Waarom I-Coaches onmisbaar zijn als je werk wilt maken van digitale geletterdheid
Rik Hooftman, Onderwijsadviseur
Dit is deel twee in een blogserie over het belang van I-Coaches in het primair onderwijs. De vorige keer heb ik beschreven waarin een ‘echte’ I-Coach zich onderscheidt van de traditionele ICT-coördinator. In deze aflevering wil ik de I-Coach plaatsen in het kader van een thema waar alle scholen mee aan de slag moeten: digitale geletterdheid.
Nieuwkomer basisvaardigheden
Hoe actueel digitale geletterdheid is, werd op 12 mei jongstleden nog eens onderstreept toen minister Wiersma de Tweede Kamer informeerde over het masterplan basisvaardigheden. Dit masterplan is bedoeld om basisvaardigheden als taal en rekenen aantoonbaar te verbeteren. Tot de genoemde basisvaardigheden behoort als nieuwkomer ook digitale geletterdheid, waarvan wordt verwacht dat het vanaf het schooljaar 2023-2024 onderdeel is van het curriculum.
Een specialist als aanjager
Zoals scholen investeren in reken- en taalspecialisten, zullen ze ook moeten gaan investeren in specialisme op het gebied van digitale geletterdheid. Een bekwame en enthousiaste I-Coach is de ideale persoon om daar invulling aan te geven. Hij of zij is over het algemeen zelf al behoorlijk digitaal geletterd en kan zich daarin eventueel nog verder gaan scholen. Zo kan de I-Coach de specialist worden die als voortrekker en inspirator het hele team – en zelfs de hele school – meeneemt naar het gewenste niveau van digitale geletterdheid. Dat is belangrijk om samen op dit gebied goed onderwijs te kunnen aanbieden.
Geef je ICT’er de ruimte
Voor het komende jaar gaat SLO expertisegroepen samenstellen om kerndoelen neer te zetten voor de basisvaardigheden. Ik denk dat de I-Coach bij uitstek een cruciale rol kan spelen bij het realiseren van die kerndoelen op school. Daarom is het zaak dat scholen hun ICT’ers tijdig de ruimte geven om ook daadwerkelijk die expert te zijn (of te worden) waar deze tijd om vraagt. Elke school heeft zo’n professional nodig, die pedagogische en inhoudelijke kennis op een effectieve manier weet te koppelen aan technologische kennis – en daarmee voldoet aan wat Matthew Koehler en Punya Mishra al beschreven in hun TPACK-model. Ik kan me trouwens voorstellen dat er in de praktijk straks ook scholen zijn waar zowel een ICT-coördinator is als een I-Coach, met ieder hun eigen taken.
Werkgroepje
Op grond van het voorafgaande zou ik zeggen: gebruik het komende jaar om ook op dit gebied te professionaliseren en een goede visie te bepalen op de rol van je ICT’ers. Probeer binnen elke school een werkgroep te maken met de I-Coach als kartrekker en laat de leden van zo’n groep samen kijken hoe ze ICT willen gaan inzetten voor digitale geletterdheid. Zorg er daarbij voor dat er kleine stappen worden gezet, zodat de rest van het team ook echt wordt meegenomen. De ervaring leert dat heel wat leerkrachten nog vrijwel niet bezig zijn met het nieuwe curriculum en wat dat voor hen gaat betekenen. Een werkgroep is daarbij ook nog een uitstekend middel om specialistische kennis te borgen binnen een school. Zodat je niet ineens weer op nul moet beginnen wanneer een I-Coach vertrekt.
ICT is overal
Curriculum of geen curriculum, digitale geletterdheid is een must voor het onderwijs van nu. ICT is verweven in alles wat we doen, of we nu online een vakantie boeken, contactloos betalen in een winkel of boodschappen bestellen via een app. Het onderwijs moet daarop afgestemd zijn. Om een heel praktisch voorbeeld te noemen: als je tegenwoordig je auto naar de garage brengt, heb je een grote kans dat ze beginnen met het uitlezen van je auto aan de hand van een computer voordat er überhaupt iemand onder de motorkap kijkt. Om recht te doen aan dit soort ontwikkelingen in ons leven, zijn I-Coaches in het primair onderwijs feitelijk onmisbaar.
Interessant?
Vind jij het ook belangrijk dat jouw I-Coaches in staat zijn de kerndoelen voor digitale geletterdheid mede te bepalen en er er vervolgens op een effectieve manier mee aan de slag te gaan? Heutink ICT kan je helpen, met deskundig advies en gerichte scholing. Maak een afspraak voor een gesprek met mij of een van mijn collega-onderwijsadviseurs. In het volgende deel in deze reeks ga ik in op de vraag hoe je met I-Coaches meer tijd overhoudt voor onderwijs.