Één ICT-partner voor primair, voortgezet én speciaal onderwijs
OOZ verzorgt openbaar onderwijs in Zwolle en de omliggende regio. Onder het bestuur vallen 37 scholen met samen ruim 12.300 leerlingen en meer dan 1.850 medewerkers. Het aanbod varieert van primair en voortgezet tot speciaal onderwijs. Sommige leerlingen starten daarom al als baby of dreumes op een van de Integrale Kindcentra en verlaten OOZ pas als ze als aan een vervolgstudie of eerste baan beginnen.
OOZ investeert vanuit heldere visie
In de inzet van ICT in het onderwijs wil OOZ een echte voorloper zijn. Daarvan getuigt ook de visie op dit thema, die OOZ ontwikkelde in samenwerking met Kennisnet en SIVON. Kern van deze visie is dat OOZ-docenten ICT zo moeten kunnen inzetten dat het waarde toevoegt aan het onderwijs. Dat is een onmisbare basis om leerlingen met goed doordachte leerlijnen op te leiden tot digitaal geletterde burgers die klaar zijn voor de wereld van morgen.
Zorgvuldig traject
De visie kwam tot stand toen OOZ aan de vooravond stond van een omvangrijke maar noodzakelijke investering op ICT-gebied, vertelt Maeike Woudstra, Directeur Bedrijfsvoering van OOZ. “We wilden eerst helder in beeld hebben wat we nu precies willen met ICT, dus daar hebben we een uitgebreid en zorgvuldig traject voor ingezet. Pas toen de visie voldoende was uitgekristalliseerd, hebben we een aanbesteding uitgeschreven.” Merlijn Donk, bovenschools ICT-adviseur, vult aan: “We zochten een partner die niet alleen de rol van ICT-beheerpartij kan vervullen maar ons ook kan helpen met bijvoorbeeld de professionalisering van leerkrachten en het vorm geven aan het thema digitale geletterdheid. En juist omdat we de doorlopende leerlijn zo belangrijk vinden, wilden we één partner voor het primair, voortgezet én speciaal onderwijs.”
Co-creatie
Maeike legt uit waarom de keuze op Heutink ICT viel: “De inschrijving van Heutink ICT sloot het beste aan op het programma van eisen dat we hadden geformuleerd, zowel technisch als onderwijsinhoudelijk. Bovendien sprak de ontwikkelingsgerichtheid van de organisatie ons erg aan. Wat we inmiddels in de praktijk ervaren, is dat Heutink ICT net als wij veel waarde hecht aan co-creatie als middel om tot resultaten te komen. Samen optrekken, en dan niet volgens de traditionele klant-leverancier-relatie maar meer kijken wat we samen kunnen ontwikkelen. Zo kun je ook samen leren en win-winsituaties creëren.”
Gebruikersaccounts
Gevraagd naar een concreet voorbeeld van co-creatie noemt Merlijn de accounts waarmee leerlingen inloggen op de netwerkomgeving. “Kinderen komen bij ons binnen in groep 1, als ze vier jaar oud zijn. Een groot percentage van onze PO-leerlingen stroomt door naar een van onze VO-scholen. Hoe zorg je er nu voor dat een leerling van zijn vierde tot zijn achttiende kan blijven werken met hetzelfde account en ook alles behoudt wat hij in al die jaren doet op school? Het gaat er niet om dat wij als bestuur al die gegevens willen hebben, maar dat je als leerling de mogelijkheid hebt om bijvoorbeeld in klas 1 van het VO te kunnen teruggrijpen op een werkstuk dat je in groep 8 van het PO hebt gemaakt. We zijn nu samen bezig om dat te ontwikkelen.”
Digimeter
Een ander voorbeeld is de digimeter, aldus Merlijn: “Daarvan had Heutink ICT al een algemene versie. Onze werkgroep Professionalisering is die nu voor onze stichting aan het doorontwikkelen in samenwerking met het team Training & Advies van Heutink ICT.” Maeike vindt zo’n ‘digimeter op maat’ waardevol voor OOZ. “De ICT-kennis en -vaardigheid varieert sterk per school en medewerker en ook het beleggen van de portefeuille ICT verschilt. We zien alle verschijningsvormen. Scholen die meedoen aan bootcamps of de opleiding I-Coach van Heutink ICT en collega’s die hun kennis uitbreiden via allerlei E-learning-modules of trainingen van het OOZ-Supportteam. Grote scholen hebben – in tegenstelling tot kleine scholen – vaak meerdere medewerkers die ICT-taken in portefeuille hebben. Het beeld is dus heel divers. Om beter zicht te krijgen op ontwikkelmogelijkheden voor ICT willen we dit najaar met deze digimeter een ‘foto’ maken van OOZ. We werken vanuit waarderend onderzoeken, dus de foto is bedoeld om te kijken wat er al is en hoe dat nog beter kan.”
Verschillen tussen scholen en sectoren
Volgens Maeike verschilt de inzet van ICT binnen OOZ per school, maar ook per sector. “OOZ is een van de weinige schoolbesturen in Nederland die basis-, voortgezet én speciaal onderwijs aanbieden. Het onderwijs wordt steeds meer gepersonaliseerd en daarmee ook ICT. In het SO bieden we elke leerling maatwerk aan. ICT biedt in dat opzicht geweldige mogelijkheden. Maar feit is dus wel dat ICT op elke school een andere rol speelt. Daarom is het fijn om één partner te hebben die weet hoe onze organisatie in elkaar zit.”
Een veilige Microsoft omgeving
OOZ heeft centraal een Microsoft 365 omgeving ingericht waar alle 36 onderliggende scholen gebruik van kunnen maken. Een bewuste keuze. Merlijn: “Microsoft tools zijn bekend in de markt en bieden alle functionaliteit. We zijn recent ook volledig overgegaan op Microsoft 365 A5 volledige suite vanwege de vele de beveiligingsmogelijkheden, zoals Defender for Endpoints. Onze omgeving lag namelijk steeds vaker vanuit het buitenland onder vuur. Microsoft 365 A5 biedt de mogelijkheid om per gebruikersgroep flexibel én dynamisch op detailniveau regels te kunnen toe- en aanpassen. Zo zijn we extra beveiligd.”
Een eigen stukje Servicedesk
Merlijn is erg te spreken over het feit dat OOZ bij de Servicedesk van Heutink ICT heeft gekozen voor de status van Major Account. “Het is al prettig wanneer je bij een ICT-dienstverlener een single point of contact hebt, waar je terecht kunt met netwerkstoringen en dergelijke. Maar wij hebben nu zelfs een eigen stukje van de Servicedesk van Heutink ICT, met mensen die een sterke focus hebben op OOZ. Dat is erg prettig, want als bijvoorbeeld VO-school Capellenborg uit Wijhe hen belt, weten zij al wat voor school dat is en wat er speelt.
Hands-on
Ter afsluiting stelt Maeike vast dat de samenwerking met Heutink ICT goed bevalt. “We hebben een beetje dezelfde mentaliteit en onze visies sluiten goed op elkaar aan. We houden allebei van hands-on: niet problematiseren maar oplossingen zoeken. Zo hebben we de afgelopen weken samen in een leeg kantoorpand een complete basisschool opgezet voor Oekraïense leerlingen. In vier weken tijd is er een onderwijsprogramma opgesteld, zijn er devices geleverd en is de WiFi voor elkaar gekomen. Ik vind dat tekenend voor de relatie. Heutink ICT heeft wel heel wat tijd moeten investeren om onze organisatie te leren kennen, maar daar plukken we nu allemaal de vruchten van. En we weten elkaar goed te vinden. Dat is cruciaal, want waar ICT vroeger iets marginaals was, is het nu toch wel de smeerolie van de organisatie.
Gerelateerde artikelen
Varietas koos voor harmonisatie met Microsoft en Heutink ICT
Stichting Varietas, in 2020 ontstaan uit de stichtingen Qua Vadis en Roos, voorziet met 30 basisscholen het gebied tussen Almelo en Deventer van onderwijs voor meerdere gezindten.
Privacytoets op Microsoft Teams
Wellicht heb je het al vernomen in de media: de systemen Microsoft Teams in combinatie met OneDrive en SharePoint zijn getoetst op gebied van veiligheid en privacy. Uit de voorlopige resultaten blijkt dat er een verhoogd risico bestaat voor de uitwisseling en opslag van gevoelige en bijzondere persoonsgegevens.
Aanvullende beveiliging voor Microsoft 365
Bij Heutink ICT doen we er alles aan om jouw Microsoft 365-omgeving zo veilig mogelijk te maken. We voeren regelmatig beveiligingsupdates uit en hebben onlangs de basisinrichting van je omgeving op enkele cruciale punten versterkt.