Ga terug
Digitaal veilig onderwijs volgens het normenkader. Hoe regel ik dat?
Er speelt veel rondom privacy & security in het onderwijs. Wij helpen je te voldoen aan deze normen en richtlijnen.
Terug naar overzicht

Nieuw bij Heutink ICT: onderwijsadviseurs Karen en Robert

De afgelopen maanden hebben we bij Heutink ICT twee nieuwe onderwijsadviseurs mogen verwelkomen. Hun achtergronden verschillen behoorlijk maar ze zijn allebei even gedreven om onderwijs beter te maken met behulp van ICT. Even kennismaken met Karen Kamstra (27) en Robert Berenschot (37).

Waar komen ze vandaan?

Karen Kamstra woont met haar man in haar geboorteplaats Barneveld. Na de PABO stond ze zes jaar voor de klas. "Toen ik een jaar in dienst was als leerkracht voor de onderbouw, kwam op mijn school de functie van ICT'er vrij. Ik heb dat toen op me genomen, ik vond het wel een uitdaging. In het begin had ik eens in de week een ICT-dag, dan hield ik me vooral bezig met de stekkertjes, de boutjes en de moertjes. Na een jaartje was de basis op orde en kon ik meer gaan kijken naar hoe we ICT nog beter konden inzetten. Ik voerde daarover ook interessante gesprekken met directie en bestuur. Zo ben ik vorig jaar zelfs bovenschools ICT'er geworden. In die functie merkte ik dat ik het heel tof vind om teams te helpen en zo op een andere manier een bijdrage te leveren aan het onderwijs. Daar krijg ik op dit moment meer energie van dan van het lesgeven zelf. Daarom ben ik in 2018 nog een opleiding gaan doen, de hbo-Master Leren en innoveren in Gouda, en ben ik op zoek gegaan naar een baan waarin ik nog meer bezig kan zijn met het helpen van teams en stichtingen."

Robert is een geboren Achterhoeker. Ooit verzorgde hij als vrijwilliger verslagen van de thuiswedstrijden van zijn favoriete voetbalclub FC Twente. Via een stage kreeg hij een vaste aanstelling en vervolgens was hij bijna tien jaar medeverantwoordelijk voor marketing en (vooral) communicatie bij FC Twente. Toen volgde er een carrièreswitch: "Bij FC Twente heb ik allerlei samenwerkingen mogen opzetten met Saxion, de UT en het ROC. Dat vond ik heel interessant, het onderwijs heeft me sowieso altijd getrokken. Op een gegeven moment begon het zo te kriebelen dat ik de PABO ben gaan doen. Zo heb ik me in twee jaar laten omscholen, waarna ik eigenlijk direct als bovenbouwleerkracht aan de slag kon. Ik werd op die school ook ICT'er."

Hoe kwamen ze bij Heutink ICT terecht?

Tijdens de jongste editie van de IPON kwam Karen een oude bekende tegen in de persoon van Wouter Würdemann, teamleider Training & Advies bij Heutink ICT. "Ik kende Wouter al van een DNA-traject dat hij namens Heutink ICT een aantal jaren geleden bij onze stichting had gedaan. We raakten aan de praat en ik vroeg hem naar een vacature die ik eerder had gezien. Die vacature was nog niet vervuld en ik leek er wel voor in aanmerking te komen. Maar toen gooide corona roet in het eten; bij Heutink ICT wilden ze eerst de impact van de crisis afwachten. Intussen moest ik ook nog afstuderen, dus eigenlijk kwam dat toch wel goed uit. In mei kreeg ik weer bericht van Wouter en heb ik een aantal gesprekken gehad, eerst alleen digitaal en later ook een keer op kantoor. Zo kreeg ik uiteindelijk een baan aangeboden als onderwijsadviseur met een focus op de onderbouw."

Na vijf jaar voor de klas te hebben gestaan, vond Robert het tijd voor iets anders. "Ik was bang dat ik zou vastroesten en wilde me graag verder ontwikkelen. Heutink ICT kende ik toen al. We waren er klant, we werkten met hun producten en ook met MOO. Ik had al heel lang het idee dat Heutink ICT een supergaaf bedrijf was, alleen al omdat communicatie, onderwijs en ICT er samenkomen. Een jaar of twee geleden dacht ik al: als ik ooit de kans zou krijgen om daar aan het werk te gaan, zou ik het doen. Op een goede dag heb ik tijdens een van mijn contacten met Heutink ICT eens geïnformeerd of er bij hun afdeling Training & Advies geen mogelijkheden voor mij lagen. Zo kwam het balletje aan het rollen en mede dankzij mijn brede cv ben ik uiteindelijk aangenomen als onderwijsadviseur."

Hoe bevalt het tot nu toe?

De eerste periode bij Heutink ICT heeft Karen veel om zich heen gekeken. "Het is toch een hele stap, van het onderwijs naar de commerciële sector. Het is ook een andere manier van werken; niet een eigen klas waar je een jaar lang een relatie mee opbouwt maar korte relaties met scholen en bij veel scholen in de keuken kijken. Ik ben sinds 1 september in dienst en heb nu al zoveel scholen en stichtingen gezien, overal in Nederland. Heel leuk en ook heel leerzaam. Naast het verzorgen van trainingen en workshops ben ik sinds 1 oktober anderhalve dag in de week ICT-regisseur bij een stichting in Raalte. In die functie doe ik wat ik bij mijn oude stichting ook al het leukst vond, alleen kan ik er nu al mijn aandacht aan besteden. Waar ik nog wel aan moet wennen, is dat ik nu veel in mijn eentje op pad ben. Gelukkig is binnen Heutink ICT de verbinding heel sterk. Collega's bellen vaak, ook gewoon om even bij te kletsen of tips uit te wisselen. Het is een hele gezellige club, ik voel me echt welkom."

Robert heeft zijn eerste weken bij Heutink ICT vooral benut om de organisatie en de collega's te leren kennen. Intussen verzorgt hij elke dag trainingen, vooral op het gebied van MOO en Office 365. "Ik vind het echt superleuk om te doen en elke school waar ik kom, is anders. Je komt er om mensen op weg te helpen en het merendeel van de leerkrachten is blij dat je er bent om hen wegwijs te maken. Ik heb een goed gevoel bij dit werk, ook omdat ik de kans krijg om mee te denken over bestaande en nieuwe producten. Het is ook gewoon lekker om iets nieuws te doen. Ik houd niet van stilstaan en de komende jaren krijg ik hier echt de kans krijg om te blijven groeien. Advieswerk doen bij scholen bijvoorbeeld, dat lijkt me ook heel gaaf. Maar voorlopig ligt de focus op de trainingen."

Hoe zien ze de toekomst?

Voorlopig ziet Karen nog veel werk in het verschiet voor haarzelf en haar collega-onderwijsadviseurs. "Juist in deze tijd hebben scholen veel behoefte aan kennis en ondersteuning, alleen al om thuis onderwijs te kunnen geven met al die digitale middelen die er nu zijn."

Robert sluit zich bij zijn nieuwe collega aan. "Door de coronacrisis heeft ICT een enorme opmars gemaakt in het onderwijs en ik denk dat de meeste scholen wel doorgaan op de ingeslagen weg. Daarbij vind ik het wel belangrijk dat ICT zodanig wordt toegepast dat het ook meerwaarde heeft. Daar gaan we voor."

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

De ontwikkelingen op ICT-gebied volgen elkaar razendsnel op. Ook in het onderwijs. Wij verzamelen de meest actuele en interessante updates voor je in onze maandelijkse nieuwsbrief, zodat je altijd op de hoogte bent. Wil je zeker weten dat je niets mist? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico