scholen verder te helpen op het gebied van ICT. Wil jij dat ze met je meedenken om te kijken wat voor jullie school het beste is? Neem contact met ons op.