Interactief lesgeven op een nieuw niveau
Guus Dreu heeft als facilitair manager bij het Niftarlake College een uitgebreid takenpakket, van het aansturen van diverse teams tot alles wat nodig is om de gebouwen in de gewenste conditie te houden. Ook inkoop en onderhoud van alles op het gebied van ICT valt onder zijn verantwoordelijkheden. In dat kader begeleidde hij de aanschaf en implementatie van tientallen interactieve Epson laserprojectoren met op maat gemaakte vlakke (Chameleon) whiteboards die Heutink ICT mocht leveren.
Wat was de concrete vraag die jullie bij Heutink ICT neerlegden?
“Voorheen werkten we hier op school met verrijdbare touchscreens en traditionele projectoren. Van de docenten wiskunde, natuurkunde en scheikunde kreeg ik te horen dat zij niet zo tevreden waren over de techniek en de mogelijkheden. Aan mij dus de opdracht om op zoek te gaan naar een oplossing waarmee zowel de talen- als de binassectie uit de voeten kon.”
Hoe heb je dat aangepakt?
“Ik heb onze ICT’ers en een aantal docenten vanuit verschillende disciplines op het spoor gezet van Heutink ICT. Dat is een partij waar ik zelf graag mee werk. Bij een bezoek aan de showroom van Heutink ICT kregen de collega’s een systeem gepresenteerd waar ze zeer enthousiast over waren. Vervolgens ben ik gaan kijken of het financieel haalbaar en implementeerbaar was. Wij zijn een Apple Distinguished School en dat geeft nog wel eens wat problemen in het communiceren met bepaalde apparatuur. Maar dat bleek in dit geval gelukkig helemaal geen probleem.”
Hebben jullie eerst nog een testperiode ingebouwd?
“Jazeker, we hebben in één lokaal een proefopstelling neergezet, zodat collega’s het systeem in de praktijk konden uitproberen. Binnen een paar weken werd er bijna gestreden om dat testlokaal, dus daaruit concludeerde ik dat het in ieder geval een goede keuze was. Zo hebben we uiteindelijk besloten om het systeem voor de hele school aan te schaffen.”
Wat is de kracht van de gekozen oplossing?
“De kern van het systeem is een laserprojector die is uitgerust met een touchmodule. Dat betekent dat je via de laserprojector allerlei functies op het whiteboard kunt bedienen, net als bij een touchscreen. Wat je schrijft, komt ook op je laptop terecht en dat kun je bij een latere gelegenheid opnieuw projecteren op het bord. Uiteraard kun je het in de tussentijd ook gewoon bewerken op je laptop. Een ander voordeel is dat de touchmodule erg snel werkt. Je hebt geen last van vertraging bij het schrijven of het tekenen van figuren. Alles verschijnt op het juiste moment in beeld, synchroon met jouw beweging.”
Hoe is de implementatie in zijn werk gegaan?
“Nadat we eerst in het hoofdgebouw alle traditionele projectoren hebben vervangen door dit nieuwe systeem, hebben we in een tweede stap hetzelfde gedaan met de touchscreens in het brugklasgebouw. Ik krijg er alleen maar tevreden berichten over. De systemen zijn op lesdagen vrijwel continu in gebruik, in alle 57 lokalen. Dat betekent natuurlijk wel dat zo’n oplossing ook bedrijfszeker moet zijn. In het begin hebben we wel even wat glitches gehad, door een firmware-update die nog niet helemaal op orde was. Maar Heutink ICT en Epson hebben dat samen goed opgepakt en intussen werkt het allemaal perfect.”
Je zei eerder dat je graag met Heutink ICT werkt. Waarom is dat eigenlijk?
“Omdat je bij hen echt het idee hebt dat je gehoord wordt. Zodra je een verzoek doet, wordt daar aandacht aan geschonken. Ook de begeleiding gedurende het proces is uitstekend. Je hebt steeds het gevoel dat er iemand achter je staat op wie je kunt rekenen. De bereidheid om te helpen en oplossingen aan te dragen is groot. Ze blijven projecten ook volgen na oplevering, om te zien of er misschien nog leerpunten zijn. Wat ik verder mooi vind, is dat ze eveneens meedenken over goede bestemmingen voor oude apparatuur. Onze oude touchscreens hebben bijvoorbeeld een tweede leven gekregen bij PO-scholen, waar minder strenge eisen worden gesteld aan de techniek. Kortom, ik ben erg tevreden.”
Wil je weten hoe wij jouw school verder helpen?
Neem dan contact op met onze specialisten.