Digitale geletterdheid: Wat moet jij daar nou mee?
Ralph Van Der Stroom, Onderwijsconsulent
Het gaat in deze tijd hard met de technologie. Zo hard dat het onderwijs behoefte heeft aan nieuwe leerdoelen die passen bij die ontwikkelingen. Op grond van dit gegeven wordt met ingang van het schooljaar 2023-2024 digitale geletterdheid toegevoegd aan het onderwijscurriculum. Maar wat verstaan we eigenlijk onder digitale geletterdheid? En wat moet jij er als leerkracht mee?
Wat is digitale geletterdheid?
De term 'digitale geletterdheid' kennen we vooral uit het model dat SLO en Kennisnet in 2015 ontwikkelden voor de veelbesproken 21e-eeuwse vaardigheden. Maar digitale geletterdheid is op zichzelf geen 21e-eeuwse vaardigheid. Het is een combinatie van vier competenties, die in het nieuwe curriculum zijn doorvertaald naar leerlijnen: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking.
1. ICT-basisvaardigheden
Bij deze vaardigheden gaat het vooral om praktische zaken als het kunnen werken met een laptop of Chromebook, het kunnen maken van een tekst of presentatie met digitale middelen en het kunnen werken met bestanden in de cloud.
2. Mediawijsheid
Met lessen in mediawijsheid leer je leerlingen hoe ze alle beschikbare media op een goede en verantwoorde manier kunnen gebruiken, bijvoorbeeld om problemen zelfstandig op te kunnen lossen of nieuwe creatieve toepassingen te ontwikkelen.
3. Informatievaardigheden
Bij informatievaardigheden gaat het erom dat je leerlingen de informatie vinden die ze zoeken en dat ze die informatie op de juiste manier verwerken. Bijzonder aan deze leerlijn is dat jij je als leerkracht niet bezighoudt met kennisoverdracht. Je hebt een coachende rol en begeleidt je leerlingen in het proces.
Whitepaper Digitale Geletterdheid: Het begint bij de leerkracht
Digitale geletterdheid is opgenomen in het nieuwe onderwijscurriculum voor 2023! Hoe vertaal je de eisen van het nieuwe curriculum naar de praktijk?
4 Computational thinking
Computational thinking is veel meer dan alleen programmeren. Het gaat er vooral om dat je leert een probleem op te lossen door te denken zoals een computer denkt. Als je dat kunt, wordt het een stuk makkelijker om die computer te laten doen wat jij wilt.
Blijf regisseur van je onderwijs
Met digitale geletterdheid krijgen leraren en leerlingen op ieder leerniveau te maken, van praktijkonderwijs tot universiteit. Daarom is het voor jou als eerkracht van groot belang dat je de competenties hebt om op een goede manier invulling te geven aan de genoemde nieuwe leerlijnen. Want alleen digitaal geletterde leerkrachten kunnen regisseur blijven van hun onderwijs en hun leerlingen opleiden tot digitaal geletterde mensen.
Download de whitepaper
Ben jij benieuwd hoe Heutink ICT scholen en leerkrachten kan helpen onderwijs in digitale geletterdheid tot een succes te maken? In een volgend blog gaan we daar nader op in. Voor dit moment zou ik zeggen: download onze whitepaper over digitale geletterdheid.
Gerelateerde artikelen
Digitale geletterdheid: 5 voorwaarden om er een succes van te maken
De onderwijsadviseurs en trainers van Heutink ICT bieden bij implementatie Digitale Geletterdheid nuttige begeleiding.
Digitale geletterdheid: Gaat jouw school voor kennisoverdracht of kennisconstructie?
Welke implementatie van Digitale Geletterdheid past het beste bij jouw school en visie op onderwijs?
Digitale geletterdheid: 4 voorbeelden voor jouw lespraktijk
Vanaf 2023 is digitale geletterdheid waarschijnlijk onderdeel van het Nederlandse lescurriculum. Maar hoe ga jij als leerkracht er straks invulling aan geven?