Handige tips om te starten met het digitaal geletterdheid maken van je leerlingen
In deze #laatzeleren video's leggen wij uit hoe je met een aantal tips van onze onderwijsconsulenten een vliegende start kan maken met digitale geletterdheid
1. Wat is digitale geletterdheid?
Digitale geletterdheid: waar hebben we het over?
Als er geen gekke dingen gebeuren, wordt digitale geletterdheid met ingang van het schooljaar 2023-2024 toegevoegd aan het curriculum. Geen wonder dat er in het onderwijs veel over wordt gepraat. Maar wat verstaan we nou precies onder digitale geletterdheid? Welke bouwstenen onderscheiden we, wat kun je ermee in de les en hoe hangt alles met elkaar samen? In deze video nemen Ralph en Wim je mee op een globale verkenning van de wereld van ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking.
2. 3 tips om aan ICT-basisvaardigheden te werken in de les
Bouwstenen van digitale geletterdheid 1: ICT-basisvaardigheden
Een essentiële bouwsteen van de veelbesproken digitale vaardigheden is ICT-basisvaardigheden. Die vaardigheden hebben vooral betrekking op praktische zaken. Zoals werken met een laptop of Chromebook, een tekst of presentatie maken met digitale middelen of werken met bestanden in de cloud. Maar hoe vertaal je dat nou allemaal naar onderwijs? In deze video geven Robert en Ralph je een aantal tips, met aandacht voor leerlingen van verschillende leeftijden, leuke ideeën voor projectopdrachten en inspirerende out-of-the-box-suggesties.
3. 3 tips om te werken aan Mediawijsheid, met én zonder methode
Bouwstenen van digitale geletterdheid 2: Mediawijsheid
In deze video word je weer bijgepraat over een van de bouwstenen van digitale geletterdheid. Deze keer is het onderwerp mediawijsheid. Ralph en Robert leggen uit wat we er in het onderwijs onder verstaan en welke competenties je als leerling nodig hebt om je mediawijs te kunnen noemen. Maar natuurlijk komt ook de praktijk aan de orde: hoe kun jij als leraar aan de slag met mediawijsheid? Welke methodes en tools zijn er en hoe kun je ook los van die bestaande middelen je leerlingen inspireren om zich op dit gebied te ontwikkelen?
4. 3 tips om je leerlingen Informatievaardig te maken
Bouwstenen van digitale geletterdheid 3: Informatievaardigheden
Bij informatievaardigheden gaat het erom dat leerlingen de informatie vinden die ze zoeken en dat ze die informatie op de juiste manier verwerken. Veel scholen vinden dit een van de lastigste bouwstenen van digitale geletterdheid. Want waar begin je in die enorme zee van informatie die tegenwoordig beschikbaar is? En waar houdt het op? In deze video bespreken Ralph en Robert de stappen die je kunt onderscheiden in het proces rond informatievaardigheden. Vervolgens geven ze drie praktische tips om in je les praktisch aan de slag te gaan met deze bouwsteen.
5. 3 tips om Computational Thinking praktisch in te zetten
Bouwstenen van digitale geletterdheid 4: Computational thinking
Deze video is gewijd aan de vierde en laatste bouwsteen in onze reeks over digitale geletterdheid: computational thinking. Een begrip dat vaak op één lijn wordt gesteld met programmeren. Ten onrechte, want computational thinking is veel breder. In feite gaat het erom dat leerlingen leren denken als een computer, zodat ze ook in staat zijn die computer te laten doen wat zij willen. Robert eb Ralph gaan hier nader op in en geven je drie praktische tips om in je lessen werk te maken van deze belangrijke bouwsteen.
6. 3 tips om je Collega's mee te krijgen in lesgeven met ICT
Digitale geletterdheid: hoe krijg je je collega's mee?
Goed onderwijs in digitale geletterdheid lukt alleen als het hele team er klaar voor is. Dat klinkt simpeler dan het is, want lesgeven met ICT is niet zomaar voor elke leraar weggelegd. Hoe bouw je aan de professionalisering en de betrokkenheid die nodig zijn om er samen een succes van te maken? En hoe voorkom je dat je jezelf (of misschien beter gezegd: je collega's) voorbij loopt? Ralph en Robert bekijken welke competenties er nodig zijn, hoe je je team enthousiast krijgt en hoe je het voor iedereen behapbaar houdt.