“Ik merkte gewoon dat veel leerlingen niet computervaardig waren”
Voor Scholengemeenschap Newton hadden we al scholing op het gebied van digitale geletterdheid voor docenten mogen verzorgen. In het verlengde daarvan kregen we het verzoek om eens te toetsen hoe het eigenlijk gesteld was met de digitale vaardigheden van de leerlingen.
Over SG Newton
Scholengemeenschap Newton in Hoorn, een van de vijf locaties van het Atlas College, biedt voortgezet onderwijs van het type vbo/mavo. De school telt zo’n 730 leerlingen en circa 110 docenten.
Het belang van ICT-onderwijs
Peter Hoogland heeft bij SG Newton sinds 2023 de rol van docent digitale geletterdheid voor de klassen 1 en 2. Voorheen gaf hij jarenlang biologie. “In die tijd heb ik al aan de bel getrokken dat de leerlingen in de onderbouw meer ICT-onderwijs moesten krijgen. Ik merkte gewoon dat veel leerlingen niet computervaardig waren. Gamen kunnen ze allemaal wel, maar werken met het Microsoft Office-pakket is een heel ander verhaal.”
Het begint bij de docenten
Toen het thema digitale geletterdheid in het onderwijs echt op de kaart kwam te staan, kreeg Peter vanuit het managementteam het verzoek om daar lessen in te gaan geven. “Wat ik toen vrijwel direct heb aangekaart, is dat digitale geletterdheid hoort te beginnen bij de docenten. Als die al niet vaardig genoeg zijn, wordt de overdracht naar de leerlingen ook niets. Ik ben toen in contact getreden met Heutink ICT voor het opzetten van scholing voor docenten en een aantal bootcamps, met focus op de applicaties van Microsoft. Dat is echt een succes geweest.”
Nulmeting
Min of meer parallel aan de scholing van de docenten kreeg Peter de vraag om een nulmeting van de ICT-vaardigheden van de leerlingen. “Ik heb het hele internet afgezocht, maar zo’n nulmeting kon ik nergens vinden. Toen heb ik Marco [Claassen, onderwijsadviseur van Heutink ICT; red.] een mail gestuurd om te vragen of hij zoiets voor me had. Dat bleek niet het geval te zijn, maar Marco was wel bereid om er met me over na te denken. Zo hebben we samen een vragenlijst opgesteld, wederom met een focus op Microsoft. Eigenlijk een ICT-vaardighedenscan zoals Heutink ICT die al langer aanbood, maar dan niet voor docenten maar voor leerlingen.”
Rapportage
De scan werd getest bij één klas en aangescherpt op basis van de resultaten. “Zo kwamen we tot een effectieve en uniforme scan, en intussen hebben alle klassen die scan gedaan. Marco gaat nu de data-analyse doen en zijn rapportage maken. We hopen dan een goed beeld te krijgen van de vaardigheden, individueel en op klasniveau, en ook klassen met elkaar te kunnen vergelijken. In het nieuwe schooljaar wil ik alleen de eerste klassen de scan laten doen, op het moment dat ze binnenkomen en dan aan het eind van het schooljaar nog een keer. Zo kunnen we zien wat ze in de tussentijd hebben geleerd en wat ze eventueel nog nodig hebben om straks goed voorbereid te zijn op de examenstof. Deze data gebruik ik ook ter evaluatie en aanscherping van het programma.”
Lesbrieven
Om de leerlingen in de loop van het jaar de gewenste vaardigheden bij te brengen, heeft Peter zelf een lesprogramma ontwikkeld. “Tijdens de examenperiode in 2023 heb ik heel goed gekeken waar de leerlingen tegenaan liepen. Daar heb ik lesbrieven op gebaseerd. Ik begin met social media en veiligheid op internet. Vervolgens behandel ik achtereenvolgens de voornaamste functies van PowerPoint, Word, Excel en Outlook.”
Samenwerking
De samenwerking met Heutink ICT bevalt Peter uitstekend. “Ik heb regelmatig contact met ze, dat loopt eigenlijk super. Ze informeren ook regelmatig uit zichzelf hoe het allemaal loopt en of we nog wensen hebben. En als ik zelf vragen heb, krijg ik daar snel antwoord op. Al met al word ik heel goed begeleid.”
Meer klantcases
Klantcase: Esdal College
Het Esdal College, onderdeel van Aurelia Onderwijs, biedt voortgezet onderwijs in de breedte, van praktijkonderwijs tot en met gymnasium. Heutink ICT mocht alle scholen voorzien van Predia touchscreens, inclusief Bytello software waarmee de schermen op afstand kunnen worden beheerd.
Klantcase: MOVARE
Bij Onderwijsstichting MOVARE in Zuid-Limburg lag een flinke uitdaging klaar voor de 46 scholen. De stichting zocht, mede door de introductie van het normenkader, naar een onderwijsinhoudelijke ICT-partner die technische bagage meebrengt op gebied van privacy en security en een moderne DLWO in huis heeft. Vanuit die intentie is Heutink ICT met Movare aan de slag gegaan om de digitalisering te professionaliseren. Met de MOO Suite als centrale platform.
Klantcase: SNZ Rotterdam
Voor een aantal docenten van de Rotterdamse scholengroep SNZ verzorgde Heutink ICT de opleiding Specialist Digitale Geletterdheid. Als onderdeel van deze op maat geleverde opleiding werd op verzoek ook een extra sessie over A.I. aangeboden.