Ga terug
Van wishful thinking naar whizzful learning
Wil jij meer weten over al onze activiteiten en leuke prijzen die we hebben rond ons 25 jarig jubileum? Bekijk ze op onze website.
Terug naar overzicht
Meer over deze klantcase Ga

“Ze maakten steeds heel mooi de koppeling naar de lespraktijk”

Heutink ICT mocht Stichting Entrea Onderwijs helpen bij het organiseren van een studiedag op maat. De dag was vooral gericht op het verbeteren van de digitale vaardigheden van zowel het onderwijzend als het onderwijsondersteunend personeel.

Over Entrea

Entrea Lindenhout combineert onderwijs en jeugdhulp. De twee scholen van Entrea bieden speciaal onderwijs cluster 4 en stellen de onderwijs- en ontwikkelingsbehoefte van het kind centraal. Soms kan dat betekenen dat een leerling even iets extra’s wordt geboden, zoals ondersteuning in de vorm van een training, dagbehandeling of combigroep.

Andere insteek

Entrea was zelf al begonnen met een opzet voor een hele dag in een grote zaal. Maar toen onderwijsadviseur Marco Claassen van Heutink ICT bij het project betrokken werd, ging hij eerst het gesprek aan om te achterhalen waaraan men nu werkelijk behoefte had. Ilse: “Op basis van die gesprekken stelde Marco een andere insteek voor, met allerlei korte gerichte sessies waarop deelnemers vooraf konden intekenen. Dat sprak ons aan, dus op die basis hebben we samen een studiedag georganiseerd voor het onderwijzend en onderwijsondersteunend personeel, met een maand later nog een terugkomochtend.”

16 sessies op één dag

Een extra uitdaging bij het opzetten van de studiedag was het feit dat het onderwijsondersteunend personeel allemaal werkte met laptops, oftewel Microsoft, en het onderwijzend personeel (inclusief de onderwijsassistenten) met Chromebooks, aldus Marco: “Omdat je op Chrome niet kunt werken met de desktop-apps van Microsoft, hebben we een splitsing gemaakt. Met vier onderwijsadviseurs verzorgden we elk twee sessies in de ochtend en twee in de middag – steeds een voor Microsoft en een voor Chrome. Dat waren in totaal dus 16 sessies, en de deelnemers konden vooraf zelf kiezen welke sessies ze wilden bijwonen. Alleen de sessies over het werken met SharePoint en OneDrive waren min of meer verplicht, omdat deze programmaonderdelen veel gebruikt worden. We zijn de dag begonnen met een inleiding over het belang van digitale geletterdheid. Na iedere sessie konden de deelnemers hun feedback geven met behulp van Post-its op de muur. Bij de afronding van de dag hebben we deze feedback nog met alle deelnemers besproken, om het geheel zo interactief mogelijk te houden.”

Enthousiasme

Ilse is zeer te spreken over de betrokken onderwijsadviseurs van Heutink ICT. “Dat team is ontzettend motiverend en inspirerend. Ze hebben echt geprobeerd de deelnemers mee te nemen in hun enthousiasme en dat lukte heel goed. Je kunt ook merken dat ze het onderwijs en de cultuur zelf van binnen kennen. Ze pikten de juiste thema’s eruit en maakten steeds heel mooi de koppeling naar de lespraktijk. De deelnemers waren over het algemeen enthousiast en we hebben ook nog aanvullende opdrachten meegekregen zodat mensen ermee kunnen blijven oefenen.” De studiedag werpt merkbaar zijn vruchten af. “We zien nu bijvoorbeeld al dat docenten zelf enquêtes maken met behulp van Microsoft Forms, en onze Nieuwsbrief wordt samengesteld met behulp van Sway. Al met al zijn we echt tevreden over wat het heeft opgeleverd.”

Adviesgesprek aanvragen

Wil jij stappen zetten in het verantwoord inzetten van ICT in het onderwijs? En jezelf en je team ontwikkelen. Ga dan in gesprek met onze onderwijsadviseurs over de mogelijkheden.

Maak een afspraak

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico