Ga terug
Van wishful thinking naar whizzful learning
Wil jij meer weten over al onze activiteiten en leuke prijzen die we hebben rond ons 25 jarig jubileum? Bekijk ze op onze website.
Terug naar overzicht

Onderwijsadviseur Marco helpt schoolbesturen met de eerste stappen in AI

Wie heeft er intussen nog niet geëxperimenteerd met ChatGPT, Microsoft Copilot of Google Gemini? Misschien maak je er zelfs al regelmatig gebruik van, privé of in je dagelijks werk. Hoe het ook zij, artificial intelligence (AI) is niet meer weg te denken uit de wereld van vandaag. En we staan nog maar aan het begin; de ontwikkelingen gaan razendsnel en het valt nog nauwelijks te overzien waar het allemaal toe zal leiden.

Professionalisering

Passende diensten en scholing

Mede in samenwerking met Kennisnet zijn we bij Heutink ICT druk bezig met het ontwikkelen van praktische diensten en scholing om het onderwijs te ondersteunen bij de implementatie in de dagelijkse lespraktijk. Hier volgt een greep uit het nog jonge aanbod:

  • Inspiratieworkshop

    In de inspiratieworkshop bieden we een korte kennismaking met AI. We kijken naar de geschiedenis, behandelen enkele ethische vraagstukken en proberen hands-on een aantal AI-tools waarin de basisbeginselen voor het schrijven van een goede prompt aan bod komen.

  • Inspiratiebootcamp

    De bootcamp is in grote lijnen vergelijkbaar met de inspiratieworkshop, alleen gaan we hier beduidend dieper in op de materie. Een ander belangrijk verschil is dat de bootcamp uiteindelijk leidt tot een concreet projectplan voor hoe je AI kunt implementeren in je klas.

  • Maak AI onderdeel van je studiedag!

    We helpen scholen al jaren om zinvolle, inhoudelijke invulling te geven aan hun studiedag. AI is bij uitstek zo’n onderwerp dat je op een studiedag kunt inzetten om een inspirerend kijkje in de toekomst te geven. De AI-sessie is een afgeleide van de inspiratieworkshop.

“AI is ook in het onderwijs een blijvertje”

Eén ding is zeker: AI gaat een steeds grotere rol spelen in ons leven. Dat betekent een duidelijke nieuwe taak voor het onderwijs. Hoe gaan we onze kinderen voorbereiden op die nieuwe wereld? En hoe kun je als leerkracht de mogelijkheden van AI benutten? Het zijn uitdagingen waar onderwijsadviseur Marco Claassen alles over weet.

Wat kun je als leerkracht met AI?

“Wat je er ook van vindt, AI is ook in het onderwijs een blijvertje. Voor de leerkracht is dat best goed nieuws, want slimme inzet van AI kan je werk makkelijker en leuker maken. Gebruik het om je lessen aan te kleden of presentaties te maken in minder tijd. Je kunt AI ook inzetten om uitleg te geven over werkvormen die je nog niet kent, om je eigen unieke afbeeldingen te genereren en met Sora kun je zelfs tekst omzetten naar video.”

Hoe maakt AI het werken efficiënter?

“Dat kan op verschillende manieren. Vraag AI van een lange mail die je hebt gekregen een korte samenvatting te maken. Maak een actielijst voor jezelf op basis van het verslag van een vergadering. Vraag AI een goed geformuleerd antwoord te genereren op een mail die je hebt ontvangen. Ben je actief op LinkedIn? Dan kan AI mooie posts voor je schrijven en posten, als je wilt zelfs uitgesteld.”

Waar begin je?

“Voorwaarde is dat je weet hoe je AI op de juiste manier moet instrueren. Krijg je uit ChatGPT, Gemini of Copilot niet wat je wilt hebben, dan is doorgaans je prompt (instructie) niet optimaal. Luidt jouw prompt “maak voor mij een aardrijkskundeles over vulkanen”, dan komt er vast iets heel generieks uit. Maar de prompt “maak voor mij een serie van vijf lessen van 45 minuten over vulkanen, met drie coöperatieve werkvormen per les. Houd rekening met het feit dat ik in mijn klas een leerling heb met adhd en een met autisme.”, zal het resultaat je verbazen.” “ AI is ook in het onderwijs een blijvertje”

Wordt prompts schrijven een onmisbare vaardigheid?

“Het schrijven van prompts is een vaardigheid die in de toekomst inderdaad steeds belangrijker wordt. Voor het onderwijs en de leerkrachten is het zaak om met deze ontwikkeling mee te gaan. Want leerlingen leren het schrijven van prompts intussen gewoon spelenderwijs, bijvoorbeeld op platforms als Minecraft en Roblox, waar ze dingen kunnen bouwen aan de hand van een prompt.”

Gaat de creativiteit van kinderen eraan?

“Er wordt weleens beweerd dat AI schadelijk is voor de creativiteit in het onderwijs. Maar ik denk juist dat het tegenovergestelde het geval kan zijn. AI kan werkvormen genereren waaraan je zelf nog niet had gedacht. Je kunt afbeeldingen maken die nog niet bestaan en daarmee lessen en presentaties creatiever maken. Wel is het belangrijk dat je kritisch blijft lezen en bijschaven. De applicatie van Microsoft heet niet voor niets Copilot. Jijzelf blijft de piloot en eindverantwoordelijke voor jouw onderwijs.”

Maakt AI de leerkracht overbodig?

“Dat geloof ik zeker niet. Wel maakt AI het mogelijk om steeds meer te gaan differentiëren. Waar jij als leerkracht op een goede dag misschien net drie à vier niveaugroepen in een les kunt behappen, kan AI er als virtuele leerkracht wel 25 tegelijk aan. Als het zover komt, zou dat betekenen dat jij zelf meer ruimte krijgt voor sociaal/emotionele aspecten van je vak, en een meer coachende rol kunt aannemen. De AI die dat ook kan is voorlopig nog niet in zicht.”

Adviesgesprek aanvragen

Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.

Maak een afspraak

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico