Ga terug
Van wishful thinking naar whizzful learning
Wil jij meer weten over al onze activiteiten en leuke prijzen die we hebben rond ons 25 jarig jubileum? Bekijk ze op onze website.
Terug naar overzicht

5 do’s en 5 don'ts voor jouw ICT-beleidsplan

Iedere moderne basisschool heeft een visie op de rol die ICT zou moeten spelen in het onderwijs. Meestal is het aan de ICT-coördinator om die visie te vertalen naar een plan voor de praktijk. Uit ervaring weten we dat veel ICT’ers het best lastig vinden om zo’n ICT-plan op papier te krijgen. Geldt dat ook voor jou? Dan kun je misschien inspiratie putten uit de volgende do’s en don’ts die we voor je op een rijtje hebben gezet.

Het ICT-beleidsplan voor het basisonderwijs moet in ieder geval antwoord geven op de volgende vragen:

  • Wat doen we op dit moment en waarom doen we dat?
  • Wat willen we gaan doen en waarom willen we dat?
  • Hoe gaan we het doen en wat hebben we daarvoor nodig?

DO

1. Maak beleid voor de kortere termijn

Zet in op de dingen waarvan je nu zeker weet dat je ze nodig hebt. Je weet niet hoe de wereld er over 5 jaar uitziet.

2. Geef je collega’s de ruimte

Als de leerkrachten op jouw school het gevoel hebben dat er te veel van boven wordt opgelegd, verklein je de kans dat je beleid slaagt.

3. Stem je ICT-beleid af op de beschikbare ICT-vaardigheden

Zorg dat je ICT-beleid haalbaar is voor de meerderheid van de leerkrachten en leerlingen. Een te hoog ambitieniveau leidt tot teleurstellingen.

4. Maak gebruik van de ICT-kennis van leerlingen en leerkrachten

Neem in je plan ook kennismanagement op. Door op een gerichte manier je eigen kennis te delen en andermans kennis te benutten kun je uiteindelijk veel tijd besparen.

5. Durf met ICT te differentiëren in de klas

Niet elke leerling is een geboren whizzkid. Neem in je plan mee dat je ook het ontwikkelen van ICT-vaardigheden gedifferentieerd kunt aanpakken.

DON'T

1. Maak van ICT geen apart vak

De lestijd op school is te schaars om uren te besteden aan aparte ICT-lessen. Kies daarom voor een benadering waarbij je ICT integreert in de bestaande vakken.

2. Benader ICT niet als een educatief wondermiddel

Ga er in je plan niet zomaar van uit dat het gebruik van ICT in je onderwijs zal leiden tot betere leerresultaten.

3. Maak ICT niet afhankelijk van één persoon

De tijd van die ene enthousiaste ICT-hobbyist op school ligt achter ons. Zorg ervoor (bijvoorbeeld door middel van scholing) dat er meer collega’s zijn met kennis van zaken.

4. Zorg dat je als school niet afhankelijk wordt van ICT

Houd de waarde van tijdloze pedagogisch/didactische vaardigheden in ere. Ook als het device of digibord niet werkt, kan een goede leerkracht nog altijd prima lesgeven.

5. Doe niet aan ad-hoc-beleid

Neem in je plan op dat er bijvoorbeeld niet zomaar nieuwe gadgets worden aangeschaft omdat ze op dat moment helemaal ‘hot & happening’ zijn.

Gerelateerde artikelen

2 december

10 tips om tijd vrij te maken voor ICT

Voor iedereen die te druk is met het oplossen van storingen en technische problemen.

Bericht lezen
27 augustus

5 vragen aan onderwijsconsulent Wim van der Veen

Zijn focus ligt meer op onderwijskundige toepassing dan op technologie.

Bericht lezen
2 december

Wat doe jij eigenlijk als ICT-coördinator?

Hoe besteed je de ICT-tijd nuttig aan de onderwijskundige mogelijkheden.

Bericht lezen

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

De ontwikkelingen op ICT-gebied volgen elkaar razendsnel op. Ook in het onderwijs. Wij verzamelen de meest actuele en interessante updates voor je in onze maandelijkse nieuwsbrief, zodat je altijd op de hoogte bent. Wil je zeker weten dat je niets mist? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico