In gesprek met de allereerste klant van Heutink ICT
Herman Benes geldt als de eerste klant van Heutink ICT. Sterker nog: hij deed al zaken met ons toen Heutink ICT officieel nog niet eens bestond als bedrijf. Dat vond ik reden genoeg om hem uit te nodigen voor een vraaggesprek, als derde aflevering in deze reeks artikelen in het kader van het 25-jarig jubileum van Heutink ICT.
“Heutink ICT heeft er sterk toe bijgedragen dat ICT door het onderwijs steeds meer is omarmd”
Herman Benes, eerste klant van Heutink ICT
Herman's loopbaan van leerkracht tot directeur
Na zo’n tien jaar als leerkracht te hebben gewerkt bij basisscholen in ‘zijn’ Drenthe werd Herman in 1988 benoemd tot directeur van Rooms-Katholieke Basisschool St. Willibrordus in Coevorden. In 2012 kreeg hij ook de RKBS PantaRhei in Coevorden onder zijn hoede, later gevolgd door de RKBS St. Theresia in Steenwijksmoer. Eind 2021 nam Herman afscheid, na bijna 44 jaar in het onderwijs te hebben gewerkt.
Herman, jij had als schooldirecteur een zeldzame affiniteit met ICT. Je kon zelfs programmeren. Waar kwam dat vandaan?
“Dat was al begonnen in de vroege jaren ’80. Ik vond het heel interessant wat er allemaal gebeurde op dat gebied. In die tijd was ik nog leerkracht op een school in Emmen, en we kregen van de gemeente een computer om mee te experimenteren. Ik heb mezelf toen ook een beetje leren programmeren, en op een gegeven moment heb ik samen met een computerexpert uit Eindhoven een databank in elkaar geknutseld. Die hebben we online gezet, en vervolgens hebben we ervoor gezorgd dat mensen er ook op konden inbellen. Dat ging allemaal nog via de telefoonlijn, dus ik moest steeds even dat stekkertje verwisselen. Het was echt pionierswerk, maar mijn interesse was gewekt. En ik ben tot op de dag van vandaag graag met dat soort techniek bezig.”
Je staat te boek als de eerste klant van Heutink ICT. Hoe is dat zo gekomen?
“Begin jaren ’90 kregen we bij de St. Willibrordusschool ineens 2.500 gulden van de regering om een X286-computer aan te schaffen. Dat was in het kader van het Comeniusproject, om het gebruik van de PC in het basisonderwijs te stimuleren. Namens een aantal andere schooldirecteuren uit de regio ben ik toen in gesprek gegaan met Roel Hopman van Heutink, maar die verkochten zelf geen PC’s. Tijdens het gesprek kwam ineens een enthousiaste Jan de Jonge binnenvallen. Die was destijds commercieel directeur van Heutink, en hij wist wel een goed adres voor ons: Lesscher IT, een kleinschalige lokale onderneming in Weerselo. Om een lang verhaal kort te maken: op deze manier werd ik de eerste koper bij wat later Heutink ICT is geworden. Onze eerste computers waren ook nog van het huismerk van Lesscher IT. Pas later kregen we PC’s met een Heutink Quality Line-stickertje erop.”
Hoe heeft de rol van ICT in het onderwijs zich in jouw ogen ontwikkeld sinds die begintijd?
“Er is veel veranderd. In het begin waren het vooral de liefhebbers op de scholen die met de computers bezig waren. Later zijn verkopers van computers – Heutink ICT voorop – steeds meer dienstverlening gaan aanbieden om scholen te ontzorgen. Zo is ICT meer onderdeel van het onderwijs geworden. Het is zelfs een tijdje een vak geweest. Scholen gingen een computerlokaal inrichten, en daar mocht je dan een uur in de week naar toe voor een computerles. Maar inmiddels zien we allemaal wel in dat ICT veel meer is dan alleen een computer waarmee je moet leren werken. Het is een hulpmiddel om onderwijs te ondersteunen.”
De computer in het onderwijs was niet vanaf het eerste moment een daverend succes. Hoe kwam dat, denk je?
“Vandaag de dag komt er bij scholen geen leerkracht meer binnen die niet met een computer overweg kan. Maar in de beginjaren waren er nogal wat die de hakken in het zand hebben gezet. Er bestond een soort computervrees, mensen waren bang voor de techniek en wisten niet goed wat ze ermee moesten. Daardoor werden veel PC’s niet of nauwelijks gebruikt. Ik ben bijvoorbeeld eens op een school in Hoogeveen geweest waar ze van de gemeente ooit geld hadden gekregen om computers te kopen. Die stonden letterlijk nog in de doos in de kast.”
Wanneer en hoe is daar verandering in gekomen?
“Een belangrijke stap is gezet toen Heutink ICT kwam met deklas.nu. Dat was een toegankelijke, veilige wereld waarbinnen leerkrachten zich prettig voelden. En was er een probleem, dan kon dat vaak op afstand worden opgelost, zelfs toen al. Voor de echte ICT-pioniers op de scholen kleefden er ook wel wat nadelen aan, want zij werden hier en daar enigszins beperkt in hun vrijheid. Maar al met al ben ik ervan overtuigd dat Heutink ICT er sterk toe heeft bijgedragen dat ICT door het onderwijs steeds meer is omarmd.”
Waarom ben je eigenlijk al die jaren met ons blijven samenwerken?
“Heutink ICT heeft een geweldige ontwikkeling doorgemaakt van een bedrijf dat computers leverde naar een allesomvattende, ontzorgende organisatie. Jullie hebben programmatuur en diensten ontwikkeld om leerkrachten te helpen bij het gebruik van ICT. De uitgevers zijn daar vervolgens op ingesprongen met content die goed aansloot bij de methodes. Zo is ICT voor het onderwijs echt geworden wat het moet zijn: een doeltreffend hulpmiddel. Wat ik ook altijd belangrijk heb gevonden, is dat ik jullie vertrouwen durfde te geven. Als ik een prijsopgave kreeg, had ik nooit de neiging om erover te gaan onderhandelen. Ik wist dat ik kon rekenen op kwaliteit voor een redelijke prijs en heb nooit enige aanleiding gezien om over te stappen naar een andere leverancier.”
Hoe kijk je naar de toekomst van onderwijs en ICT?
“Laat ik om te beginnen zeggen dat mijn visie op de toekomst niet altijd even accuraat is, haha. Toen ik bijvoorbeeld nog leerkracht was in Emmen, begin jaren ’80, zei mijn toenmalige schoolhoofd tegen me: ‘Let op, Herman. In het jaar 2000 heeft iedere school een computer.’ En toen zei ik: ‘Welnee joh, dat gaat nooit gebeuren.’ Maar zonder gekheid, als je kijkt naar wat er de afgelopen 25 jaar allemaal is gebeurd, en je weet dat de ontwikkelingen elkaar steeds sneller opvolgen, ben ik heel benieuwd naar wat ons allemaal nog te wachten staat. Een technologie als AI zal bijvoorbeeld een steeds grotere rol gaan spelen, maar er zitten ook gevaren aan. De jeugd kan door AI op een heel verkeerd spoor gezet worden. Het is belangrijker dan ooit dat we kinderen leren kritisch te kijken naar informatie. En de ontwikkelingen gaan maar door, we zijn nog lang niet aan het eind.”
Verwacht je dat ICT – en specifiek misschien AI – de leerkracht ooit overbodig gaat maken?
“Nee, dat zeker niet. Je hebt bijvoorbeeld programma’s die een som kunnen uitleggen. En als je wilt, doen ze dat rustig honderd keer achter elkaar. Maar je zult er altijd iemand bij nodig hebben die het kind echt kent, weet hoe het kind leert, en snapt waarom het moeite heeft met die som. Leerproblemen kunnen een oorzaak hebben die compleet buiten de school ligt, bijvoorbeeld in de thuissituatie. De computer kan veel werk van de leerkracht overnemen, maar zeker voor leerlingen die meer aandacht nodig hebben, blijft de leerkracht onmisbaar.”
Lees meer blogs
In gesprek met de allereerste klant van Heutink ICT
Herman Benes geldt als de eerste klant van Heutink ICT. Sterker nog: hij deed al zaken met ons toen Heutink ICT officieel nog niet eens bestond als bedrijf. Dat vond ik reden genoeg om hem uit te nodigen voor een vraaggesprek, als derde aflevering in deze reeks artikelen in het kader van het 25-jarig jubileum van Heutink ICT.
In gesprek met de ‘founding fathers’ van Heutink ICT
In 2024 hebben we als Heutink ICT iets bijzonders te vieren: we bestaan 25 jaar. In de eerste aflevering van deze reeks jubileumartikelen heb ik je in vogelvlucht meegenomen door de hele geschiedenis van ons bedrijf. Deze keer ga ik in gesprek met de twee heren die aan de wieg stonden van Heutink ICT: Jan de Jonge, voormalig commercieel directeur van Heutink, en Hans Lesscher, voormalig CEO van Odin Groep.
25 jaar digitalisering in het onderwijs
Rogier Borggreve, Algemeen Directeur
Heutink ICT bestaat 25 jaar. Dat is een mooie mijlpaal waar ik erg trots op ben. Helemaal omdat ik de hele reis vanaf het begin heb mogen meemaken. Die reis begon in 1999 toen de Twentse zakelijke IT-dienstverlener Lesscher IT (inmiddels Odin Groep) een samenwerking aanging met Heutink Primair Onderwijs. Heutink is met ruim een eeuw ervaring de toonaangevende speler in het primair onderwijs en speelt die prominente rol intussen ook in het voortgezet onderwijs. Samen hebben we Heutink ICT ontwikkeld tot het bedrijf dat het nu is.