Digitale geletterdheid: Gaat jouw school voor kennisoverdracht of kennisconstructie?
Robert Berenschot, Onderwijsconsulent
Bij vrijwel alle scholen staat digitale geletterdheid vandaag de dag hoog op de agenda. Geen wonder, want vanaf 2023 is het hoogstwaarschijnlijk onderdeel van het curriculum. Maar er zijn verschillende aanvliegroutes. Welke past het beste bij jouw school en visie op onderwijs?
De 2 wegen binnen Digitale Geletterdheid
Ruwweg zijn er twee manieren waarop je onderwijs in digitale geletterdheid kunt benaderen. Sommige scholen kiezen voor een benadering gericht op kennisoverdracht; heel pragmatisch, met vooral oog voor digitale basisvaardigheden. Maar er zijn ook scholen die meer zien in kennisconstructie, met aandacht voor de soft skills die nodig zijn om te komen tot een niveau van talentontwikkeling dat het gebruik van ICT overstijgt.
Kennisoverdracht
Bij deze benadering gaat het vooral om de primaire vaardigheden die kinderen nodig hebben om op een doeltreffende en verantwoorde manier gebruik te maken van digitale middelen. Digitale geletterdheid is in deze benadering een bijna op zichzelf staand leergebied, met een focus op ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid en informatievaardigheden.
Kennisconstructie
Bij scholen die kiezen voor deze benadering, worden leerlingen in een veel ruimere zin opgeleid tot ICT-geletterde mensen. ICT wordt op een pedagogisch-didactisch verantwoorde manier ingezet en kinderen krijgen ICT-rijke leerarrangementen aangeboden, met aandacht voor computational thinking.
Whitepaper Digitale Geletterdheid: Het begint bij de leerkracht
Digitale geletterdheid is opgenomen in het nieuwe onderwijscurriculum voor 2023! Hoe vertaal je de eisen van het nieuwe curriculum naar de praktijk?
Het begint bij de leerkracht
Wat is voor jouw school nu de beste manier om werk te maken van digitale geletterdheid? Of je nu kiest voor een smalle of brede benadering, één ding is zeker: je kunt leerlingen alleen digitaal geletterd maken als je leerkrachten daarvoor de vereiste competenties hebben. Bij Heutink ICT helpen we scholen en leerkrachten die competenties te ontwikkelen. Daarbij combineren we bij voorkeur de smalle en brede benadering. In onze ogen is dat namelijk de beste manier om digitale geletterdheid te integreren in het overkoepelende domein van talentontwikkeling.
De keuze is aan jou
Onze voorkeur voor een combinatie van 'smal' en 'breed' betekent niet dat je als school per definitie een vast traject moet doorlopen dat op een bepaald punt begint. Integendeel: jij bepaalt waar je wilt starten en waar je behoefte aan hebt, ook als dat alleen de smalle benadering is. Op basis van jouw keuzes komen we samen tot een aanbod van adviesdiensten en scholing dat precies past bij wat jouw school ambieert op het gebied van digitale geletterdheid.
Download de whitepaper
Wil je meer weten over onze kijk op de smalle en brede benadering, welke niveaus we daarin onderscheiden en welke (onderwijs)modellen we hanteren om vorm te geven aan onze dienstverlening? Download dan onze whitepaper over digitale geletterdheid.
Gerelateerde artikelen
Digitale geletterdheid: 5 voorwaarden om er een succes van te maken
De onderwijsadviseurs en trainers van Heutink ICT bieden bij implementatie Digitale Geletterdheid nuttige begeleiding.
Digitale geletterdheid: 4 voorbeelden voor jouw lespraktijk
Vanaf 2023 is digitale geletterdheid waarschijnlijk onderdeel van het Nederlandse lescurriculum. Maar hoe ga jij als leerkracht er straks invulling aan geven?
Digitale geletterdheid: Wat moet jij daar nou mee?
Wat verstaan we eigenlijk onder digitale geletterdheid? En wat moet jij er als leerkracht mee? Leer het in dit blog.