IM.04 Problem Management
Een formeel problem managementproces is gedefinieerd en geïmplementeerd. Er zijn procedures ingesteld om oorzaken van (potentiële) incidenten en problemen (proactief en reactief) te identificeren en bekende fouten te beheersen totdat ze zijn opgelost. Structurele fouten in IT-services worden geminimaliseerd, zodat aantal en impact van mogelijke problemen wordt verminderd. Problem management draagt bij aan het verminderen van structurele fouten in IT-services, zowel in aantal als in impact ervan.
Toetsingskader
- Er is formeel beleid voor problem management en dit is gecommuniceerd.
- Problems worden geprioriteerd en toegewezen aan responsteams conform beleid.
- Er zijn procedures om de oorzaak van problemen te identificeren.
- Informatie wordt proactief en op formele wijze gedeeld binnen responsteams.
- De rollen en verantwoordelijkheden van de organisatie en leveranciers zijn duidelijk vastgesteld.
- De managementanalyse van probleemidentificatie en -oplossing is beperkt en informeel.
- Er is een formele plek in de organisatie waar problems geregistreerd, gecommuniceerd, geanalyseerd en toegewezen worden aan verantwoordelijken.
- Bekende fouten worden geregistreerd en beheerst tot ze zijn opgelost.
Hoe pak je dit aan?
Begin met het identificeren, documenteren, analyseren en oplossen van herhaalde incidenten en problemen in de IT-infrastructuur. Ontwikkel vervolgens een gestructureerde aanpak om incidenten en problemen op te lossen en te voorkomen. Neem geregistreerde incidenten en problemen mee in de periodieke rapportage aan het management.
Wat kan Heutink ICT hierin voor jullie betekenen?
- Consultancy (Cybersecurity Consultant/Privacy Officer/ICT-reggiseur).
- Privacy & Security Portaal, Normenkader Module.
- De basis op orde
- Incident/Problem Management
- Dienst van derden
- Dienst van Heutink ICT
- Visie, beleid en organisatie
- Onderwijsorganisatie
Benieuwd naar onze visie op digitale veiligheid en privacy?
We hebben een bredere opvatting over digitale veiligheid en privacy die we samen met de door ons geïmplementeerde processen en systemen hebben beschreven in de beveiligingswijzer. Ben jij bestuurder of bovenschoolse ict'er en klant bij ons? Vraag dan onze beveiligingswijzer aan.