5 vragen aan onderwijsconsulent Wim van der Veen
De onderwijsconsulenten van Heutink ICT zetten zich elke dag in om ICT te laten werken voor het lerende kind. Zij zijn actief op scholen in heel Nederland en bestrijken alle niveaus, van complete stichtingsbesturen tot en met individuele leerkrachten. Nu in de digitalisering van het onderwijs de focus verschuift van technologie naar onderwijskundige toepassing, wordt de rol van deze deskundigen steeds prominenter. Reden genoeg om hen de komende tijd eens nader aan u voor te stellen, aan de hand van 5 vragen. We beginnen met een man die zichzelf omschrijft als ‘gedreven generalist’: Wim van der Veen.
1. Hoe is het allemaal begonnen?
“Na de middelbare school heb ik eerst een half jaar Hogere Informatica gestudeerd. De hele dag achter de computer en nauwelijks contact met andere mensen; ik vond het helemaal niks, daarom ben ik overgestapt naar de PABO, waar ik in 2008 ben afgestudeerd. Mijn eindstage heb ik gedaan in Suriname. Naast drie wekelijkse stagedagen heb ik daar op vrijwilligersbasis gewerkt aan een leesbevorderingsproject. Een geweldige ervaring, ik zou iedereen aanraden zoiets te doen. Het was ook wel een eyeopener; op de school waar ik werkte, was ICT bijvoorbeeld ver te zoeken. Alleen de directeur had een telefoon, en zelfs die ging maar zelden over. Maar wat denk je: lesgeven bleek ook prima te gaan zónder ICT.”
2. Hoe ben je bij Heutink ICT terechtgekomen?
“Na mijn afstuderen had ik direct een baan als leerkracht en ICT-coördinator. Dat was in de tijd dat de digiborden de scholen in kwamen, dus ik had genoeg te doen. Maar ik wilde nog wel iets meer dan alleen maar lesgeven, dus ben ik ook een opleiding tot schoolleider gaan volgen. In die functie kon ik vervolgens aan de slag bij een andere school binnen dezelfde stichting. Daar werd ik een half jaar later adjunct-directeur. Dat heb ik vier jaar gedaan en al die tijd ben ik blijven lesgeven en actief gebleven als ICT’er, ook op bovenschools niveau. In 2017 maakte ik kennis met een nieuwe accountmanager van Heutink ICT. Die vertelde me dat er bij zijn werkgever altijd behoefte was aan mensen die onderwijskundige kennis koppelen aan affiniteit met ICT. Dat sprak me aan en zo ben ik hier terechtgekomen. Ik voel me echt thuis, als lid van een geweldig team onderwijsconsulenten. We hebben allemaal een onderwijskundige achtergrond, twee van ons zijn zelfs schooldirecteur geweest. Dat vind ik best bijzonder.”
“Onderwijs met ICT kan alleen werken als het onderdeel is van het schoolbeleid''
3. Hoe ziet jouw werkdag er globaal uit?
“Op een gemiddelde werkdag besteed ik ’s ochtends eerst de nodige tijd aan ons gezinnetje. Daarna zijn er twee mogelijke scenario’s: thuis werken of direct de deur uit. In het eerste geval start ik om een uur of acht mijn computer op en werk ik mijn mail bij. Vervolgens bereid ik me voor op bijvoorbeeld een training die ik die middag ga geven op een school. Maar er zijn ook dagen dat ik ‘s ochtends direct al naar een school of stichting ga waar ik gedetacheerd ben als ICT-regisseur. Zo’n dag op locatie kan ook van alles inhouden, van beleidsvorming tot technische ondersteuning. De breedte van mijn werk maakt het voor mij aantrekkelijk, letterlijk iedere dag is anders.”
4. Heb jij een specifieke rol binnen het team?
“Binnen ons team van onderwijsconsulenten zijn er wel mensen die echt een specialisme hebben. Voor mij geldt dat niet zo, ik ben meer een generalist. Als ik al een specialisme heb, is dat scholen helpen bij het ontwikkelen van visie op onderwijs met ICT. Maar je kunt mij ook van alles vragen over bijvoorbeeld MOO, Office 365 of Google. En als ik het antwoord niet weet, kan ik de vraag altijd doorspelen aan een gespecialiseerde collega in ons team, via onze appgroep of Microsoft Teams. Dat werkt heel goed. Verder hebben we natuurlijk altijd de expertise van de hele Heutink ICT-organisatie achter de hand. Gelukkig maar, want ICT is ingewikkeld en de ontwikkelingen gaan snel. Je kunt niet alles weten.”
5. Wat drijft jou in je werk?
“In mijn ogen begint onderwijs met ICT altijd bij beleid op basis van visie. En dan heb ik het niet over op zichzelf staand ICT-beleid, maar over schoolbeleid waarin ICT is geïntegreerd. Onderwijs met ICT kan alleen werken als het onderdeel is van het schoolbeleid. Dat is mijn drive. Het idee hebben dat je ergens naar toe gaat werken, iets neerzetten dat er nog niet was. En vooral ook dat je het verschil kunt maken voor kinderen. Dat had ik als leerkracht al en daar ligt nog steeds mijn hart. Verder haal ik mijn voldoening uit allerlei zaken. Als ik mooie feedback krijg van een directeur, bijvoorbeeld. Als ik zie dat ICT-coördinatoren met mijn hulp steeds betere iCoaches worden. En ook als ik merk dat de mensen op een school steeds meer zelf kunnen en mij minder nodig hebben. Want uiteindelijk is het in mijn werk de bedoeling dat ik mezelf misbaar maak.”
Stel een vraag aan Wim
Heb jij zelf ook een vraag voor Wim van der Veen? Klik dan op onderstaande button en stuur je vraag op via het vragenformulier.
Gerelateerde artikelen
5 do’s en 5 don'ts voor jouw ICT-beleidsplan
Nuttige informatie en inspiratie voor het op papier krijgen van je ICT-beleidsplan.
10 tips om tijd vrij te maken voor ICT
Voor iedereen die te druk is met het oplossen van storingen en technische problemen.
Wat doe jij eigenlijk als ICT-coördinator?
Hoe besteed je de ICT-tijd nuttig aan de onderwijskundige mogelijkheden.