De post-hbo opleiding voor ICT-coaches bestaat 15 jaar!
Hoera! De langstlopende post-hbo opleiding voor ICT-coaches van ons land bestaat 15 jaar. Henk Heurter, onderwijsadviseur bij Heutink ICT, stond aan de wieg van de opleiding en is al die jaren nauw betrokken geweest als docent en coördinator. De hoogste tijd om Henk in het zonnetje te zetten met een interview.
Van harte Henk! Waarom en voor wie is deze opleiding zinvol?
Bedankt! Ik vind het ook een mooie prestatie. De opleiding is nuttig voor iedereen die als taak heeft om ICT op school op een zinvolle manier in te zetten. We focussen ons op hoe ICT nog beter kan werken in het onderwijs. Tegen belangstellenden zeg ik altijd dat er twee doelstellingen zijn: de persoonlijke ontwikkeling van de ICT-coach en de ontwikkeling van de school op ICT-gebied. Met allerlei opdrachten brengen deelnemers in kaart hoe zij samen met collega’s visie en doelen kunnen bepalen die specifiek passen bij hun school. Elke school geeft namelijk op een andere manier les en daar hoort ook een andere benadering van ICT bij.
Hoe is het idee voor de opleiding precies ontstaan?
In 2004 was ik nog werkzaam in het onderwijs en werd ik benaderd door Station to Station (dat in 2015 gefuseerd is met Heutink ICT - red). De directie wilde graag dat ik een blauwdruk zou maken voor een opleiding voor ICT-coördinatoren. Het moest vooral een inhoudelijke opleiding zijn, geen technische. Dat sprak me aan en in de meivakantie heb ik een opzet gemaakt. Vervolgens ben ik in dienst gekomen bij Station to Station, maar heeft de blauwdruk nog twee jaar in een la gelegen. Gelukkig kwam de directie toen toch tot het inzicht om de opleiding op te zetten. Vervolgens hebben we met een werkgroep alles tot in de puntjes uitgewerkt en is de opleiding van start gegaan.
Is de opleiding in de loop der jaren veranderd?
Nou, dat valt gek genoeg erg mee. Het geraamte van de opleiding staat nog steeds zoals we dat toen bepaald hebben in 2004. De bouwstenen zijn hetzelfde gebleven: visie, materiaal, goed geschoolde leerkrachten en infrastructuur. Uiteraard spelen we wel in op vernieuwingen in de markt. Zo is digitale geletterdheid steeds belangrijker geworden. Daar besteden we dan ook veel aandacht aan.
Wat ook niet is veranderd is onze accreditatie door de Stichting Post-HBO. We zijn sinds 2006 officieel erkend als post-hbo opleiding en hebben daarmee de langstlopende post-HBO ICT-coach opleiding van het land.
Vanaf volgend jaar ben je geen coördinator meer van de opleiding. Waarom niet?
Volgend jaar ga ik met pensioen. Komend jaar is dus mijn laatste cursusjaar, samen met mijn collega-docent Ralph van der Stroom. Hij neemt het stokje als coördinator van mij over. Ralph draait al een jaar of vier heel goed mee dus dat stelt me gerust. Je moet je voorstellen dat deze opleiding toch een beetje voelt als mijn kindje. Ik ben sinds de start altijd betrokken geweest als coördinator of docent en heb maar liefst 963 deelnemers hun diploma in ontvangst zien nemen. Een prachtig aantal toch?!
Niet alleen het aantal geslaagde deelnemers vind ik mooi, ook de evaluatie die na afloop gemaakt wordt is prettig om te lezen. De opleiding scoort vrijwel altijd rond de 8, een heel mooi cijfer. In het onderwijs geven we namelijk niet zo snel een 9 of 10 . Met de feedback gaan we aan de slag om de opleiding nog beter te maken.
Wat is de leukste reactie die je hebt gekregen?
Er was eens een deelnemer en die mopperde tijdens de opleiding dat zijn collega’s het belang van ICT niet inzagen. Hij kreeg ze simpelweg niet overtuigd van het belang van ICT in het onderwijs. Tijdens de opleiding hebben we hem allerlei tips gegeven op het gebied van interventies. Anderhalf jaar later kwam ik hem tegen en klaagde hij weer: “Henk, ik word nog steeds stapelgek van mijn collega’s!” Blijkbaar zagen zij het belang van ICT nu wél in, maar moest hij nu de hele dag allerlei ICT-vragen beantwoorden. Daar hebben we hard om gelachen.
Henk helpt je graag verder
Ben jij na het lezen van dit stuk geïnteresseerd geraakt in de post-hbo opleiding voor ICT-coaches?
Gerelateerde artikelen
Hybride Onderwijs: hoe richt je dat in?
Om dat goed te doen komen er best uitdagende vragen op je af.
Wat doe jij eigenlijk als ICT-coördinator?
Hoe besteed je de ICT-tijd nuttig aan de onderwijskundige mogelijkheden.
5 vragen aan onderwijsconsulent Wim van der Veen
Zijn focus ligt meer op onderwijskundige toepassing dan op technologie.