Terugblik op het bestuurdersevent: Veilig en verantwoord digitaal onderwijs
Eind januari gingen wij in gesprek met bestuurders uit het onderwijs over digitaal onderwijs tijdens ons bestuurdersevent. Techjournalist Daniël Verlaan trapte de dag af en benadrukte in zijn presentatie de noodzaak van continue aandacht voor ICT-veiligheid. Beleidsmakers en ICT'ers wisselden inzichten uit over digitaliseringsuitdagingen en -mogelijkheden in het onderwijs. Rondetafelgesprekken boden verder inzicht in de huidige en toekomstige staat van digitaal onderwijs aan de hand van diverse stellingen. Lees wat daar uit is gekomen.
1. Het normenkader geeft ons handige richtlijnen om veilig digitaal onderwijs in te richten
Het normenkader werd besproken als een set van richtlijnen die, hoewel complex en omvangrijk, essentieel zijn voor het waarborgen van veiligheid in digitaal onderwijs. De afdronk was dat deze richtlijnen niet direct faciliterend zijn voor het inrichten van onderwijs, maar wel noodzakelijke houvast bieden. Er werd benadrukt dat er een brug geslagen moet worden naar de praktijk van de leerkrachten, mogelijk door het te koppelen aan digitale geletterdheid. De hoop is uitgesproken dat het normenkader meer zal zijn dan alleen een bureaucratische richtlijn en daadwerkelijk het onderwijs zal bevorderen. Het onderwijs is nog zoekende naar handvatten om dit concreet aan te pakken.
2. AI is een gevaar voor de sociale interactie tussen leerkracht en leerling
AI roept belangrijke ethische vragen op, met name over de impact op de interactie tussen leerkracht en leerling. De rol van de leerkracht blijkt cruciaal; technologie kan de leerkracht ondersteunen, maar niet vervangen. Enerzijds werd erkend dat AI nooit de nuance van menselijke interactie kan evenaren. Anderzijds werden ook de kansen gezien. Als AI juist ingezet wordt, houdt de leerkracht misschien wel meer tijd over voor de sociale interactie met leerlingen. Het was een duidelijke boodschap dat kritisch denken en bewuste inzet van AI van essentieel belang zijn.
3. Daniël heeft ons meegenomen in het gevaar van ransomware en andere digitale gevaren. Onderschrijven jullie die gevaren?
De gesprekken brachten aan het licht dat privacy weliswaar een algemene zorg is, maar dat de beveiliging minder aandacht krijgt. Bewustwording onder personeel en verschillen in middelen tussen kleinere en grotere instellingen werden als zorgpunten aangeduid. De financiële investeringen in veiligheid, die ten koste gaan van onderwijsbudgetten, vormden een punt van discussie. Er werd gepleit voor een evenwichtige benadering van ICT als middel om educatieve doelen te bereiken, niet als doel op zich.
4. Halen we het maximale uit de mogelijkheden die ICT en digitalisering voor het onderwijs biedt?
Het onderwijs lijkt te worstelen met een afhankelijkheid van traditionele methodes, waarbij leveranciers een grote invloed hebben. De discussies wezen op de noodzaak om te innoveren, met name door het gebruik van AI, en om een balans te vinden tussen digitaal en analoog onderwijs. Het lerarentekort en de mogelijke rol van ICT hierin werd ook besproken. Op verschillende scholen wordt al geëxperimenteerd met innovatieve ideeën zoals digitale instructies en assistenten in de klas.
Doordachte integratie van digitale middelen
Het bestuurdersevent heeft duidelijk gemaakt dat er een dringende behoefte is aan een doordachte integratie van digitale middelen in het onderwijs. Met de waardevolle inzichten van dit evenement kunnen we de volgende stappen zetten naar een veiliger en effectiever digitaal onderwijssysteem.
Continu aandacht voor Privacy & Security
Wij helpen besturen in het funderend onderwijs (po en vo) privacy en security vraagstukken vanuit een helder beleidskader te beantwoorden. Benieuwd wat wij hierin voor jou kunnen betekenen?