Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico
Ga terug
Predia touchscreens en andere hardware
Als jij op school prettig wilt werken met ICT, heb je een goede basis nodig. Met touchscreens, digiborden, devices en oplossingen voor opbergen en opladen. En natuurlijk de infrastructuur en connectiviteit om je ICT-oplossingen optimaal te laten werken.
Terug naar berichten

Wat doe jij eigenlijk als ICT-coördinator?

De ICT-coördinator is de ICT-coördinator niet meer. In het verleden werd de functie vooral vervuld door leerkrachten (soms ook ouders) die handig waren met computers. Maar de laatste jaren merk ik op vrijwel alle scholen waar ik kom dat het accent verschuift van de techniek naar de onderwijskundige mogelijkheden van die techniek. Wat betekent dat voor jou als ICT’er – en voor hoe jij je ICT-tijd zo nuttig mogelijk besteedt?

Ontwikkeling van ICT

Eén ding is zeker: de ICT’er van nu is niet meer de techneut van toen, die vooral bezig was met het beheren van het systeem. De techniek is enorm doorontwikkeld en de meeste scholen kiezen ervoor het technisch beheer uit te besteden. Je hoeft hooguit nog af en toe te bellen met een servicedesk, verder heb je er nauwelijks omkijken naar. De meeste storingen kunnen op afstand worden opgelost door de leverancier. De techniek is op orde, en zo hoort het ook in een tijd waarin kinderen dat de gewoonste zaak van de wereld vinden.

Onderwijskundige blik

In de rol van de ICT’er zie je dus een omslag naar de meer onderwijskundige kant. De meeste ICT’ers van nu willen daar ook graag mee bezig zijn; hun collega’s helpen de mogelijkheden van ICT te benutten voor nieuwe manieren van lesgeven. Deze onderwijskundige ICT’ers verdiepen zich in ontwikkelingen en innovaties en fungeren daarbij tegelijk als filter voor de rest van de school: waarmee zouden we iets kunnen? En waar moeten we vooral ver vandaan blijven, omdat het niet past bij onze visie op onderwijs? Er komt vandaag de dag al zoveel op leerkrachten af – denk alleen maar aan de digitale geletterdheid, straks in 2021 – dat het goed is dat er op school iemand is die thuis is in de ICT-ontwikkelingen en weet hoe je die kunt implementeren in de lessen.

Van ICT-coördinator naar iCoach

Als jij als ICT’er ook vooral in deze onderwijskundige rol actief bent (of wilt zijn), word je in feite meer een iCoach dan een ICT-coördinator. Aan de ene kant ben je voor je collega’s een bron van informatie en inspiratie. Maar aan de andere kant ben je ook een kritische vriend, die lastige vragen durft te stellen: “Zeg collega, jij werkt nu al een tijdje op deze manier met ICT, maar sluit het eigenlijk wel aan bij onze visie? Levert het je op wat je had gehoopt? Zijn er misschien punten waarop je hulp nodig hebt?”

De praktijk werkt tegen

Maar nu komt het lastige: in de praktijk hebben leerkrachten nog steeds veel behoefte aan de technische kennis en vaardigheden van hun ICT’er. Zo wordt er vaak automatisch een beroep op hem of haar gedaan, ook wanneer dat helemaal niet nodig is. Bijvoorbeeld als er een kapotte beamerlamp vervangen moet worden, een computer opnieuw moet worden opgestart of een stekker niet goed in het stopcontact zit. En zoiets gebeurt natuurlijk altijd op een onhandig moment, wanneer jij als ICT’er net zelf enthousiast les staat te geven. Je bent dan zo tien minuten je klas uit, en als je terugkomt moet je de draad van je les weer helemaal zien op te pakken. Zo zijn ICT’ers toch nog altijd meer dan de helft van hun tijd kwijt aan technische zaken. Gelukkig merk ik dat steeds meer scholen hun ICT’er ontzien door dit soort storingen te laten oplossen door de conciërge, of door een handige ouder. Het zou mooi zijn als jij dat op jouw school ook zo kunt regelen, want je ICT-tijd is er veel te kostbaar voor.

Gratis poster: profiel van de ICT-coördinator

Ben jij benieuwd wat jouw school en je collega’s mogen verwachten van jou als ICT’er? En niet in de laatste plaats: waar jij je spaarzame ICT-tijd in ieder geval niet aan zou moeten besteden? Wij hebben een poster ontwikkeld met hierop alles over de rol van de ICT-coördinator op school. Voor in je klas of op het algemene schoolprikbord. Een leuke manier om je collega’s te laten zien wat jij allemaal doet als ICT’er – en welke ICT-vaardigheden jij op jouw beurt van hen verwacht.

Zet je collega’s aan het werk

Wil jij ondanks je beperkte ICT-tijd een onderwijskundig ICT’er zijn, een echte iCoach voor je collega’s? Wees dan niet bang om hen te vragen je te helpen. Dat kunnen ze alleen al doen door minder ingewikkelde (technische) problemen zelf op te lossen, al dan niet met hulp van de conciërge of een andere handige collega. Veel leerkrachten vinden dat misschien lastig, omdat ze willen focussen op het lesgeven. Maar voor kinderen die geacht worden zich digitale vaardigheden eigen te maken kan het ook leerzaam zijn om te zien hoe hun leerkracht voorbeeldgedrag vertoont door problemen op dit gebied zelf op te lossen.

Gerelateerde artikelen

27 november

5 do’s en 5 don'ts voor jouw ICT-beleidsplan

Nuttige informatie en inspiratie voor het op papier krijgen van je ICT-beleidsplan.

Bericht lezen
2 december

10 tips om tijd vrij te maken voor ICT

Voor iedereen die te druk is met het oplossen van storingen en technische problemen.

Bericht lezen
27 augustus

5 vragen aan onderwijsconsulent Wim van der Veen

Zijn focus ligt meer op onderwijskundige toepassing dan op technologie.

Bericht lezen

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

De ontwikkelingen op ICT-gebied volgen elkaar razendsnel op. Ook in het onderwijs. Wij verzamelen de meest actuele en interessante updates voor je in onze maandelijkse nieuwsbrief, zodat je altijd op de hoogte bent. Wil je zeker weten dat je niets mist? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.