Wat ga jij het komende jaar doen aan professionalisering?
Wim van der Veen, Onderwijsadviseur
Als onderwijsprofessional doe je elke dag wat je kunt voor je leerlingen en wil je hen de best mogelijke kansen bieden om zich te ontwikkelen. Alleen daarom al is professionalisering iets waar je eigenlijk vanzelfsprekend mee bezig bent. Je wilt steeds beter worden in wat je doet, temeer omdat je werkt in een organisatie die zelf ook lerend is. Juist door jouw persoonlijke ontwikkeling kun je leerlingen steeds weer een stapje verder brengen.
Ontwikkelen tot professional
Professionalisering is voor een deel een proces waar je haast onbewust mee bezig bent. Door kritisch te zijn op wat je doet en hoe je het doet, en door te kijken op welke punten het beter zou kunnen. Maar je kunt ook heel gericht aan de slag gaan met professionalisering, door in georganiseerd verband nieuwe kennis en competenties te ontwikkelen. Nascholing dus. En vandaag de dag heb je daarin als individueel professional meer vrijheid dan ooit.
Individueel nascholingsbudget
Voorheen had een school elk jaar één nascholingsbudget waaruit alles op dit gebied moest worden betaald. Dus niet alleen de individuele nascholing maar ook bijvoorbeeld studiedagen voor het team. Tegenwoordig is dat anders: naast een budget voor teamscholing mag elke medewerker in het PO op grond van de CAO (hoofdstuk 9) 500 euro en gemiddeld twee uur per week besteden aan individuele scholing (uitgaande van een fulltime dienstverband). Voor het VO geldt dat er op grond van de CAO (hoofdstuk 16) op jaarbasis 83 uur en 600 euro (naar rato) voor een medewerker beschikbaar is. Als medewerker kun je zelf bepalen wat je daarmee doet, uiteraard wel in goed overleg met je schoolleiding. Dat laatste zal niets nieuws voor je zijn, want op vrijwel elke school is nascholing een vast onderdeel van de gesprekkencyclus.
Wat kun je ermee?
Je kunt ervoor kiezen om je jaarbudget te besteden aan praktische bootcamps, bijvoorbeeld over actuele thema's als digitale geletterdheid. Maar je kunt er ook iets gezamenlijks van maken. Als je op school een groepje collega's hebt die allemaal meer willen weten over werken met Microsoft of Google in de klas, kun je daar samen een cursus voor inkopen. Dat is niet alleen gezellig, het heeft als bijkomend voordeel dat je samen altijd meer slagkracht hebt dan in je eentje. Het is trouwens ook toegestaan om je budget drie jaar lang op te sparen en het dan in één keer te besteden aan een individueel scholingstraject dat meer kost dan die jaarlijkse 500 euro. Daarnaast kan jouw school ervoor kiezen om zelf bij te schieten als een cursus of opleiding meer kost dan het voor jou beschikbare persoonlijke budget.
Digitale geletterdheid
De voorbeelden van mogelijke onderwerpen voor nascholing die ik in de alinea hierboven noemde, hebben betrekking op ICT, en dat is geen toeval. Ik vind dat ICT in het onderwijs van nu een uitgesproken focus verdient. Op het moment dat jij als onderwijsprofessional je verder bekwaamt op ICT-gebied, word je zelf meer digitaal geletterd en kun je de digitale geletterdheid van je leerlingen des te beter bevorderen. Dat heeft ook weer een positief effect op de kansengelijkheid van kinderen. ICT uit de weg gaan omdat je denkt 'ik kan het toch niet' is geen optie meer. Je moet er iets mee willen, omdat je wilt bijdragen aan de ontwikkeling van jouw leerlingen, die opgroeien in een steeds digitaler wordende maatschappij.
Heutink ICT helpt
Hoe het allemaal precies in elkaar zit met die nascholingsbudgetten, waar je recht op hebt en wat je ermee kunt, heeft de PO Raad duidelijk omschreven in hoofdstuk 9 van de CAO 2021. Tot slot wijs ik er graag op dat wij als Heutink ICT ook diverse mogelijkheden bieden om jezelf te professionaliseren (uiteraard ook met een focus op ICT). Benieuwd wat we op het gebied van nascholing voor je kunnen betekenen? Kijk eens naar onze trainingen.
Ruim trainingsaanbod
Wij bieden trainingen om ICT-vaardigheden naar een hoger niveau te brengen. Zowel online als op locatie.