Mediawelzijn als must
Deel 4: veilig gezond blijven
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur
Deze laatste blog in de mediawelzijn-reeks gaat over online veiligheid. In dit verband is privacy natuurlijk een enorm hot item. Het is daarom goed om stil te staan bij de vraag hoe jij en je leerlingen zich zo veilig mogelijk kunnen bewegen in de online wereld.
Jouw eigen privacy en veiligheid
Waar ligt jouw grens? Wat mogen anderen wel van je weten en wat niet? Sommigen mensen zullen zeggen dat ze geen geheimen hebben en best wat gegevens willen delen. Maar die gegevens kunnen ook in verkeerde handen vallen. Dat geldt niet alleen voor informatie die je deelt via social media, maar ook voor gegevens die je achterlaat op websites. Er zijn genoeg gevallen bekend van sites waar hackers allerlei privégegevens van gebruikers hebben buitgemaakt. Die gegevens kunnen vervolgens voor allerlei doeleinden worden misbruikt.
Wees wijs met wachtwoorden
Hackers hebben het vaak gemunt op wachtwoorden van gebruikers. De ervaring leert dat veel mensen maar een paar wachtwoorden gebruiken voor heel veel verschillende accounts. Worden jouw gebruikersnaam en wachtwoord bij een hack buitgemaakt, dan kunnen criminelen daarmee misschien wel op nog veel meer websites inloggen. Gebruik daarom meerdere wachtwoorden met minimaal 12 (liefst zoveel mogelijk verschillende) tekens. Sla je wachtwoorden ook op in een online kluis en beveilig die met een sterk wachtwoord. Stel tot slot voor je belangrijkste accounts een tweefactor-authenticatie in. Je moet dan, vaak met je mobiele telefoon, een extra controle uitvoeren voordat je toegang krijgt tot bijvoorbeeld je e-mail.
Benieuwd of jouw gegevens al eens zijn buitgemaakt bij een hack? Op haveibeenpwned.com/ kun je dat controleren door je e-mailadres of telefoonnummer in te voeren.
Online advertenties
Zit je ’s middags je les voor te bereiden voor de volgende dag, zie je op de website met dat handige rekenblad ineens een advertentie met die mooie schoenen die je gisteren in de Wehkamp-app zat te bekijken. Toeval? Soms wel, maar heel vaak niet. Doordat je het gebruik van cookies toestaat en vaak zonder te lezen akkoord geeft op algemene voorwaarden, loop je het risico dat je toestemming geeft om jouw gegevens te delen met derde partijen. Die leuke schoenen die je hebt gezien bij Wehkamp komen op je tijdlijn van Facebook voorbij omdat je toestemming hebt gegeven voor het plaatsen van cookies. Het is belangrijk om je hiervan bewust te zijn, zeker omdat kinderen er ook mee te maken krijgen. Dat geldt voor allerlei websites die ze met of zonder jouw toestemming op school bezoeken. Maar ook thuis komen ze met online advertenties in aanraking. Daar komt bij dat die cookies vaak veel informatie geven aan de adverteerders. Zo weten die adverteerders welke interesses jij hebt en kunnen ze nog gerichter adverteren, wat weer invloed heeft op je consumeergedrag. Zorg dus dat je weet wat er gebeurt als je klakkeloos op ‘Akkoord’ klikt.
De veiligheid van je leerlingen
Kinderen zijn erg vatbaar voor de handige trucs van de grote socialemediaplatforms. Ze willen maar wat graag een smartphone om ook mee te kunnen doen. Al snel worden dan de eerste foto’s en filmpjes gemaakt en gedeeld via TikTok, YouTube en andere platforms. Op zich is daar helemaal niks mis mee, mits ze het op een verstandige en verantwoorde manier doen. Helaas komt het voor dat kinderen en pubers uitgedaagd worden door onbekenden om meer van zichzelf te laten zien dan ze willen, soms in ruil voor geld of andere mooie beloftes. Een paar jaar geleden kwam er zelfs een bekende Nederlander op een vervelende manier in het nieuws, omdat hij een minderjarige jongen uitdaagde iets te doen wat hij helemaal niet wilde. Zulke filmpjes en foto’s kunnen nog jarenlang blijven rondzwerven op het internet en dat kan voor kinderen heel vervelende gevolgen hebben.
Het spreekwoord ‘Voorkomen is beter dan genezen’ gaat helaas in zulke gevallen niet op. Daarom is het belangrijk om hierover het gesprek aan te gaan met je leerlingen. Bespreek waarom ze bepaalde dingen wel of juist niet kunnen delen en wat de gevolgen kunnen zijn. Leg ook uit dat je lang niet altijd weet wie er aan de andere kant van ‘de lijn’ zit en wat zijn of haar intenties zijn. Nogmaals: een foto of filmpje dat je naar een ander verstuurt, kan je nog jarenlang op een vervelende manier achtervolgen.
Do’s en Don’ts in je (digitale) lessen
De mogelijkheden die internet ons biedt, lijken haast grenzeloos. Heel fijn om daar dan ook in je lessen gebruik van te maken. Let daarbij wel goed op een aantal belangrijke zaken:
- Zorg ervoor dat er op jouw school ad-blockers worden geïnstalleerd. Door dit soort programma’s komen leerlingen een stuk minder snel in aanraking met (vervelende) reclames.
- Wil je een filmpje van YouTube bekijken tijdens je les? Kies er dan voor om het filmpje te embedden (in te sluiten) in bijvoorbeeld een PowerPoint-presentatie. De kans op ongewenste reclames en vervolgfilmpjes is zo een stuk kleiner.
- Werk je op een computer die niet van jou is en wil je ergens inloggen op internet? Gebruik dan de incognito-modus van de browser. Wanneer je die sluit, log je automatisch uit bij de site waar je was ingelogd en je gegevens worden niet onthouden.
- Deel je wachtwoord nooit met anderen en geef deze boodschap ook heel duidelijk door aan je leerlingen.
Tot slot
Tot zover dit laatste deel van de reeks ‘Mediawelzijn als must’. Ik hoop dat je de blogs met plezier en interesse hebt gelezen. En wil je over dit onderwerp nog eens nader van gedachten wisselen? Als onderwijsadviseurs van Heutink ICT gaan we ook zo’n gesprek graag met je aan!
Mediawelzijn als must
Deel 4: veilig gezond blijven
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur
Deze laatste blog in de mediawelzijn-reeks gaat over online veiligheid. In dit verband is privacy natuurlijk een enorm hot item. Het is daarom goed om stil te staan bij de vraag hoe jij en je leerlingen zich zo veilig mogelijk kunnen bewegen in de online wereld.
Mediawelzijn als must
Deel 3: Sociaal gezond blijven
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur
In het derde deel van deze serie blogs over mediawelzijn wil ik het hebben over onze sociale gezondheid. Dankzij sociale media hebben we de kans om op ieder moment van de dag in contact te staan met elkaar. We appen, liken en swipen zo heel wat af. Maar hoe goed zijn die contacten met anderen eigenlijk? Zitten er ook wel eens vervelende contacten bij? En ben jij altijd bereikbaar of ga je ook wel eens offline? Kortom: welke balans zoek je in je sociale gezondheid?
Mediawelzijn als must
Deel 2: mentaal gezond blijven
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur
Het constant online zijn vraagt veel van ons. Niet alleen lichamelijk (zie deel 1 van deze reeks), maar ook mentaal. We zien van alles op ons scherm voorbijkomen en dat laat, bewust of onbewust, een indruk op ons achter. Naast dat het gezond is om een balans te vinden tussen online en offline zijn, is het goed om eens stil te staan bij de impact van al die informatie die dagelijks via ons scherm bij ons binnenkomt. Daarom is deel 2 in deze serie blogs over mediawelzijn gewijd aan onze mentale gezondheid.