Digitale geletterdheid: 4 voorbeelden voor jouw lespraktijk
Wim van der Veen, Onderwijsconsulent
Vanaf 2023 is digitale geletterdheid waarschijnlijk onderdeel van het Nederlandse lescurriculum. Maar hoe ga jij als leerkracht er straks invulling aan geven? In dit blog schets ik zomaar een paar voorbeelden van hoe je in de klas aan de slag kunt met digitale geletterdheid.
Voorbeelden uit de praktijk
Digitale geletterdheid is in feite de verzamelnaam voor vier nieuwe leerlijnen: ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking. Voor een korte uitleg van deze leerlijnen verwijs ik je graag naar dit eerdere blog in deze reeks. Nu volgen de beloofde voorbeelden voor de praktijk.
1. ICT-basisvaardigheden
Probeer de ICT-basisvaardigheden eens te verwerken in een projectopdracht. Laat je leerlingen bijvoorbeeld voor aardrijkskunde of geschiedenis een presentatie maken waardoor ze al doende de bewerkingen en functies van de knoppen in de diverse programma's leren. De kracht van deze benadering schuilt in de samenwerking tussen de leerlingen. De een weet vaak meer dan de ander en zo helpen ze elkaar verder.
2. Mediawijsheid
Bij mediawijsheid hoort ook het herkennen van fake news. Geef je leerlingen eens de rol van factcheckers en laat hen uitzoeken of een bepaald bericht al of niet waar is. Wie is de bron, waar komt het verhaal vandaan? En kun je het verhaal ook ergens anders terugvinden? Om het verschil tussen fake en echt nieuws te belichten, kun je je leerlingen ook zelf een nieuwsitem of een compleet journaal laten maken, van research en interviews tot en met montage en presentatie.
Whitepaper Digitale Geletterdheid: Het begint bij de leerkracht
Digitale geletterdheid is opgenomen in het nieuwe onderwijscurriculum voor 2023! Hoe vertaal je de eisen van het nieuwe curriculum naar de praktijk?
3. Informatievaardigheden
Een belangrijk onderdeel van informatievaardigheden is het opzetten van een onderzoek. Dat kun je extra levendig maken door een expert – al dan niet virtueel – de klas in te halen voor een interview over zijn of haar beroep. Laat je leerlingen bijvoorbeeld via Skype vragen stellen aan een hijskraanbestuurder terwijl die in zijn cockpit aan het werk is.
4. Computational thinking
Je kunt computational thinking goed combineren met bestaande vakken, zoals wereldoriëntatie. Laat je leerlingen bijvoorbeeld eens bewijzen hoe een sluis werkt door een prototype van een sluis te bouwen. Dat kunnen ze op allerlei manieren doen, niet alleen fysiek of op papier maar ook in programma's als Scratch of Minecraft. Ze kunnen ook gebruik maken van micro:bits en sensoren om de sluis aan te sturen.
Download de whitepaper
Ik hoop dat ik je met deze voorbeelden heb kunnen inspireren om werk te gaan maken van digitale geletterdheid, Wil je meer weten over dit onderwerp en hoe Heutink ICT scholen op meerdere vlakken kan helpen? Download dan onze whitepaper over digitale geletterdheid.
Gerelateerde artikelen
Digitale geletterdheid: 5 voorwaarden om er een succes van te maken
De onderwijsadviseurs en trainers van Heutink ICT bieden bij implementatie Digitale Geletterdheid nuttige begeleiding.
Digitale geletterdheid: Gaat jouw school voor kennisoverdracht of kennisconstructie?
Welke implementatie van Digitale Geletterdheid past het beste bij jouw school en visie op onderwijs?
Digitale geletterdheid: Wat moet jij daar nou mee?
Wat verstaan we eigenlijk onder digitale geletterdheid? En wat moet jij er als leerkracht mee? Leer het in dit blog.