Ga terug
Predia touchscreens en andere hardware
Als jij op school prettig wilt werken met ICT, heb je een goede basis nodig. Met touchscreens, digiborden, devices en oplossingen voor opbergen en opladen. En natuurlijk de infrastructuur en connectiviteit om je ICT-oplossingen optimaal te laten werken.
Terug naar berichten

Digitale geletterdheid: Gaat jouw school voor kennisoverdracht of kennisconstructie?


Robert Berenschot, Onderwijsconsulent

Bij vrijwel alle scholen staat digitale geletterdheid vandaag de dag hoog op de agenda. Geen wonder, want vanaf 2023 is het hoogstwaarschijnlijk onderdeel van het curriculum. Maar er zijn verschillende aanvliegroutes. Welke past het beste bij jouw school en visie op onderwijs?

De 2 wegen binnen Digitale Geletterdheid

Ruwweg zijn er twee manieren waarop je onderwijs in digitale geletterdheid kunt benaderen. Sommige scholen kiezen voor een benadering gericht op kennisoverdracht; heel pragmatisch, met vooral oog voor digitale basisvaardigheden. Maar er zijn ook scholen die meer zien in kennisconstructie, met aandacht voor de soft skills die nodig zijn om te komen tot een niveau van talentontwikkeling dat het gebruik van ICT overstijgt.

Kennisoverdracht

Bij deze benadering gaat het vooral om de primaire vaardigheden die kinderen nodig hebben om op een doeltreffende en verantwoorde manier gebruik te maken van digitale middelen. Digitale geletterdheid is in deze benadering een bijna op zichzelf staand leergebied, met een focus op ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid en informatievaardigheden.

Kennisconstructie

Bij scholen die kiezen voor deze benadering, worden leerlingen in een veel ruimere zin opgeleid tot ICT-geletterde mensen. ICT wordt op een pedagogisch-didactisch verantwoorde manier ingezet en kinderen krijgen ICT-rijke leerarrangementen aangeboden, met aandacht voor computational thinking.

Whitepaper Digitale Geletterdheid: Het begint bij de leerkracht

Digitale geletterdheid is opgenomen in het nieuwe onderwijscurriculum voor 2023! Hoe vertaal je de eisen van het nieuwe curriculum naar de praktijk?

Download de Whitepaper

Het begint bij de leerkracht

Wat is voor jouw school nu de beste manier om werk te maken van digitale geletterdheid? Of je nu kiest voor een smalle of brede benadering, één ding is zeker: je kunt leerlingen alleen digitaal geletterd maken als je leerkrachten daarvoor de vereiste competenties hebben. Bij Heutink ICT helpen we scholen en leerkrachten die competenties te ontwikkelen. Daarbij combineren we bij voorkeur de smalle en brede benadering. In onze ogen is dat namelijk de beste manier om digitale geletterdheid te integreren in het overkoepelende domein van talentontwikkeling.

De keuze is aan jou

Onze voorkeur voor een combinatie van 'smal' en 'breed' betekent niet dat je als school per definitie een vast traject moet doorlopen dat op een bepaald punt begint. Integendeel: jij bepaalt waar je wilt starten en waar je behoefte aan hebt, ook als dat alleen de smalle benadering is. Op basis van jouw keuzes komen we samen tot een aanbod van adviesdiensten en scholing dat precies past bij wat jouw school ambieert op het gebied van digitale geletterdheid.

Download de whitepaper

Wil je meer weten over onze kijk op de smalle en brede benadering, welke niveaus we daarin onderscheiden en welke (onderwijs)modellen we hanteren om vorm te geven aan onze dienstverlening? Download dan onze whitepaper over digitale geletterdheid.

Ook interessant: Digitale Geletterdheid uitgelegd in 5 minuten

In onze meest recente Laat ze Leren video's geven wij tips over hoe jij aan de slag kunt gaan met digitale geletterdheid in de klas! Wil je meer van onze videos bekijken? Abonneer dan op ons youtube kanaal!

Gerelateerde artikelen

29 oktober

Digitale geletterdheid: 5 voorwaarden om er een succes van te maken

De onderwijsadviseurs en trainers van Heutink ICT bieden bij implementatie Digitale Geletterdheid nuttige begeleiding.

Bericht lezen
29 oktober

Digitale geletterdheid: 4 voorbeelden voor jouw lespraktijk

Vanaf 2023 is digitale geletterdheid waarschijnlijk onderdeel van het Nederlandse lescurriculum. Maar hoe ga jij als leerkracht er straks invulling aan geven?

Bericht lezen
29 oktober

Digitale geletterdheid: Wat moet jij daar nou mee?

Wat verstaan we eigenlijk onder digitale geletterdheid? En wat moet jij er als leerkracht mee? Leer het in dit blog.

Bericht lezen

Wij ondersteunen bij Digitale geletterdheid

Onderwijs in digitale geletterdheid geeft leerlingen vaardigheden die ze nodig hebben in de steeds digitaler wordende wereld. Wil je ook aan de slag met digitale geletterdheid?

Bekijk onze aanpak

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico