Ga terug
Digitaal veilig onderwijs volgens het normenkader. Hoe regel ik dat?
Er speelt veel rondom privacy & security in het onderwijs. Wij helpen je te voldoen aan deze normen en richtlijnen.
Terug naar overzicht

Hoe maak je verstandige keuzes in ICT?

De afgelopen jaren hebben wij als onderwijsconsulenten van Heutink ICT al heel wat scholen kunnen helpen met de DNA-methode. Door gestructureerd in kaart te brengen wat een school wil (en kan) op ICT-gebied, bieden we houvast bij het nemen van beslissingen over investeringen in ICT. Nu weet ik uit ervaring dat er nog steeds veel scholen zoekende zijn op dit gebied. Daarom wil ik in deze blog het DNA-model toch nog eens kort onder de aandacht brengen.

Het aanbod is overweldigend groot

Ik hoef je niet te vertellen dat digitalisering ‘hot’ is in het primair onderwijs. De overheid heeft stevige ambities en scholen doen er van alles aan om mee te gaan in de ontwikkelingen. Maar daarbij ligt wel een gevaar op de loer. Het enorme aanbod aan devices, platformen, digitale methoden, educatieve apps en andere middelen maakt kiezen moeilijk. En wat voor de ene school de perfecte keuze is, kan voor een andere school juist helemaal verkeerd uitpakken. Je kunt wel 40 Chromebooks aanschaffen, als je er in de praktijk maar 20 gebruikt, had je dat geld beter anders kunnen besteden. Met de DNA-methode helpen we scholen verstandige keuzes te maken.

Op zoek naar het DNA van je school

Ons DNA-model is een beproefd middel om de ‘ICT-identiteit’ van een school te bepalen:

  • Degelijk
  • Nieuwsgierig of
  • Ambitieus

Daarbij kijken we vooral naar de bepalende succesfactoren voor de inzet van ICT in het onderwijs:

  • Visie
  • Kennis en vaardigheden
  • Educatieve content
  • ICT-faciliteiten

Let wel: een Degelijke school kan net zo goed uitstekend onderwijs bieden als een Ambitieuze school. Die Degelijke school doet dat dan gewoon met minder inzet van ICT.

Wil je snel resultaat?

Aan de hand van het DNA-model brengen we niet alleen helder in beeld waar je school staat, we komen ook tot een scenario om ICT duurzaam te integreren in het onderwijs. Wil jij vooral snel resultaat? Dan kun je naast een compleet DNA-traject ook kiezen voor een ‘korte route’, die bestaat uit enkele gesprekken met de directie en een plenaire teamsessie van zo’n 2,5 uur. Deze korte route resulteert snel in een helder en handzaam rapport met concrete adviezen en actiepunten. Uiteraard kunnen wij als Heutink ICT je ook helpen invulling te geven aan de bevindingen van het rapport.

Bewezen effectief

Dat onze DNA-methode werkt, heeft de praktijk inmiddels wel bewezen. De vele scholen die ervoor gekozen hebben, zijn over het algemeen zeer tevreden over de resultaten. Zij hebben het prettige gevoel dat wat ze hebben aangeschaft aan ICT-middelen ook echt goed gebruikt wordt. Bovendien: het planmatige karakter van onze aanpak sluit goed aan bij het streven naar professionalisme dat leeft bij veel scholen en bovenschoolse organisaties.

Tot de volgende DNA-blog!

Tot zover deze korte geheugenopfrisser. De komende tijd zal ik in drie vervolgblogs nog een aantal aspecten van de DNA-methode belichten:

  • Via al die DNA-sessies van de afgelopen jaren hebben we veel data verzameld. Uit die data vallen interessante conclusies te trekken, die ik met je zal delen.
  • Hoe werkt een DNA-traject in de praktijk en hoe wordt het binnen de school beleefd. Dat zal ik je laten zien aan de hand van een praktijkcasus.
  • De DNA-methode is geen statisch gegeven maar wordt continu gefinetuned. In deze afsluitende blog vertel ik je alles over de nieuwste ontwikkelingen.

Over Lisa Harmsen

Lisa Harmsen is na het behalen van haar masterdiploma aan de Universiteit Utrecht in 2016 begonnen als onderwijsconsulent bij Heutink ICT. Zij verzorgt onder andere trainingen rondom Office 365 en MOO. Daarnaast waarborgt zij de kwaliteit van verschillende meetinstrumenten en zorgt zij bij de ontwikkeling van nieuwe producten voor een wetenschappelijke onderbouwing.

Over de DNA-methode

Benieuwd wat wij met de DNA-methode voor jouw school (of scholen) kunnen betekenen?

Meer over de DNA-methode

Gerelateerde artikelen

15 februari

Hybride Onderwijs: hoe richt je dat in?

Om dat goed te doen komen er best uitdagende vragen op je af.

Bericht lezen
27 november

5 do’s en 5 don'ts voor jouw ICT-beleidsplan

Nuttige informatie en inspiratie voor het op papier krijgen van je ICT-beleidsplan.

Bericht lezen
2 december

10 tips om tijd vrij te maken voor ICT

Voor iedereen die te druk is met het oplossen van storingen en technische problemen.

Bericht lezen

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

De ontwikkelingen op ICT-gebied volgen elkaar razendsnel op. Ook in het onderwijs. Wij verzamelen de meest actuele en interessante updates voor je in onze maandelijkse nieuwsbrief, zodat je altijd op de hoogte bent. Wil je zeker weten dat je niets mist? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico