De post-hbo-opleiding I-Coach bracht Björn van ICT-coördinator naar een rol als I-Coach
Björn Kortekaas (23) volgde de opleiding Post-hbo I-Coach van Heutink ICT. Hij werkt als I-Coach en docent Frans bij een locatie van de Thorbecke Scholengemeenschap in Zwolle. Deze school, onderdeel van OOZ (zie kader), heeft zo’n 1.500 leerlingen en 140 medewerkers en biedt voortgezet onderwijs op mavo-, havo- en atheneumniveau.
Hoe ben je ICT’er geworden?
“Ik heb altijd al veel affiniteit gehad met ICT en in de coronaperiode was er in het onderwijs ineens van alles nodig op ICT-gebied. Op mijn school was ik toen eigenlijk de aangewezen persoon om dat te gaan organiseren, dus die rol heb ik op me genomen. Van daaruit ben ik later ook officieel ICT-coördinator geworden. Dat had ik altijd al in mijn hoofd gehad, maar door corona is het wel versneld gebeurd.”
Waarom deze opleiding?
“Toen ik eenmaal ICT’er was, wilde ik ook zoveel mogelijk weten over wat er van mij in die rol werd verwacht. Ik had daar nog niet zo’n duidelijk beeld bij; er was hier op school geen functieomschrijving of draaiboek voor. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een passende opleiding en die vond ik bij Heutink ICT.”
Wat heeft de opleiding jou geleerd?
“In de eerste plaats dat je als ICT’er niet continu bezig moet zijn met brandjes blussen en simpele ICT-hulp verlenen. Je moet je tijd vooral besteden aan de visie op ICT in het onderwijs en het ontwikkelen van beleid op dat gebied. Daarnaast heb ik veel geleerd over digitale geletterdheid, hoe je het implementeert op school en hoe je dat dan concreet terugziet in de lessen. Een ander belangrijk onderdeel was organisatiemanagement: hoe stuur je je team aan, hoe benut je individuele kwaliteiten en hoe zet je mensen zo neer dat je uiteindelijk samen naar een bepaald doel toe werkt?
Ook leerzaam vond ik het onderdeel projectmanagement: hoe zorg je ervoor dat een idee dat je samen hebt daadwerkelijk tot resultaten leidt en niet zomaar ergens in de lucht blijft hangen? En erg nuttig was het onderzoek dat ik in het kader van de opleiding heb gedaan, mede aan de hand van gesprekken met vertegenwoordigers van de vier kernteams binnen onze school: wat hebben we in huis op ICT-gebied, wat wordt er al gedaan, waar lopen mensen tegenaan en hoe komt dat, waar willen we heen? In de opleiding heb ik ook geleerd hoe je dat soort gesprekken voert. Al met al heb ik er veel informatie uitgehaald. En wat ik kreeg aangereikt, kon ik gelijk toepassen in de praktijk.”
Is je rol als I-Coach nu heel anders dan voor je aan de opleiding begon?
“Zeker. Ik maak me niet meer zo druk over allerlei technische zaken. Die laat ik nu met een gerust hart over aan ons ICT-team. Dat geeft mij tijd om te focussen op de uitvoering van het meerjarenplan dat ik vorig jaar heb opgesteld en dat in feite voortvloeit uit het projectplan dat ik tijdens de opleiding heb geschreven. We zitten nu in jaar 1: het inventariseren van de digitale vaardigheden van de medewerkers. Om die op het gewenste peil te brengen, gaan we ook scholing aanbieden. Daarnaast zijn we druk bezig digitale vaardigheden langs de doelen van SLO te plaatsen. Bij dit alles fungeer ik vooral als de brug tussen de schoolleiding en de mensen die het uiteindelijk moeten gaan doen. Op stichtingsniveau zit ik ook op een kernplek en word ik bij van alles betrokken. Eigenlijk is mijn rol nu zoals ik hoopte dat hij zou zijn toen ik hem aannam.”
Hoe kijk je terug op de opleiding?
“Ik vond het een waardevolle opleiding en ik zou hem echt aanraden aan andere ICT-coördinatoren, zeker als ze op hun school de ruimte krijgen om hun rol serieus uit te voeren. Deze opleiding geeft je de kennis en vaardigheden om efficiënt aan de slag te gaan met veranderingen. Het heeft mij in die zin echt geholpen en de kans gegeven om me te ontwikkelen. Wat mij betreft was het boven verwachting. Ik was er heel blij mee.”