“Ze maakten steeds heel mooi de koppeling naar de lespraktijk”
Heutink ICT mocht Stichting Entrea Onderwijs helpen bij het organiseren van een studiedag op maat. De dag was vooral gericht op het verbeteren van de digitale vaardigheden van zowel het onderwijzend als het onderwijsondersteunend personeel.
Over Entrea
Entrea Lindenhout combineert onderwijs en jeugdhulp. De twee scholen van Entrea bieden speciaal onderwijs cluster 4 en stellen de onderwijs- en ontwikkelingsbehoefte van het kind centraal. Soms kan dat betekenen dat een leerling even iets extra’s wordt geboden, zoals ondersteuning in de vorm van een training, dagbehandeling of combigroep.
ICT-vaardighedenscan
Ilse Rasing is locatieleider van een van de Entrea-scholen en heeft ook ICT in haar portefeuille. “In het curriculum komt digitale geletterdheid steeds meer onder de aandacht. Ook voor onze leerlingen is het belangrijk dat ze computational skills en andere vaardigheden voldoende beheersen voordat ze naar het voortgezet onderwijs gaan. Dat vergt natuurlijk ook de nodige vaardigheden van onze leerkrachten. Heutink ICT had hier al eens een ICT-vaardighedenscan afgenomen. Daaruit kwam naar voren dat de niveaus behoorlijk uit elkaar lagen en dat een aantal medewerkers nog onvoldoende kennis had van Microsoft. Daarom hebben we besloten een studiedag te organiseren om samen te werken aan die vaardigheden.”
Voorbeeld van de uitkomst van een scan en geen scan van Entrea
Andere insteek
Entrea was zelf al begonnen met een opzet voor een hele dag in een grote zaal. Maar toen onderwijsadviseur Marco Claassen van Heutink ICT bij het project betrokken werd, ging hij eerst het gesprek aan om te achterhalen waaraan men nu werkelijk behoefte had. Ilse: “Op basis van die gesprekken stelde Marco een andere insteek voor, met allerlei korte gerichte sessies waarop deelnemers vooraf konden intekenen. Dat sprak ons aan, dus op die basis hebben we samen een studiedag georganiseerd voor het onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel, met een maand later nog een terugkomochtend.”
16 sessies op één dag
Een extra uitdaging bij het opzetten van de studiedag was het feit dat het onderwijsondersteunend personeel allemaal werkte met laptops, oftewel Microsoft, en het onderwijzend personeel (inclusief de onderwijsassistenten) met Chromebooks, aldus Marco: “Omdat je op Chrome niet kunt werken met de desktop-apps van Microsoft, hebben we een splitsing gemaakt. Met vier onderwijsadviseurs verzorgden we elk twee sessies in de ochtend en twee in de middag – steeds een voor Microsoft en een voor Chrome. Dat waren in totaal dus 16 sessies, en de deelnemers konden vooraf zelf kiezen welke sessies ze wilden bijwonen. Alleen de sessies over het werken met SharePoint en OneDrive waren min of meer verplicht, omdat deze programmaonderdelen veel gebruikt worden. We zijn de dag begonnen met een inleiding over het belang van digitale geletterdheid. Na iedere sessie konden de deelnemers hun feedback geven met behulp van Post-its op de muur. Bij de afronding van de dag hebben we deze feedback nog met alle deelnemers besproken, om het geheel zo interactief mogelijk te houden.”
Enthousiasme
Ilse is zeer te spreken over de betrokken onderwijsadviseurs van Heutink ICT. “Dat team is ontzettend motiverend en inspirerend. Ze hebben echt geprobeerd de deelnemers mee te nemen in hun enthousiasme en dat lukte heel goed. Je kunt ook merken dat ze het onderwijs en de cultuur zelf van binnen kennen. Ze pikten de juiste thema’s eruit en maakten steeds heel mooi de koppeling naar de lespraktijk. De deelnemers waren over het algemeen enthousiast en we hebben ook nog aanvullende opdrachten meegekregen zodat mensen ermee kunnen blijven oefenen.” De studiedag werpt merkbaar zijn vruchten af. “We zien nu bijvoorbeeld al dat docenten zelf enquêtes maken met behulp van Microsoft Forms, en onze Nieuwsbrief wordt samengesteld met behulp van Sway. Al met al zijn we echt tevreden over wat het heeft opgeleverd.”
Blauwdruk
Marco stelt tot slot vast dat het organiseren van de studiedag bij Entrea ook voor hem en zijn collega’s uiterst leerzaam is geweest. “Sindsdien hebben we deze aanpak als een soort blauwdruk gehanteerd voor andere studiedagen. Dus eerst het gesprek aangaan over wat een school of bestuur precies wil bereiken en voor wie de studiedag bedoeld is. Vervolgens samen vaststellen wat er in ieder geval aan de orde moet komen en op basis daarvan een programma opstellen. En vooral in het achterhoofd houden dat de deelnemers de nodige keuzevrijheid moeten hebben en zelf moeten kunnen bepalen wat ze nodig hebben om de gewenste ontwikkeling te realiseren. Dat werkt beter dan een gestandaardiseerd programma.”
Adviesgesprek aanvragen
Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.