Digitale geletterdheid: 5 voorwaarden om er een succes van te maken
Rik Hooftman, Onderwijsconsulent
Scholen die een goede invulling willen geven aan onderwijs in digitale geletterdheid, moeten daarvoor meestal zelf ook een digitale ontwikkeling doormaken. De onderwijsadviseurs en trainers van Heutink ICT bieden in dat proces nuttige begeleiding.
Onze aanpak
Onze aanpak onderscheidt zich door een aantal kenmerken die je gerust voorwaarden voor succes mag noemen. In dit blog zet ik de voornaamste vijf kort voor je op een rijtje.
1. Starten vanuit visie
De visie van de school op het thema digitale geletterdheid – en de daarvoor vereiste ontwikkeling van de competenties van leerkrachten – is voor ons het vaste startpunt.
Pas als we een helder antwoord hebben op de vraag 'waarom', gaan we verder met 'hoe'.
2. Een gelijk speelveld creëren
Als alle leerkrachten op min of meer hetzelfde competentieniveau beginnen, kunnen we eenduidiger een lijn uitzetten binnen de school. Daarom bekijken we eerst of er binnen het team grote competentieverschillen bestaan. Zo ja, dan brengen we die verschillen in kaart en werken we ze zoveel mogelijk weg, bijvoorbeeld met behulp van trainingen.
3. Een projectmatige aanpak
De ervaring heeft ons geleerd dat een concreet project het beste vehikel is om de competenties van leerkrachten en leerlingen tegelijkertijd naar een hoger plan te brengen. Zo'n projectmatige aanpak kost ook geen extra scholingsuren, want we doen het gewoon op de werkvloer.
Whitepaper Digitale Geletterdheid: Het begint bij de leerkracht
Digitale geletterdheid is opgenomen in het nieuwe onderwijscurriculum voor 2023! Hoe vertaal je de eisen van het nieuwe curriculum naar de praktijk?
4. Stapsgewijs
Digitale geletterdheid is te veelomvattend om de complete integratie in je onderwijs in één keer te doen. Daarom kiezen wij voor een stapsgewijze benadering per leerlijn. Wil je als school bijvoorbeeld mediawijsheid integreren? Begin dan niet met de groepen 4 tot en met 8 allemaal tegelijk. Start met een klein groepje en laat wat daar gebeurt doorsijpelen naar de rest van de school.
5. De leerkracht blijft regisseur
Wij leren leerkrachten technologie zo toe te passen dat ze zelf de regisseur blijven van hun onderwijs. Hoe beter je als leerkracht inspeelt op de behoefte van leerlingen, hoe meer tijd je overhoudt voor bijvoorbeeld individuele instructies of kleine verlengde instructiegroepjes. Zo snijdt het mes aan twee kanten: de leerlingen leren meer en jij verdiept je beroep.
Download de whitepaper
Ben je benieuwd hoe Heutink ICT jouw school kan helpen de vereiste digitale ontwikkeling door te maken? Download dan onze whitepaper over digitale geletterdheid.
Gerelateerde artikelen
Digitale geletterdheid: Gaat jouw school voor kennisoverdracht of kennisconstructie?
Welke implementatie van Digitale Geletterdheid past het beste bij jouw school en visie op onderwijs?
Digitale geletterdheid: 4 voorbeelden voor jouw lespraktijk
Vanaf 2023 is digitale geletterdheid waarschijnlijk onderdeel van het Nederlandse lescurriculum. Maar hoe ga jij als leerkracht er straks invulling aan geven?
Digitale geletterdheid: Wat moet jij daar nou mee?
Wat verstaan we eigenlijk onder digitale geletterdheid? En wat moet jij er als leerkracht mee? Leer het in dit blog.