Hoe je met I-Coaches meer tijd overhoudt voor onderwijs
Rik Hooftman, Onderwijsadviseur
Dit is de derde aflevering van een blogserie over het belang van I-Coaches in het primair onderwijs. In de voorgaande delen hebben we gekeken naar het onderscheid tussen ICT-coördinatoren en I-Coaches en de cruciale rol van de I-Coach in het speelveld van digitale geletterdheid. Deze keer: hoe zet je I-Coaches op zo’n manier in dat je meer tijd overhoudt voor onderwijs?
Meer tijd voor onderwijs
Zoals ik eerder in deze reeks al betoogde, zijn I-Coaches er primair om de inzet van ICT op hun school vorm te geven en te begeleiden, tot en met het coachen van hun mede-teamleden. I-Coaches die hun beschikbare ICT-tijd aan deze taken kunnen besteden, zullen ervoor zorgen dat er minder tijd verloren gaat aan vragen over ICT – en er dus meer tijd overblijft voor het primaire (onderwijs)proces. Maar hoe realiseer je dat ideale scenario?
Aandacht voor techniek
In de praktijk zijn I-Coaches nog te vaak bezig met het oplossen van technische vraagstukken voor hun collega’s. Dat is best vreemd, want ICT-dienstverleners zeggen vaak dat scholen niet meer hoeven na te denken over techniek. Die verdwijnt steeds meer naar de achtergrond, terwijl de toepassing steeds belangrijker wordt. Op zichzelf is dat waar, maar het betekent niet dat je de techniek helemaal buiten beschouwing kunt laten. Sterker nog: als je er aan de voorkant meer aandacht aan besteedt, houd je uiteindelijk meer tijd over voor onderwijs. Hier volgen enkele tips in dit verband.
Hoe houd je meer tijd voor onderwijs?
-
Laat een jaarlijkse ICT-check uitvoeren
We laten allemaal elk jaar onze verwarmingsinstallatie controleren. Waarom zou je als school dan niet regelmatig preventief je patchkast en devices laten checken? Werkt alles nog? Zijn er zaken die aan vervanging toe zijn? Je I-Coaches zullen zo’n jaarlijkse controle niet onbetaald in hun vrije tijd gaan doen. Ik denk dat je per saldo minder tijd én minder geld kwijt bent als je een externe specialist inschakelt die up-to-date kennis heeft en dagelijks met zulk werk bezig is.
-
Investeer niet alles in middelen
Bij het maken van budgetten voor ICT in het onderwijs wordt vaak vooral gekeken naar middelen, zoals Chromebooks. Maar als je investeert in Chromebooks, moet je ook geld reserveren voor onderhoud en reparaties. Je kunt er niet van uit gaan dat alles altijd werkt.
-
Zorg voor reservecapaciteit
Devices worden in het onderwijs vaak vijf dagen per week intensief gebruikt. Daar krijg je vroeg of laat problemen mee. Ik zou dus zeggen: koop er een paar extra. Als er dan een defect raakt, hoeft de I-Coach dat niet acuut op te lossen maar kan er direct een reserve-exemplaar worden ingezet. Bouw ruimte in voor het geval dat de techniek een keer niet meewerkt, dan houd je letterlijk meer tijd over voor onderwijs.
-
Kijk zakelijker naar afschrijvingen
Bij scholen die de overstap naar de cloud hebben gemaakt, hoor ik wel eens de verzuchting dat de computers er niet sneller van zijn geworden. Niet zo vreemd, want in veel gevallen gaat het dan om hardware die eigenlijk al jaren eerder vervangen had moeten worden. Het feit dat verouderde apparatuur vandaag nog werkt, betekent niet dat dat morgen ook nog zo zal zijn. Ik zou zeggen: koop tijdig nieuwe hardware, dan werkt alles beter en ben je geen tijd kwijt aan het gebrekkig functioneren van apparatuur die eigenlijk al technisch afgeschreven had moeten zijn.
-
Zorg dat de I-Coaches hun coachwerk kunnen doen
Tot slot nog weer even naar de I-Coaches. Zij kunnen zichzelf en hun school een grote dienst bewijzen door sterk in te zetten op professionalisering van hun team. Hoe vaardiger individuele teamleden worden, hoe meer problemen ze zelf kunnen oplossen. Veel I-Coaches mogen ook best wat strenger zijn voor hun mede-teamleden. Het komt nog steeds veel te vaak voor dat I-Coaches op hun vrijgeroosterde middag alleen maar bezig zijn met het afhandelen van vragen van collega’s en het blussen van brandjes. Eigenlijk wil je dat ze op zulke momenten bezig zijn met het ontwikkelen en/of implementeren van een visie op onderwijs en ICT en het professionaliseren van het team. Dan houd je uiteindelijk pas écht meer tijd over voor onderwijs.
Interessant?
Wil jij maximaal rendement hebben van je I-Coaches? Dan doe je er verstandig aan om samen te werken met een ICT-partner die hen technisch kan ontzorgen én onderwijskundig kan ondersteunen. Heutink ICT kan die rol als geen ander vervullen. Benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Maak een afspraak voor een gesprek met mij of een van mijn collega-onderwijsadviseurs.