Ga terug
Een ideaal vertrekpunt met de Securityscan Normenkader
Waar sta je op dit moment precies ten opzichte van het normenkader? Met deze uitgebreide scan brengen onze specialisten alles in kaart.
Terug naar overzicht

“Wij hebben sterk ingezet op visie en regie”

De BMS (Bisschop Möller Stichting) is een katholiek schoolbestuur voor 33 basisscholen in Friesland. Met 600 medewerkers verzorgen deze scholen onderwijs voor meer dan 6200 leerlingen. Binnen de stichting krijgen de scholen veel ruimte voor eigenheid. Zo zijn er IKC's, dorpsscholen en scholen met uitgesproken onderwijsconcepten als Jenaplan, Dalton en Montessori. Op al deze scholen biedt de inzet van ICT in de klas leerlingen de mogelijkheid om op hun eigen niveau en tempo te werken aan persoonlijke leerdoelen.

Thomas Bollen is de Informatiemanager van de BMS

Na zijn studie Technische Informatica werkte hij jaren in diverse buitenlanden, in functies waarin hij zich bezighield met de technisch-inhoudelijke kant van software-engineering. Terug in Nederland ging hij aan de slag in de hightechindustrie rondom Eindhoven, waar hij doorgroeide in de richting van projectmanagement. In 2019 nam hij een drastisch besluit: hij nam ontslag en ging een opleiding tot kindercoach volgen. “Techniek heeft me altijd geboeid, maar het is nooit voldoende geweest. Ik heb altijd sterk geleund op de menselijke kant van mijn werk.”

Hoe ben je bij de BMS betrokken geraakt?

“Ik had al een tijdje als kindercoach gewerkt bij de BMS gewerkt. In die periode heb ik me een beetje verdiept in waar de stichting voor staat, en dat sprak me aan. Toen ik twee dagen voor het sluiten van de vacature van Informatiemanager de vacaturetekst tegenkwam, dacht ik direct: ‘Dit ben ik.’ Vervolgens heb ik met spoed een sollicitatiebrief geschreven en uiteindelijk hebben ze voor mij gekozen.”

Wat is de rol van een Informatiemanager?

“Een Informatiemanager is in feite een beleidsadviseur die vanuit een visie schakelt tussen een behoefte en datgene wat kan worden gerealiseerd om in die behoefte te voorzien. ICT kan daarin een rol spelen maar is zeker niet leidend. Het is de behoefte die leidend is. Een belangrijk deel van mijn taak is het aansturen van leveranciers die oplossingen kunnen leveren die aansluiten bij de behoefte. In mijn functie komt veel samen, daarom is het ook goed dat ik een brede ervaring meebreng.”

Met welke uitdagingen ben je destijds aan de slag gegaan?

“De BMS kwam uit een situatie waarin minder sterk werd gestuurd op visie en strategie ten aanzien van ICT. Leveranciers hadden met de beste bedoelingen allerlei oplossingen neergezet om in bepaalde behoeften te voorzien. Maar de BMS had geen regie genomen op de implementatie van die oplossingen, en daardoor was er sprake van implementaties die niet volledig waren doorgevoerd, niet aansloten op andere implementaties of niet goed door de gebruikers werden opgepakt. Ze waren vaak ook gebouwd op iets dat van zichzelf al niet op orde was. Nu vind ik dat je een leverancier niet kunt afrekenen op een product of dienst wanneer je als afnemer zelf niet volledig voor bent gegaan. Er bestaat ook zoiets als goed opdrachtgeverschap. Daarom hebben we bij Heutink ICT en andere leveranciers sterk ingezet op visie en regie, in een samenwerking waarin opdrachtnemer én opdrachtgever hun verantwoordelijkheid nemen.”

Kun je een voorbeeld noemen van hoe Heutink ICT invulling geeft aan die nieuwe rol?

“Bij de BMS werken we met Chromebooks, Windowsapparaten én iPads. Binnen het Heutink ICT-product MOO konden onze OICT’ers zelf al hun Chromebooks en Windows-laptops eenvoudig beheren met Apparaatbeheer. Voor mij is dat natuurlijk heel handig, want het scheelt me veel werk. Bovendien geeft het de OICT’ers meer controle over de ICT binnen hun scholen. Maar tot voor kort bestond deze mogelijkheid nog niet voor iPads. Vanuit de principes van eenvoud en eenduidigheid vond ik het heel belangrijk dat iPads ook met Apparaatbeheer zouden kunnen worden beheerd. Hoewel de softwareontwikkelaars van Heutink ICT op dat moment andere prioriteiten hadden, hebben ze deze uitbreiding na enige discussie toch versneld opgepakt. Inmiddels is de uitbreiding een feit en zijn we hem ook op de scholen aan het uitrollen.”

Wat is de tussenstand wat jou betreft?

“In vergelijking met twee jaar geleden hebben we samen met Heutink ICT de boel echt wel beter op de rit. De rolverdeling is intussen helder. Wat ik waardeer aan Heutink ICT is dat het een partij is die behulpzaamheid hoog in het vaandel heeft. Ze staan voor ons klaar en willen naast het leveren van diensten ook echt bouwen aan een relatie, dat vinden ze belangrijk. Wat ik verder zie, is dat ze in de professionaliserende PO-markt zelf ook aan het professionaliseren zijn. Toen ik laatst voor het eerst bij Heutink ICT in Hengelo was, constateerde ik bijvoorbeeld dat ze de ontwikkeling van producten als MOO steeds professioneler aanpakken. Daarnaast hebben we nu iemand van Heutink ICT die hier op de donderdag en vrijdag gedetacheerd is voor allerlei operationele zaken. Daar ben ik blij mee, want het betekent dat ik aandacht kan besteden aan belangrijke andere aspecten van mijn functie.”

En hoe ziet de toekomst eruit?

“De afgelopen twee jaar heb ik met de voeten in de klei gestaan. Nu Heutink ICT en andere leveranciers goed gepositioneerd zijn, kan ik als Informatiemanager hopelijk mijn focus gaan verleggen van ICT naar andere beleidsterreinen. Bijvoorbeeld ook eens kijken naar waar we als stichting over vijf jaar willen staan, en hoe we in deze tijd de beste invulling kunnen geven aan onze onderwijstaak. Het werken in de onderwijswereld bevalt me uitstekend. Ik mag met fijne mensen samenwerken en de werkomgeving is ongelooflijk persoonlijk. Er wordt hard gewerkt en iedereen – van leerkracht tot stafbureau – is echt gedreven om de best mogelijke onderwijsinstelling neer te zetten. Dat vind ik heel erg mooi.”

Gerelateerde artikelen

5 september

Hoe complexer het wordt, hoe makkelijker wij het maken

1 augustus is een datum die bij Heutink ICT elk jaar met rode letters in de agenda staat. Het is de dag waarop de schooljaarovergang begint.

Bericht lezen
4 mei

Één ICT-partner voor primair, voortgezet én speciaal onderwijs

OOZ verzorgt openbaar onderwijs in Zwolle en de omliggende regio. Onder het bestuur vallen 37 scholen met samen ruim 12.300 leerlingen en meer dan 1.850 medewerkers.

Bericht lezen
6 april

Varietas koos voor harmonisatie met Microsoft en Heutink ICT

Stichting Varietas, in 2020 ontstaan uit de stichtingen Qua Vadis en Roos, voorziet met 30 basisscholen het gebied tussen Almelo en Deventer van onderwijs voor meerdere gezindten.

Bericht lezen

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico