5 do’s en 5 don'ts voor jouw ICT-beleidsplan
Iedere moderne basisschool heeft een visie op de rol die ICT zou moeten spelen in het onderwijs. Meestal is het aan de ICT-coördinator om die visie te vertalen naar een plan voor de praktijk. Uit ervaring weten we dat veel ICT’ers het best lastig vinden om zo’n ICT-plan op papier te krijgen. Geldt dat ook voor jou? Dan kun je misschien inspiratie putten uit de volgende do’s en don’ts die we voor je op een rijtje hebben gezet.
Het ICT-beleidsplan voor het basisonderwijs moet in ieder geval antwoord geven op de volgende vragen:
- Wat doen we op dit moment en waarom doen we dat?
- Wat willen we gaan doen en waarom willen we dat?
- Hoe gaan we het doen en wat hebben we daarvoor nodig?
DO
1. Maak beleid voor de kortere termijn
Zet in op de dingen waarvan je nu zeker weet dat je ze nodig hebt. Je weet niet hoe de wereld er over 5 jaar uitziet.
2. Geef je collega’s de ruimte
Als de leerkrachten op jouw school het gevoel hebben dat er te veel van boven wordt opgelegd, verklein je de kans dat je beleid slaagt.
3. Stem je ICT-beleid af op de beschikbare ICT-vaardigheden
Zorg dat je ICT-beleid haalbaar is voor de meerderheid van de leerkrachten en leerlingen. Een te hoog ambitieniveau leidt tot teleurstellingen.
4. Maak gebruik van de ICT-kennis van leerlingen en leerkrachten
Neem in je plan ook kennismanagement op. Door op een gerichte manier je eigen kennis te delen en andermans kennis te benutten kun je uiteindelijk veel tijd besparen.
5. Durf met ICT te differentiëren in de klas
Niet elke leerling is een geboren whizzkid. Neem in je plan mee dat je ook het ontwikkelen van ICT-vaardigheden gedifferentieerd kunt aanpakken.
DON'T
1. Maak van ICT geen apart vak
De lestijd op school is te schaars om uren te besteden aan aparte ICT-lessen. Kies daarom voor een benadering waarbij je ICT integreert in de bestaande vakken.
2. Benader ICT niet als een educatief wondermiddel
Ga er in je plan niet zomaar van uit dat het gebruik van ICT in je onderwijs zal leiden tot betere leerresultaten.
3. Maak ICT niet afhankelijk van één persoon
De tijd van die ene enthousiaste ICT-hobbyist op school ligt achter ons. Zorg ervoor (bijvoorbeeld door middel van scholing) dat er meer collega’s zijn met kennis van zaken.
4. Zorg dat je als school niet afhankelijk wordt van ICT
Houd de waarde van tijdloze pedagogisch/didactische vaardigheden in ere. Ook als het device of digibord niet werkt, kan een goede leerkracht nog altijd prima lesgeven.
5. Doe niet aan ad-hoc-beleid
Neem in je plan op dat er bijvoorbeeld niet zomaar nieuwe gadgets worden aangeschaft omdat ze op dat moment helemaal ‘hot & happening’ zijn.
Download gratis de whitepaper
Wil je meer weten? Lees dan verder in onze whitepaper voor:
- Nadere toelichting op de bovenstaande 5 do's en don'ts
- Inspiratie om jouw ICT-beleidsplan met zorg en aandacht samen te stellen
En heb je behoefte aan persoonlijk advies en/of begeleiding bij het opstellen van je plan? Wij helpen je graag.
Gerelateerde artikelen
10 tips om tijd vrij te maken voor ICT
Voor iedereen die te druk is met het oplossen van storingen en technische problemen.
5 vragen aan onderwijsconsulent Wim van der Veen
Zijn focus ligt meer op onderwijskundige toepassing dan op technologie.
Wat doe jij eigenlijk als ICT-coördinator?
Hoe besteed je de ICT-tijd nuttig aan de onderwijskundige mogelijkheden.