Ga terug
Digitaal veilig onderwijs volgens het normenkader. Hoe regel ik dat?
Er speelt veel rondom privacy & security in het onderwijs. Wij helpen je te voldoen aan deze normen en richtlijnen.
Navigeer naar
  • Navigeer naar
  • FAQ Onderwijs in coronatijd: Touchscreens
  • FAQ: Onderwijs in coronatijd: Devices
  • FAQ Onderwijs in coronatijd: Deklas.nu
  • FAQ Onderwijs in coronatijd: MOO Startportaal
  • FAQ Onderwijs in coronatijd: Vragen van ouders/ verzorgers

Mijn kind is gebruikersnaam en/of wachtwoord vergeten.

Heutink ICT mag geen wachtwoorden van kinderen aanpassen. Neem daarom contact op met de school van jouw kind. De leerkracht kan inzien wat de juiste gebruikersnaam is en eventueel een nieuw wachtwoord instellen.

Welk type apparaat kan ik het beste gebruiken?

  • MOO werkt het best op een computer of laptop met Windows 10 of een Chromebook.
  • Een iPad kan eventueel ook, als het besturingssysteem (iOS) maar up-to-date is. Let wel: software die Flash nodig heeft (zie ook vraag over Flash), werkt niet op een iPad.
  • Het gebruik van een Android-tablet wordt afgeraden wegens vaak achterlopende software/updates.
  • Gebruik geen smartphone. Je hebt echt een device nodig met een schermgrootte van minstens 10 inch.

Welke browser kan ik het beste gebruiken?

MOO werkt het beste met de allernieuwste versies van Microsoft Edge of Google Chrome. Andere browsers worden niet (of niet volledig) ondersteund.

Aan welke updates moet ik denken voordat ik inlog in MOO?

Zorg dat je browser en het besturingssysteem van je device (computer, laptop, Chromebook of iPad) helemaal up-to-date is. Heeft je kind een device meegekregen van school om thuis te gebruiken? Dan zijn updates e.d. meestal wel op orde.

Het opstarten van een lesmethode lukt niet. Wat nu?

Gebeurt er na het klikken op de (methode)software in MOO helemaal niets, blijft de browser heel lang laden of krijg je een foutmelding als 'Pagina niet gevonden' of 'Service unavailable'? Dan heeft de uitgever van de software waarschijnlijk een capaciteitsprobleem doordat er zoveel gebruikers zijn. De uitgever zal dit normaal gesproken snel zelf oplossen.

Ik krijg een melding dat ik Adobe Flash nodig heb. Wat moet ik doen?

Werkt jouw school nog met educatieve software die Adobe Flash nodig heeft? Dan zou je kunnen overwegen de Flash Player handmatig in te schakelen. Klik hieronder op de link naar de uitleg voor jouw browser:

Je kunt er ook voor kiezen de school in te seinen dat er nog met oude software wordt gewerkt. Vaak is men zich dat niet eens bewust. Op een iPad is het niet mogelijk om Flash in te schakelen. Er zijn wel 'workarounds', zoals de betaalde Puffin browser, maar die zijn niet aan te raden.

Toelichting

Tot voor kort was Flash populair bij makers van educatieve software. Flash wordt echter om diverse redenen (met name veiligheid) uitgefaseerd. Eind 2020 gaat 'de stekker eruit' en kun je Flash echt niet meer gebruiken. De uitgeverijen van educatieve software zijn de afgelopen jaren druk bezig geweest met het omzetten van Flash-software naar de moderne HTML5-standaard, of met het bouwen van nieuwe versies van de software. Sommige scholen zijn (bewust of onbewust) nog niet overgestapt op de vernieuwde HTML5-versie van de software die nog Flash gebruikt. Op school is dat niet zo’n probleem omdat partijen als Heutink ICT de schooldevices zo instellen dat Flash nog (tijdelijk) is toegestaan voor die software. Maar op je thuisdevice is dat natuurlijk een ander verhaal.

Ik kom gewoon in de lessoftware maar vervolgens krijg ik een foutmelding. Wat moet ik doen?

Het beste is rechtstreeks contact op te nemen met de uitgever van de software, maar we snappen dat het lang niet altijd duidelijk is waar je dan moet zijn. Daarom kun je ook contact opnemen met onze servicedesk, het liefst via chat, zodat onze medewerkers jouw vraag kunnen doorspelen naar de betreffende partij. Als er sprake is van een grote storing waar meer gebruikers last van hebben, is dat bij onze servicedesk vaak ook wel bekend.

De lessoftware hapert. Hoe kan dat?

Heb je een instap-internetabonnement en/of slecht werkende WiFi? Dan kan het gebeuren de oefenapplicatie van je zoon of dochter hapert als jij bijvoorbeeld een film aanzet op Netflix.

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico