Ga terug
Een ideaal vertrekpunt met de Securityscan Normenkader
Waar sta je op dit moment precies ten opzichte van het normenkader? Met deze uitgebreide scan brengen onze specialisten alles in kaart.
Terug naar overzicht

Mediawelzijn als must

Deel 3: Sociaal gezond blijven
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur

In het derde deel van deze serie blogs over mediawelzijn wil ik het hebben over onze sociale gezondheid. Dankzij sociale media hebben we de kans om op ieder moment van de dag in contact te staan met elkaar. We appen, liken en swipen zo heel wat af. Maar hoe goed zijn die contacten met anderen eigenlijk? Zitten er ook wel eens vervelende contacten bij? En ben jij altijd bereikbaar of ga je ook wel eens offline? Kortom: welke balans zoek je in je sociale gezondheid?

Liken of leuk gevonden worden: wat doet een like met je?

Laten we eerst eens kijken naar de impact van likes op social media. Een like op een berichtje of foto zorgt voor dopamine in je hersenen. Dit ‘plezierhormoon’ komt ook vrij als je drugs gebruikt, alcohol drinkt of een sigaret opsteekt. Een like associeer je met plezier, aldus Adam Alter, professor marketing aan de Universiteit van New York. Daarmee voelt een like dus ook een klein beetje als het nemen van bijvoorbeeld drugs en heeft het een vergelijkbare verslavende werking. Mede om die verslaving te voeden, laten mensen op sociale media vaak alleen de beste versie van hun leven of ervaring zien. Dat levert immers meer likes op, en dus ook meer shotjes dopamine.

Onderzoek wijst uit dat de verslavende werking van social media een negatief effect heeft op de mentale gezondheid, het welbevinden en de slaap. Er kunnen zelfs klachten ontstaan die te maken hebben met angst en depressiviteit. Een ander vervelend bijeffect: als je zelf mensen volgt die alleen maar ‘successen’ delen en likes krijgen, kun je ten onrechte het gevoel krijgen dat jouw eigen leven of ervaring niet goed gelukt is. Dat is schadelijk voor je zelfbeeld. Al met al zijn er dus genoeg redenen om dit thema op school te bespreken met je leerlingen, maar ook met hun ouders. Organiseer er bijvoorbeeld eens een ouderavond over waarbij je een expert uitnodigt.

De footprint van een post op Instagram

Ken je dat? Dat je ’s avonds op de bank gedachteloos door de tijdlijn van Instagram, TikTok of Reddit zit te scrollen en af en toe een like uitdeelt? Heb je er wel eens bij stilgestaan hoeveel CO2 daarmee wordt uitgestoten? Ook daar wordt onderzoek naar gedaan. Het scrollen door je tijdlijn op social media kost relatief gezien het meeste CO2 (zie grafiek hieronder).

Even een kleine rekensom: gemiddeld spendeert een gebruiker 28 minuten per dag op Instagram. Vermenigvuldig je dat met het gemiddelde van wat de bovenstaande acties op Instagram aan CO2-uitstoot kosten, dan komt het erop neer dat je 166 meter met een licht voertuig rijdt in die tijd. Dat lijkt nog weinig, maar als je het doorrekent naar wat het per maand aan CO2-uitstoot kost voor alle actieve Instagramgebruikers, dan komt het erop neer dat deze gebruikers per maand net zoveel CO2 uitstoten als iemand die meer dan 4 rondjes om de aarde rijdt! Het is ontzettend interessant om dit soort kennis te delen met je leerlingen. Wat betekent het voor hen? Zijn ze zich bewust van hun eigen digitale voetafdruk?

Pushmeldingen: wat verwacht jij en wat verwacht de ander?

E-mail, WhatsApp, Nu.nl; deze en vele andere apps kunnen je pushmeldingen sturen (je weet wel, die kleine meldingen wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe e-mail hebt ontvangen of wanneer er een belangrijke gebeurtenis heeft plaatsgevonden). Gemiddeld ontvangen smartphonegebruikers zo’n 80 pushmeldingen per dag. Dit soort meldingen zijn desastreus voor ons concentratievermogen. Bij elke melding die je ontvangt, maak je de afweging: ga ik de melding bekijken of ga ik verder met dat wat ik aan het doen was? En na elke onderbreking moeten je hersenen weer aan de slag om ervoor te zorgen dat je de concentratie weer vindt. Dat kost je flink wat energie.

Gelukkig hebben veel mobiele telefoons tegenwoordig een niet-storen-stand. Je telefoon staat dan wel aan, maar geeft geen licht of geluidje als je een melding ontvangt. Daarbij kunnen de moderne telefoons je ook goed inzicht geven in hoeveel meldingen je per dag en per app ontvangt. Zoek het eens op in je telefoon. Hier heb je vaak ook de mogelijkheid om meldingen van bepaalde apps uit te schakelen en aan te geven op welke tijdstippen de niet-storen-stand automatisch in- of uitgeschakeld moet worden. Niet alleen heel goed voor je concentratie, maar ook voor je nachtrust. Je telefoon trilt immers niet op je nachtkastje wanneer je de zoveelste e-mail met reclame binnenkrijgt.

Tot zover het derde deel van deze serie. In de vierde en laatste aflevering ga ik in op de vraag hoe jij en je leerlingen zich zo veilig mogelijk online kunnen bewegen.

Digitale geletterdheid: Het begint bij de leerkracht

Hoe kom je tot een goede en passende aanpak van het digitaal geletterd maken van je leerlingen, met optimaal rendement van je IT-middelen? En hoe zorg je ervoor dat je leerkrachten beschikken over de competenties om het allemaal uit te voeren?

Lees verder
10 mei Blogs

Mediawelzijn als must

Deel 4: veilig gezond blijven
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur

Deze laatste blog in de mediawelzijn-reeks gaat over online veiligheid. In dit verband is privacy natuurlijk een enorm hot item. Het is daarom goed om stil te staan bij de vraag hoe jij en je leerlingen zich zo veilig mogelijk kunnen bewegen in de online wereld.

Bericht lezen
3 mei Blogs

Mediawelzijn als must

Deel 3: Sociaal gezond blijven
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur

In het derde deel van deze serie blogs over mediawelzijn wil ik het hebben over onze sociale gezondheid. Dankzij sociale media hebben we de kans om op ieder moment van de dag in contact te staan met elkaar. We appen, liken en swipen zo heel wat af. Maar hoe goed zijn die contacten met anderen eigenlijk? Zitten er ook wel eens vervelende contacten bij? En ben jij altijd bereikbaar of ga je ook wel eens offline? Kortom: welke balans zoek je in je sociale gezondheid?

Bericht lezen
21 april Blogs

Mediawelzijn als must

Deel 2: mentaal gezond blijven
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur

Het constant online zijn vraagt veel van ons. Niet alleen lichamelijk (zie deel 1 van deze reeks), maar ook mentaal. We zien van alles op ons scherm voorbijkomen en dat laat, bewust of onbewust, een indruk op ons achter. Naast dat het gezond is om een balans te vinden tussen online en offline zijn, is het goed om eens stil te staan bij de impact van al die informatie die dagelijks via ons scherm bij ons binnenkomt. Daarom is deel 2 in deze serie blogs over mediawelzijn gewijd aan onze mentale gezondheid.

Bericht lezen

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico