“Heutink ICT is een professionele partij die goed meedenkt”
Begin 2023 vroeg het Baarnsch Lyceum ons een migratie naar Microsoft te begeleiden. In de periode die volgde, kregen we nog diverse aanvullende opdrachten, waaronder het uitvoeren van onze Securityscan Normenkader.
Over het Baarnsch Lyceum
Het Baarnsch Lyceum biedt onderwijs in drie typen: havo, atheneum en gymnasium. De school wordt gekenmerkt door een persoonlijke, haast gemoedelijke sfeer en staat bekend om de uitstekende resultaten die doorgaans worden behaald.
Uitbreiding en optimalisatie van ICT-beheer
Naast de genoemde migratie vertrouwde het Baarnsch Lyseum ons een belangrijk deel van het ICT-beheer toe. Dat doen we in goede samenwerking met de twee interne ICT’ers. We hebben Basishub uitgerold als koppelplatform, zodat al het accountbeheer nu geautomatiseerd verloopt. Verder hebben we een aantal switches vervangen en bieden we ondersteuning via onze servicedesk. Bij de overgang naar de Microsoft-omgeving hebben we op locatie introductietrainingen verzorgd voor alle betrokken medewerkers. In deze video vertellen we meer over deze samenwerking.
Expertise
Mark Manders heeft als rector-bestuurder van het Baarnsch Lyceum ook de portefeuille ICT onder zijn hoede. “Vanuit die rol heb ik – samen met mijn interim-voorganger – een analyse gemaakt van zaken waarin we een verbeterslag moesten maken. Daaruit kwam naar voren dat we een ICT-omgeving hadden die niet bepaald AVG- en hackerproof was. Het afgelopen jaar hebben we flink geïnvesteerd om daar verandering in te brengen. Een belangrijke stap in dat verband was de migratie van Google naar Microsoft 365. Daarbij hebben we ons direct gerealiseerd dat we zelf de vereiste expertise niet permanent in huis hebben. Daarom ben ik op zoek gegaan naar een mooie modus tussen outsourcen en dingen zelf blijven doen.”
Keuze
Na een aantal selectiegesprekken met diverse partijen viel de keuze op Heutink ICT. “Zij toonden in hun verhaal de meeste deskundigheid, van het voortraject tot en met de implementatiestrategie. Ze stonden ook open voor specifieke wensen van onze kant, het was duidelijk dat ze dit vaker hadden gedaan. Ik heb op geen enkel moment spijt gehad van deze keuze, het is allemaal goed verlopen.” Met betrekking tot het beheer zijn de taken nu duidelijk verdeeld. “De operationele gang van zaken is en blijft in handen van onze interne ICT’ers. Zodra het technisch wat complexer wordt, komt Heutink ICT in beeld. Ik heb ook regelmatig contact met Heutink ICT als het gaat over strategisch/tactische vragen.”
Securityscan Normenkader
In het verlengde van dit hele traject kwam het Normenkader Informatiebeveiliging en Privacy aan de orde. “Voor ons als eenpitter is het een hele klus om daar op een goede manier mee aan de slag te gaan. Dankzij de Securityscan Normenkader kregen we een goed beeld van wat we allemaal op orde hebben. Doordat Heutink ICT de omgeving in beheer had genomen, was er op securitygebied al het een en ander geregeld, maar de scan gaf ook inzicht in wat er allemaal nog moet gebeuren. Daarbij werden de prioriteiten goed duidelijk gemaakt. We hebben dat nu netjes in de tijd weggezet, zodat we ruim voor 2027 aan de eisen van het normenkader kunnen voldoen.”
Gestructureerd
Manders is enthousiast over het proces van de Securityscan Normenkader. “Vooraf hebben we een aantal documenten moeten aanleveren. Tijdens de fysieke sessie zijn degenen die bij ons op school met ICT te maken hebben bevraagd. Het normenkader is zo uitgebreid dat je zelf af en toe door de bomen het bos niet meer ziet. Juist daarom is deze gestructureerde aanpak heel prettig. Je krijgt per punt inzicht in waar je staat en wat er eventueel nog moet worden gedaan. De scan belicht ook quick wins waarmee je kunt beginnen.”
Bewustwordingscampagne
Om nog meer werk te maken van gegevensbeveiliging overweegt Manders op afzienbare termijn ook gebruik te maken van de bewustwordingscampagne die Heutink ICT aanbiedt. “Op het gebied van privacy en security kun je het allemaal heel mooi bedenken, maar het staat of valt met de manier waarop individuele medewerkers ermee omgaan.”
Professioneel
Tijdens een gezamenlijk evaluatiemoment gaf Mark Manders Heutink ICT een ruime 8 voor de geleverde dienstverlening. “Ik ben dan ook echt tevreden. Heutink ICT is voor mij een professionele partij die goed meedenkt en ook reflecteert op hoe dingen gelopen zijn. Ze trekken snel aan de bel als ze zich zorgen maken over bepaalde zaken maar reageren ook vlot op vragen die voorliggen. Er zijn hier en daar wel eens wat aandachtspuntjes geweest, maar ik merkte dat die ook direct werden opgepakt als leermomenten. Al met al vind ik Heutink ICT een betrouwbare externe partner die de deskundigheid biedt die wij in eigen huis nooit zouden kunnen genereren.”
Meer klantcases
Klantcase: Esdal College
Het Esdal College, onderdeel van Aurelia Onderwijs, biedt voortgezet onderwijs in de breedte, van praktijkonderwijs tot en met gymnasium. Heutink ICT mocht alle scholen voorzien van Predia touchscreens, inclusief Bytello software waarmee de schermen op afstand kunnen worden beheerd.
Klantcase: MOVARE
Bij Onderwijsstichting MOVARE in Zuid-Limburg lag een flinke uitdaging klaar voor de 46 scholen. De stichting zocht, mede door de introductie van het normenkader, naar een onderwijsinhoudelijke ICT-partner die technische bagage meebrengt op gebied van privacy en security en een moderne DLWO in huis heeft. Vanuit die intentie is Heutink ICT met Movare aan de slag gegaan om de digitalisering te professionaliseren. Met de MOO Suite als centrale platform.
Klantcase: SNZ Rotterdam
Voor een aantal docenten van de Rotterdamse scholengroep SNZ verzorgde Heutink ICT de opleiding Specialist Digitale Geletterdheid. Als onderdeel van deze op maat geleverde opleiding werd op verzoek ook een extra sessie over A.I. aangeboden.