“Onze i-coaches staan nu een stuk steviger in hun schoenen”
Heutink ICT en PCBO ontwikkelden samen een tweejarig maatwerktraject voor i-coaches om te werken aan professionalisering en de implementatie van digitale geletterdheid in het onderwijs. De i-coaches moesten worden opgeleid tot experts met de kennis, ervaring en skills waar deze tijd om vraagt.
Een persoonlijk traject
PCBO, stichting voor primair onderwijs in Amersfoort, omvat twaalf reguliere basisscholen en één school voor special primair onderwijs. Hidde Zwart werkt er nu zo’n tien jaar, eerst als leerkracht en later ook als ICT-coördinator en i-coach. Sinds drie jaar heeft hij de functie van bovenschools beleidsadviseur en coördinator ICT. “PCBO heeft bewust gekozen voor een bovenschools ICT’er die niet alleen maar een systeembeheerder is. Ik besteed ook veel aandacht aan de rol van ICT in het onderwijs in het algemeen en digitale geletterdheid in het bijzonder.”
Herstart
In zijn nieuwe rol als bovenschools ICT’er constateerde Hidde dat de ontwikkeling van het fenomeen i-coaching op de PCBO-scholen een beetje vast was komen te zitten. “We hadden al een aantal jaren een i-coachnetwerk, maar dat was een beetje los-vast en inhoudelijk niet helemaal op niveau. Daarom hebben we besloten er een herstart mee te maken. We kozen voor een gericht scholingstraject, met als voornaamste doel dat de ICT’ers van de scholen zich zouden ontwikkelen tot echte i-coaches. Samen met onderwijsadviseur Ralph van der Stroom van Heutink ICT hebben we een in-company-traject op maat samengesteld. Met vijf volle studiedagen per jaar, en dat twee jaar lang.”
Olievlekmodel
Het tweejarige scholingstraject was in feite een hybride combinatie van twee bestaande opleidingen van Heutink ICT: Post-hbo I-Coach en Specialist Digitale Geletterdheid. “De jaren voordat we hiermee begonnen, hebben we veel gepraat over digitale geletterdheid. We wisten dat we er iets mee moesten, maar het lukte ons niet dat niet te vertalen naar concrete, haalbare doelen. Met deze opleiding hoopten we daar verandering in te brengen. In het eerste jaar hebben we bewust gekozen voor een olievlekmodel. De deelnemers kregen steeds een concreet project om mee aan de slag te gaan op hun school, met de opdracht successen te delen en zo drempels te verlagen. Jaar twee was vooral gefocust op het ontwikkelen van de coachende rol en het ontplooien van meer gezamenlijke activiteiten – en daarmee het creëren van nog meer inspirerende succeservaringen.”
Professionaliseringsslag
Hidde kijkt terug op twee goede jaren. “Aan het begin van de periode lag precies vast wat we zouden gaan doen, dus daar hoefden we niet steeds over na te denken. Het programma heeft echt inhoud geboden, en middelen om daar in de praktijk handen en voeten aan te geven. De studiedagen waren gezellig, maar ook waardevol. Alle deelnemers kregen de ruimte en al met al heeft het geleid tot een mooie professionaliseringsslag. Ralph is heel geïnspireerd en wat hij goed kan, is in de dialoog met de i-coaches gelijk de juiste vragen stellen. Zo legt hij hiaten bloot, zonder dat het een wijzende vinger wordt. Dat heeft heel erg geholpen om de succeservaringen veilig te stellen. Tussen de bedrijven door heeft Ralph mij trouwens ook goed begeleid in het aannemen van mijn bovenschoolse rol.”
Enthousiasme
Hidde vindt dat het scholingstraject veel heeft opgeleverd. “Er zijn natuurlijk nog wel verschillen tussen de scholen, maar over het algemeen kan ik zeggen dat we nu i-coaches hebben die een stuk steviger in hun schoenen staan dan voorheen. Het commitment is ook groter dan vóór de opleiding en de netwerkfunctie is enorm versterkt. De i-coaches zoeken elkaar op, vragen elkaar naar hun ervaringen en leren van elkaar. Projectplannen worden nu ook veel vaker in samenwerking gemaakt. En het enthousiasme zit er bij iedereen nog steeds volop in.”
Planmatig
Uiteindelijk hebben tien i-coaches de opleiding met succes afgerond en het bijbehorende certificaat behaald. Ook nu het scholingstraject voorbij is, zijn er bij PCBO nog steeds vijf keer per jaar bijeenkomsten met alle i-coaches, aldus Hidde. “Die moet ik nu zelf vormgeven, en dat doe ik een beetje zoals ik destijds met Ralph de studiedagen heb voorbereid: heel planmatig. Zo heb ik de inhoud van alle bijeenkomsten voor het hele jaar al van tevoren gepland. Dan weet je waar je aan toe bent, dat werkt voor iedereen prettig." Bekijk onze video voor meer informatie over de i-coach opleiding.
Adviesgesprek aanvragen
Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.